31 Januari, 2009

Tak kenal maka tak cinta!

-
Majistret berang tertuduh tiada Mykad

BUTTERWORTH 30 Jan. - Seorang majistret berang apabila tiga daripada empat lelaki yang dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini atas dakwaan memungut wang tempat letak kereta secara haram, tidak memiliki kad pengenalan atau Mykad.

Pada prosiding mahkamah itu, Majistret Zamir Suhaimi berang ketika salah seorang daripada tertuduh, K. Saravanan, berusia dalam lingkungan 20-an mengaku tidak pernah memiliki atau mengenali rupa kad pengenalan.

Mendengar alasan itu, Zamir mempersoalkan bagaimanakah tertuduh boleh mengaku sebagai rakyat Malaysia jika tidak mempunyai kad pengenalan atau sebarang dokumen kelahiran.

Seorang lagi tertuduh, S. Sagedaran mendakwa kehilangan dokumen penting itu manakala rakannya, M.Murugiah pula memberi alasan kad pengenalannya terbakar tahun lalu dan tidak ada masa untuk menggantikannya.

"Kalau tidak ada kad pengenalan warganegara Malaysia dan tidak tahu apa itu kad pengenalan, kamu rakyat negara mana," soal Zamir sambil menggeleng-gelengkan kepala.

Bagaimanapun, seorang lagi tertuduh, S. Rupesh Kumar, 21, memiliki dokumen tersebut.

Dalam pada itu, keempat-empat lelaki itu dituduh melakukan kesalahan memungut wang tempat letak kereta secara haram di Jalan Perai Jaya 2, dekat sini antara pukul 6.30 dan 7.45 petang semalam.

Sumber: Utusan Malaysia, 31 Januari 2009

Kembara Politik:

1. Kenapa kita masih ada lagi rakyat yang jenis semacam ini?

2. Tidak pernah memiliki dokumen pengenalan diri (MyKad)? Mak bapak dia tak ambil tahu ke?

3. MyKad hilang? Tidak mahu pula dilapor dan diganti baru. Entah-entah pengganas Tamil Eelam? Dah tak ada pengenalan diri. Siapa tahu datang dari mana kan?

4. Tidak ada masa nak ganti katanya. Buat jenayah ada plak masanya. Malah masa digunakan se'baik'nya dengan membuat jenayah (sehingga diberkas).

5. Tidak pernah mengenali MyKad? MyKad merupakan dokumen pengenalan yang menunjukkan kerakyatan individu. Tidak sekolah ke budak ini?

6. Seolah-olah individu ini tidak langsung mempunyai rasa tanggungjawab dan rasa cintakan negara. Ke dia tak minat menjadi rakyat Malaysia?

7. Kalau tidak minat, senang saja. Hantar je ke mana-mana negara yang dia minat. Duduk Malaysia asyik buat onar. Buat jenayah, menyusahkan rakyat yang cintakan negara sahaja!

8. Bak kata pepatah: Tak kenal maka tak cinta! Kena sangat la tu. Kalau MyKad pun tak kenal macam mana la nak cakap soal cintakan negara?

9. Dan orang yang tak cintakan negara memang suka buat jenayah!
+

30 Januari, 2009

Gubal undang-undang antilompat parti

-
KUALA LUMPUR 29 Jan. – Pelbagai pihak hari ini mencadangkan supaya peruntukan Perlembagaan dipinda bagi membolehkan undang-undang antilompat parti segera digubal.

Mereka berpendapat, perkembangan terbaru kes Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bota, Datuk Nasaruddin Hashim keluar Barisan Nasional (BN) untuk menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) menuntut keperluan undang-undang sedemikian diperkenalkan.

Langkah itu juga, kata mereka, dapat membendung usaha pujuk-memujuk antara para pemimpin parti-parti politik di negara ini untuk keluar parti sekali gus menggalakkan budaya tidak beretika itu berleluasa.

Di Kota Kinabalu, Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS), Datuk Joseph Pairin Kitingan berkata, sudah tiba masanya usul meminda Perlembagaan bagi membolehkan penggubalan undang-undang antilompat parti segera dibentangkan di Parlimen.

Katanya, usul itu mesti ditimbang secara serius dan diluluskan untuk mewujudkan kestabilan politik jangka masa panjang.

“Sudah tiba masanya kerajaan sama ada di peringkat Persekutuan atau pun negeri segera meminda Perlembagaan bagi mewujudkan undang-undang antilompat parti untuk kesejahteraan rakyat.

“Ia bagi memastikan kestabilan politik kita tidak terjejas, ini kerana sudah terbukti sebelum ini, perbuatan tersebut jelas merosakkan kestabilan politik,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas cadangan Ketua Penerangan UMNO Johor, Dr. Mohd. Puad Zarkashi supaya kerajaan memperkenalkan undang-undang menyekat wakil rakyat melompat parti.

Cadangan itu berikutan tindakan Nasaruddin meninggalkan BN dan UMNO untuk menyertai PKR, Ahad lalu.

Sebelum ini, Pairin ketika menjadi Ketua Menteri di bawah kerajaan PBS, pernah mencadangkan supaya diwujudkan undang-undang tersebut bagi menghalang mana-mana pihak melompat parti.

Pairin yang juga Timbalan Ketua Menteri berkata, dengan pindaan undang-undang itu, harapan rakyat yang memilih wakil rakyat juga tidak akan dikhianati.

Pairin khuatir, sekiranya undang- undang tersebut masih tidak dipinda, perbuatan berkenaan semakin menular dan wakil rakyat tidak takut untuk berbuat demikian.

“Ini bukan sahaja melibatkan kestabilan politik tetapi juga mencakupi kepentingan sosial,” katanya.

Sementara itu, Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP), Datuk V. K. Liew berkata, sebarang percubaan untuk meminda Perlembagaan sukar dilaksanakan memandangkan majoriti gabungan parti pemerintah, BN di Parlimen kurang dari dua pertiga.

Katanya, mengikut perlembagaan yang ada, sebarang cadangan untuk menghalang seseorang daripada menyertai mana-mana pertubuhan seperti parti politik adalah bertentangan dengan kebebasan berpersatuan.

“Oleh itu, adalah sia-sia untuk bercakap mengenainya melainkan kita melepasi halangan Perlembagaan terlebih dahulu,” katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Liew berkata, di Sabah, kerajaan PBS yang lepas pernah menguatkuasakan undang-undang seumpama itu pada tahun 1980-an tetapi kemudiannya diisytihar ultra vires Perlembagaan Persekutuan kerana menyekat kebebasan berpersatuan.

Di Kuala Terengganu, Pesuruhjaya Pas Terengganu, Datuk Mustafa Ali berkata, undang-undang antilompat parti perlu dilakukan termasuk dengan membenarkan wakil rakyat yang mengosongkan kerusi mereka bertanding semula dalam tempoh terdekat dan bukannya lima tahun seperti peruntukan sedia ada.

Sumber: Utusan Malaysia, 30 Januari 2009
+

23 Januari, 2009

Doktor Aman Malaysia buat persiapan akhir

-
KUALA LUMPUR 22 Jan. - Sebanyak 10 doktor yang mewakili Aman Malaysia sedang membuat persiapan akhir dan dijangka mula masuk ke Genting Gaza dalam tempoh seminggu dari sekarang.

Penyelarasnya, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, pihaknya akan tetap menghantar doktor terlibat walaupun telah menerima maklumat bahawa tiada jaminan keselamatan diberikan terhadap sukarelawan yang masuk ke kawasan tersebut.

''Walaupun keselamatan di Gaza tidak terjamin, para doktor kita tetap bersedia menghadapi risiko ini bagi memastikan penduduk Palestin mendapat rawatan yang sewajarnya," ujar beliau.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Malam Tabung Palestin anjuran Pemuda UMNO Bahagian Segambut di pekarangan Masjid Al-Firdaus Segambut Luar di sini malam ini.

Sebelum itu, Mukhriz bersama 500 orang turut menghadiri majlis sembahyang Hajat bagi memohon kepada Allah supaya memberikan pertolongan kepada penduduk Palestin.

Dalam pada itu, beliau juga melahirkan perasaan terharu dengan sikap prihatin rakyat Malaysia yang mengadakan banyak program sebagai tanda sokongan terhadap penduduk Palestin.

''Ini menunjukkan bahawa kita masih prihatin dengan nasib penduduk berkenaan dan marah dengan kekejaman yang dilakukan rejim Zionis walaupun kedudukan Malaysia adalah jauh dari Palestin," katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, beliau menggesa seluruh rakyat Malaysia terus memboikot barangan buatan Israel dan Amerika Syarikat (AS) sebagai tanda protes terhadap kekejaman yang dilakukan ke atas penduduk Palestin.

''Walaupun tiada barangan Israel masuk ke negara ini kerana kita tiada hubungan politik dan dagang dengan negara terbabit, boikot masih boleh dibuat dengan mengelak membeli barangan daripada negara jiran yang berdagang dengan Israel," katanya.

''Saya difahamkan terdapat buah-buahan dari Israel yang dibungkus semula di negara jiran terbabit sebelum dibawa masuk ke negara ini melalui Tambak Johor," katanya.

Sumber: Utusan Malaysia, 23 Januari 2009
+

16 Januari, 2009

Berbaloikah para pemimpin politik orang Melayu mengorbankan dasar negara demi undi?

-
Apa yang penting dalam dalam sesebuah parti politik orang Melayu ialah berupaya mengekalkan dasar-dasar negara yang telah dirangka sebegitu baik sejak dari dulu lagi.

Penilaian dari segi calon sebenarnya sudah jatuh kepada nombor dua. Semoga orang Melayu tidak akan alpa dalam melihat perkara yang lebih besar iaitu hala tuju perjuangan bangsa yang mana dilihat lebih utama berbanding soal calon sesebuah parti orang Melayu.

Cuba amati apa yang cuba disampaikan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad:


6. PAS bukan alternatif kerana dilihat PAS sanggup membelakangkan prinsip prinsipnya kerana nak jaga hati parti komponen Pakatan. Orang yang tidak pegang kepada prinsip tidak boleh dipercayai.

7. Sebagai contoh PAS bersetuju babi diternak di kampung Melayu kerana larangan agama hanya untuk tidak makan daging babi.

8. Ternak tak apa.

9. Sentuh pun tak apa.

10. Jual pun tak apa kerana ini tidak disebut di dalam Al-Quran.

11. Soalnya apakah sensitiviti orang Melayu tidak perlu diambil kira?

12. PAS juga tak bercakap banyak sekarang berkenaan hukum hudud.

13. Katanya ini rancangan 30 tahun.

14. Demikian juga PAS sanggup beri hakmilik tanah secara berkekalan untuk mendapat sokongan orang Cina.

15. Dasar negara sekarang tanah tidak boleh diberi kepada sesiapa pun secara berkekalan, samada Cina, Melayu atau India.

16. Tetapi PAS sanggup membelakangkan dasar negara hanya untuk mendapat sokongan orang Cina. British tidak pernah beri kawasan "New Village" kepada setinggan yang ditempatkan di situ. Tidak ada geran yang dikeluarkan oleh British kepada penduduk New Village. Tetapi pemimpin PAS sanggup bohong kononnya British memberi tanah secara berkekalan kepada setinggan Cina.

17. Semua ini menunjukkan PAS bukan parti yang berprinsip dan bukan pun ikhlas dalam memperjuangkan Islam. PAS tidak boleh dipercayai oleh sesiapa. Ia sanggup "bend backwards" untuk kepentingan politik semasa.

Sejurus kemenangan besar Pakatan Rakyat semasa PRU12 yang lalu orang Melayu melihat PAS dilihat bersikap mendiamkan diri apabila kepentingan dan hak orang Melayu dipertikai oleh rakannya di dalam Pakatan Rakyat terutamanya DAP.

Namun sikap PAS yang melenting berhubung beberapa perkara yang disanggah oleh DAP ketika PRK Kuala Terengganu semakin hampir, meragukan orang Melayu.

Persoalan yang perlu dijawab oleh setiap orang Melayu yang berupaya membentuk (shaping) hala tuju perjuangan hak dan kepentiangan bangsa ialah:

Adakah berbaloi mengorbankan dasar-dasar negara [contohnya seperti pemberian tanah status kekal, Dasar Ekonomi Baru (DEB)] semata-mata mengikut rentak permainan politik DAP demi untuk meraih sokongan bukan Melayu?

Andalah yang menentukan ke mana hala tuju para pemimpin Melayu kita dalam setiap pilihanraya.
+

Raja Dr Nazrin tegur sikap PAS yang tunduk kepada DAP berhubung pemberian hak milik kekal tanah Perak

-
‘Kampung baru dianggap curi hak tanah Melayu’

Oleh HATA WAHARI

KUALA LUMPUR 15 Jan. – Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah bertitah, raja-raja Melayu telah menzahirkan teguran terhadap rancangan penempatan semula kampung baru pada tahun 1950 yang dianggap mencuri hak tanah kepunyaan Melayu.

Baginda yang dalam keadaan sebak semasa menyentuh perkara itu ketika menutup Kongres Ekonomi Islam Ketiga (KEI-3) di sini hari ini bertitah, teguran tersebut dizahirkan dalam Mesyuarat Raja-Raja Melayu pada 24 Mei 1950.

Titah baginda, penempatan semula melalui Rancangan Briggs yang dilancarkan oleh Sir Henry Gurney itu telah menimbulkan rasa kurang senang raja-raja Melayu.

Raja Nazrin bertitah, Rancangan Briggs memberi nikmat kepada 400,000 penduduk setinggan Cina di pinggir hutan berpindah ke kampung baru yang dilengkapkan dengan jalan, bekalan elektrik, air paip, kemudahan sekolah dan kesihatan serta turut dibantu mendapat pelbagai peluang pekerjaan dan kemudahan perniagaan.

Rancangan penempatan tersebut, titah baginda, dilaksanakan ketika masih begitu ramai keluarga Melayu yang tidak memiliki tanah dan dari segi lokasi geografi, kampung baru itu lebih hampir dengan bandar berbanding kawasan pembangunan Felda.

Raja Nazrin bertitah, kemudahan-kemudahan infrastruktur dan sosial yang disediakan di kampung baru juga jauh lebih baik daripada apa yang terdapat di kampung tradisi Melayu.

“Rancangan Briggs sebenarnya menimbulkan rasa kurang senang raja-raja Melayu. Mesyuarat Raja-Raja Melayu pada 24 Mei 1950, menzahirkan teguran terhadap rancangan penempatan semula yang dianggap mencuri hak tanah kepunyaan Melayu.

“Raja-raja Melayu malah pernah menzahirkan kebimbangan terhadap pelantikan Sir Henry Gurney sebagai Pesuruhjaya di Tanah Melayu pada tahun 1948 berasaskan kepada kebimbangan Duli-duli Tuanku itu terhadap apa yang dilakukan oleh Gurney ketika bertugas sebagai Setiausaha Negara di Palestin terhadap penduduk Arab,” titah baginda.

Raja Nazrin bertitah, peneroka tanah rancangan Felda hanya berpeluang melalui penghidupan di perkampungan moden 11 tahun selepas dinikmati oleh penduduk-penduduk kampung baru yang dibangunkan melalui Rancangan Briggs itu.

“Bayangkan betapa nasib lebih 112,000 keluarga desa berkemungkinan berada di dalam kategori miskin tegar sekiranya Felda tidak pernah wujud di negara ini,” titah baginda.

Raja Nazrin bertitah, rancangan pembukaan tanah melalui Felda adalah contoh ketara kejayaan gemilang program fardu kifayah yang bukan sahaja berjaya mengatasi masalah kemiskinan bagi ribuan keluarga Islam malah turut membawa mereka menerokai kejayaan yang lebih luas dan besar.

Titah baginda, kejayaan sesuatu idea begitu juga kejayaan sesuatu dasar bergantung pada kejayaan melepasi ujian di peringkat pelaksanaan.

Menurut baginda, Tabung Haji dan Felda bermula daripada satu idea, digubal dasar untuk memberikan roh kepada idea itu lalu ditubuhkan institusi bagi memberikan kerangka dan diterjemahkan kepada projek serta diuji pada peringkat pelaksanaan.

Sumber: Utusan Malaysia, 16 Januari 2009

Bacaan berkaitan:

1. Mengimbau Penulisan Blog Kembara Politik - Bahagian 2: Kerajaan Boneka DAP Perak

2. Isu Pemberian Tanah Kerajaan Boneka DAP: Fakta & Angka Sebenar Disorok?

3. Pemberia Tanah Sekolah Persendirian di Perak: Perbandingan Secara Angka
+

15 Januari, 2009

Felda kejayaan program fardu kifayah kerajaan - Raja Nazrin

-
15/01/2009 3:28pm

KUALA LUMPUR 15 Jan. — Rancangan pembukaan tanah oleh Felda, yang bermula sejak 1961, adalah kejayaan gemilang program fardu kifayah kerajaan, titah Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah.

Menurut baginda rancangan pembangunan itu bukan sahaja mengatasi masalah kemiskinan ribuan keluarga Islam malah turut membawa mereka menerokai kejayaan lebih luas dan lebih besar lagi.

“Bayangkan betapa nasib lebih 112,000 keluarga desa, berkemungkinan berada dalam kategori miskin tegar, jika Felda tidak wujud di negara ini,” titah baginda semasa menutup Kongres Ekonomi Islam Ketiga di sini hari ini.

Raja Nazrin Shah bertitah bahawa mengikut kronologi peristiwa, peneroka tanah rancangan Felda hanya berpeluang melalui penghidupan di perkampungan lebih moden 11 tahun terkemudian daripada kemudahan yang dinikmati oleh penduduk Kampung Baru yang dibangunkan melalui Rancangan Briggs.

Rancangan Briggs, yang dilancarkan oleh Sir Henry Gurney dalam tahun 1950, memberi nikmat kepada 400,000 penduduk setinggan Cina di pinggir hutan berpindah ke Kampung Baru, yang terletak hampir dengan bandar berbanding dengan kawasan pembangunan Felda. - Bernama

Sumber: Utusan Malaysia, 15 Januari 2009
+

13 Januari, 2009

Kenapa pengundi perlu undi UMNO di PRK Kuala Terengganu?

-
Penulis tertarik dengan sebuah artikel yang bertajuk "Pesang anak ngganu kite!" oleh Dato' Mohd Ariff Sabri a.k.a Sakmongkol AK47. Beliau menerbitkan semula sebuah artikel yang ditulis oleh blogger bernama samaran AtukCucu dari blog Bumi Daku bertajuk "Kenapa pengundi PAS Kuala Terengganu mesti mengundi UMNO kali ini".

Berikut penulis perturunkan artikel penuh dari blog Bumi Daku untuk paparan dan tindakan lanjut para pembaca:

Kenapa pengundi PAS Kuala Terengganu mesti undi UMNO kali ini

Banyak analisa berkaitan pilihanraya kecil Kuala Terengganu telah mula ditulis, saya masih belum baca semuanya, tapi rata-rata ramai yang mengambil pandangan bahawa pilihanraya kecil ini merupakan satu pertembungan UMNO-PAS dengan ditambah rempah Anwar Ibrahim dan PKR pasca pilihanraya kecil Permatang Pauh.

Saya tidak memandangnya begitu. Saya memandang pilihanraya kecil ini sebagai peluang terbaik umat Islam di Malaysia yang kebanyakannya memang orang Melayu, dengan berwakilkan pengundi Kuala Terengganu yang 80% nya Islam-Melayu, untuk mengisytiharkan ketidak sanggupan mereka dan kebencian mereka terhadap unsur-unsur dan elemen yang semakin kuat menentang kedudukan orang Islam sekaligus orang Melayu di Bumi Malaysia ini.

Mengapa saya kata begitu? Orang yang paling tidak minat politik sekalipun sedar bahawa dinamik negara kita telah banyak berubah pasca-PRU 12. Di mana-mana, cabaran terhadap Islam dan kedudukan Islam dan Melayu terserlah.

Kalau dulu, jarang-jarang sekali kedengaran cabaran terang-terangan terhadap kedudukan Islam dan Melayu. Kalau adapun, ia akan datang dari muka-muka yang sama, kalau tidak Karpal Singh, Lim Kit Siang atau mungkin bila melibatkan isu bahasa dan pelajaran, dari persatuan seperti Dong Jiao Zhong, itupun dalam konteks mempertahankan bahasa Cina. Dan bila timbul sahaja isu sebegini, kita boleh jamin yang sekurang-kurangnya Cina MCA, kalau takpun Gerakan, akan memperingatkan semua rakyat supaya menghormati kompleksiti negara kita dan menghargai apa yang kita ada. Isu akan jadi sejuk, dan semua orang boleh kembali bekerja seperti biasa.

Tidak sekarang. Tiba-tiba sahaja semua mahu mencabar Melayu dan Islam. Kalau dulu isu ketuanan Melayu sahaja diungkit, sekarang habis fatwa dari Majlis Fatwa Kebangsaan pun dipermainkan dan diperbodohkan. Hindu Sangam terang-terang meminta Majlis Fatwa rujuk dulu kepada mereka dalam isu Yoga baru-baru ini. Ini kurang ajar tahap tertinggi dan tidak boleh diterima sama sekali. Tan Lian Hoe, ketua wanita Gerakan yang merampas kerusi Gerik dari melayu UMNO secara tidak tahu malu, dengan selamba mencabar kedudukan Islam dan Melayu. Begitu juga Chua Soi Lek, pelakon filem blue. yang tak tau malu. Karpal Singh dan Lim Kit Siang biasalah, terus-terusan mempertikaikan kedudukan Islam sebagai agama rasmi dan Melayu sebagai kaum peribumi dan pemerintah bumi Melayu ini sejak asal.

Kenapa begini? Sebab sangka non-Muslim, penolakan terhadap BN adalah penolakan terhadap kedudukan Islam dan Melayu. Ini sebab Cina dan India tidak mengundi BN dalam PRU-12 atas dasar anti-DEB, atas isu Hindraf, atas isu Lina Joy, atas isu “body-snatching”, atas isu Mahkamah Syariah, atas isu Cina susah dapat kontrak kerajaan. Jadi mereka menyangka, kemenangan DAP, PKR dan PAS dalam PRU 12 ialah atas isu-isu ini.

Sedangkan di kalangan orang Islam yang mengundi DAP, PKR dan PAS pula, isu-isu dalam kepala mereka berlainan secara total. Malah ramai juga orang UMNO yang kali ini mengundi pembangkang, dan isu dalam kepala mereka hanyalah Pak Lah dan Khairy sahaja!

Bila jadi macam sekarang ini, apakah yang dapat orang Islam dan Melayu lakukan? Nak tulis dalam suratkhabar, sudahpun dibuat oleh Utusan dan Berita Harian, tapi dikata mereka propaganda dan tak boleh pakai. Ditulis dalam blog, dikata mereka barua UMNO, walaupun banyak artikel dalam website-website utama PAS seperti tranungkite yang turut menimbulkan keresahan orang Islam ini. Balik-balik, mereka merujuk kepada PRU-12 sebagai bukti yang semakin ramai setuju dengan mereka. Oleh itu, sekarang masanya untuk rakyat Malaysia menendang keluar status quo Malaysia yang berpaksi Islam dan Melayu, dan menukarkannya dengan sistem Barat seperti US dan Singapura, yang berdasarkan kepada hak asasi dan kesamarataan kononnya. Ini termasuk hak asasi untuk pendakwah Kristian mendakwah kepada remaja Islam, hak asasi untuk remaja Islam menukar agama, hak asasi untuk konsert-konsert sesat dibuat dimana-mana, hak asasi untuk sesiapa pun mempersendakan fatwa dan keputusan Mahkamah Syariah, dsb nya.

Semua orang Islam mahu perkara ini dihentikan.

Tapi apa sangkut-pautnya dengan topik di atas. Mudah.

Pada masa ini, masalah utama Cina dan India ialah UMNO. Bagi mereka, penolakan terhadap UMNO ialah penolakan terhadap kedudukan Islam dan Melayu. Mati hidup balik, Cina dan India tidak mahu lihat UMNO menang di KT. PAS mereka tidak risau, kerana bila BN kalah, mereka tahu PAS dalam PR tak akan jadi sekuat UMNO dalam BN. Lihatlah di Selangor dan tanyalah dengan orang2 PAS Selangor bagaimana PAS dilayan dalam kerajaan PR Selangor sekarang.

Jadi apa pilihan 80% pengundi Melayu KT kali ini. Tidak ada jalan lain, mereka mesti undi UMNO. Ahli PAS dan penyokong PAS juga buat satu kali ini mesti undi UMNO, jika mereka tidak mahu lihat anak cucu mereka dibesarkan dalam suasana hak asasi ala DAP dan Singapura di mana pendakwah kristian bebas berdakwah di sekolah dan universiti – kerana inilah cita-cita DAP.

Apa yang nak ditakutkan? Satu, memang sebelum ini pun ini kerusi UMNO – jadi kalau UMNO menangpun ia tak mengubah apa-apa. Dua, kalau PAS menangpun PAS masih minoriti dibandingkan dengan PKR dan DAP di Parlimen. Tiga, kalau PAS menang semakin kuatlah golongan yang ingin berbaik-baik dengan DAP, dan semakin besar kepala lah Cina dan India melihat UMNO hilang satu lagi kerusi.

Untuk orang UMNO pula, hentikanlah pendekatan agresif terhadap penyokong PAS di KT kali ini. Bukan senang untuk penyokong dan ahli PAS mengundi UMNO walau untuk kali ini sahaja, maka mereka harus diberi sebab yang baik untuk berbuat demikian. Orang UMNO kena beri orang PAS peluang untuk menjaga air muka mereka, iaitu mereka boleh mengundi UMNO kali ini sahaja semata-mata untuk menghantar mesej kepada orang bukan Islam supaya berhenti mencabar kedudukan Islam dan Melayu. Percayalah, kalau golongan anti-Islam ini lihat walau Melayu PAS pun akan menyokong UMNO bila keadaan terdesak, maka mereka akan mengurangkan kekurang ajaran mereka.

Tanggungjawab ini terletak pada ahli dan pengundi PAS Kuala Terengganu. Kalau orang UMNO sanggup berkorban mengundi PAS atau tidak mengundi langsung untuk menyaksikan Pak Lah berhenti jadi PM kerana merosakkan ekonomi negara dan kedudukan Islam dan Melayu, maka kali ini, bola berada di gelanggang penyokong PAS. Diharap mereka dapat melakukan apa yang terbaik untuk masa depan Islam dan Melayu untuk jangka panjang dan bukan dalam konteks PilihanRaya Kecil Kuala Terengganu ini sahaja.

Rujuk artikel asal di
SINI.
+

Guna kapal hantar bekalan ke Wilayah Gaza

-
SUBANG, 12 Jan. - Malaysia perlu mengatur penghantaran kapal bekalan yang mengandungi makanan, ubat-ubatan, selimut dan keperluan lain dengan negara-negara lain bagi membantu mangsa serangan kejam Israel di Semenanjung Gaza.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata usaha penghantaran bekalan menerusi Mercy dan beberapa pertubuhan lain sangat mengkagumkan namun jumlahnya tidak mencukupi.

"Hospital-hospital mereka telah dibom dan penduduk di sana kekurangan bekalan makanan dan ubat-ubatan.

"Malaysia perlu menggerakkan usaha khusus ini untuk menghantar lebih banyak bekalan menerusi kapal-kapal kerana negara-negara jiran seperti Mesir dan Jordan tidak akan membenarkan bekalan seumpamanya melalui wilayah mereka," kata Dr. Mahathir selepas menyampaikan syarahan mengenai Keamanan Global di Kolej Taylor's di sini hari ini.

Dr. Mahathir berkata kapal-kapal tidak membawa senjata yang belayar di perairan antarabangsa tidak boleh diserang atau ditenggelamkan kerana tindakan sedemikian adalah satu jenayah.

Dr. Mahathir, yang juga Pengerusi Yayasan Jenayah Perang Kuala Lumpur, kemudiannya menggelar Israel sebuah negara pengganas berdasarkan definisi bahawa keseluruhan tentera Israel melakukan keganasan terhadap penduduk Semenanjung Gaza.

"Jika anda mengambil definisi keganasan sebagai perasan takut kerana berasa gerun terhadap apa-apa jua, sesiapa yang mencetuskan perasaan takut itu adalah pengganas. Hari ini, kita semua tahu bahawa penduduk di Gaza berasa gerun dengan idea akan dibunuh oleh tentera Israel.

"Hakikat bahawa negara ini sedang berterusan membunuh orang tiada bezanya.

"Begitulah juga pengganas pengebom berani mati di mana orang ramai berasa takut akan diletupkan," katanya.

- Bernama

Sumber: Utusan Malaysia, 13 Januari 2009
+

Surat Terbuka kepada PM, dan Seruan kepada Ahli OIC, Liga Arab & NAM oleh Matthias Chang

-
Part 3 - An Open Letter to Prime Minister Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi and A Challenge to Members of OIC, Arab-League, & NAM - By Matthias Chang

Friday, 09 January 2009 09:46 - Last Updated Sunday, 11 January 2009 12:42

AN OPEN LETTER TO PRIME MINISTER DATO SERI ABDULLAH AHMAD BADAWI

AND

A CHALLENGE TO MEMBERS OF OIC, ARAB-LEAGUE, & NAM

YOUR TOKEN PROTESTS ARE USELESS AS HAVE BEEN THE CASE IN THE PAST

Send 100 Ships As A Naval Bridge To Save Palestinian Children



Dear Prime Minister,

With each and every massacre of the heroic Palestinians, especially the children, the leaders of OIC, Arab-League, and NAM would only voice their subdued protests, even then, after the public has repeatedly demanded action to be taken.

This time round is no exception. These cowardly so-called world leaders only took action after being exposed as hypocrites and accused of being complicit in the heinous murders of the innocents and as traitors to Islam and Christianity.

Malaysia is no exception. Just like the coward Arab leaders, we issue statements and launch fund raising campaigns to soothe our conscience. But we know that these efforts are useless, cosmetic and deceptive. We cannot lie to God.

They are good political sound-bites for domestic consumption. Minimum action for maximum media bang!

What is the use of rushing to the Rafah Crossing with some medical supplies when we know that Israel and Egypt have connived to ensure nothing passes through into Gaza? Another Arab traitor and paid CIA agent President Mubarak has even forbidden doctors from aiding the injured and dying innocent men, women and children.

It is a safe protest and one that guarantees good media coverage and self-glory.

Enough of this theatrics!

The brave Cynthia McKinney, the former member of US Congress, has shown the way. We must follow her example! She sailed to Gaza, but her ship was rammed by fascist Israeli warships. There was only her one ship. She was defenceless!

So many nations have sent their so-called modern warships to chase some stupid Somalian pirates and all they can show for it are negotiations for the release of some hostages, after paying a hefty ransom and the occasional interceptions to prevent a hijack. The mass media calls these sporadic incursions between Goliath and Somalian midgets in small motor boats as bravery and a demonstration of commitment against piracy and the contravention of international laws!

But the most heinous crimes, no less war crimes committed by the Zionist state, backed by the fascist might of the US and Britain receive no response from these very same “brave” countries who did not hesitate in sending warships after Somalian midgets!

I am calling on you Mr. Prime Minister as head of an Islamic government, as well as the opposition parties, to prove to the world that we as a nation stand for justice and morality and not hypocrisy by doing what needs to be done. The Muslims should put to shame the Christians who boast of their civilised behaviour and their so-called justice into action. If Muslims fail to take action, they are no different from the Christians which they have condemned.

I therefore call upon you, Mr. Prime Minister to issue a clarion call that all member countries of OIC, Arab-League, and NAM, each to dispatch a warship to escort a flotilla of merchant ships to ESTABLISH THE NAVAL BRIDGE FOR PALESTINE – “THE PALESTINIAN NAVAL BRIDGE FOR LIBERATION & FREEDOM”.

By this single action of defiance, we shall prove to the world once and for all that the Zionist Anglo-American war criminals are cowards.

Let us see whether the fascist Zionists would dare attack a flotilla of a hundred merchant ships bearing food and medical supplies and escorted by warships of the international community.

This flotilla of ships will be continuously supported by a rotation of 50 other ships so that at any one time, there will be a minimum of 50 ships anchored permanently in the territorial waters of Palestine – the Gaza Strip to ensure peace and aid to Palestine.

I CALL UPON THE ABOVEMENTIONED GOVERNMENTS TO PREVENT THE SLAUGHTER AND STARVATION OF THE INNOCENTS BY CONCRETE ACTIONS THAT WILL ACTUALLY SAVE LIVES AND NOT MERE RHETORIC TO GLOBAL MASS MEDIA.

IF MALAYSIA IS A GENUINE MUSLIM COUNTRY AND PRIDE ITSELF AS A MODEL FOR PEACE AND HARMONY, THEN THIS INITIATIVE IS THE VERY MINIMUM THAT WE AS A NATION MUST AND SHOULD EXECUTE.

EVEN IF WE ARE TO STAND ALONE IN THIS INITIATIVE, WE WOULD HAVE SHOWN TO THE WORLD THAT WE UPHOLD INTERNATIONAL LAW AND JUSTICE.

FAILURES BY OTHERS TO ACT IN ACCORDANCE WITH THE PRECEPTS OF THE QURAN, THE BIBLE AND THE TORAH SHOULD NOT BE AN EXCUSE FOR OUR OWN INACTION AND COWARDICE.

We cannot as a nation stand idly by when genocide is committed against the heroic Palestinians whose alleged crime is their right to live in peace and return to their homeland that was stolen from them 50 years ago.

As an individual, I am prepared here and now to declare that I will volunteer for whatever duty and responsibility that is required of me to establish this “Naval Bridge of Liberation & Freedom” for Palestine.

I URGE YOU, MR. PRIME MINISTER NOT TO FORSAKE THE CHILDREN AND WOMEN OF PALESTINE WHO ARE BEING SLAUGHTERED BY ZIONIST WAR CRIMINALS.


WITH THE HELP OF THE ENTIRE MALAYSIAN NATION, WE WILL SUCCEED, GOD WILLING.

Yours sincerely,

Matthias Chang
Kuala Lumpur
January 9, 2009


Source: FutureFastForward.com, January 9, 2009.
+

12 Januari, 2009

Melayu Perak perlu sepakat

-
Oleh ZAINI RABAN

IPOH 11 Jan. – Orang Melayu di negeri ini yang mempunyai tanah berstatus pajakan 99 tahun wajar meminta kerajaan negeri melanjutkan tempoh pajakan sehingga 999 tahun atau mengurniakan hak milik kekal seperti diperolehi penduduk di kampung-kampung baru.

Presiden Gagasan Melayu Perak (GMP), Datuk Seri Mohd. Hilmi Ismail berkata, selaku golongan bumiputera, orang Melayu perlu serius dan sepakat dalam hal tersebut supaya tanah di negeri ini tidak terlepas kepada kaum lain.

‘‘Tanah pajakan selama 99 tahun boleh diambil oleh kerajaan negeri apabila tamat tempoh kelak, maka masa itu orang Melayu sudah tidak ada tanah lagi sedangkan penduduk kampung baru masih ada tanah sebab mempunyai hak milik kekal.

‘‘Apabila sudah tidak ada tanah, di manakah kedaulatan bangsa Melayu pada masa itu. Sebab itu adalah amat wajar orang Melayu berpakat untuk memohon hak yang sama daripada kerajaan negeri,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

Sumber: Utusan Malaysia, 12 Januari 2009
+

10 Januari, 2009

Mengimbau Penulisan Blog Kembara Politik 2008 - Bahagian 2: Kerajaan Boneka DAP Perak

-
Artikel kedua yang ditulis oleh blog Kembara Politik ialah bertajuk “Isu Pemberian Tanah Kerajaan Boneka DAP: Fakta & Angka Sebenar Disorok?”. Mula diterbitkan kali pertama di laman MyKMU.net pada 11 September 2008 dan diterbitkan semula di blog Kembara Politik pada 16 September 2008.

Artikel ini membincangkan tentang fakta, angka dan perbandingan berkenaan isu pemberian tanah Kampung Baru (New Village) dengan Rancangan Kampung Tersusun (RKT) di Perak. Dalam artikel ini penulis memberikan perbandingan dari segi keluasan tanah, peratusan penduduk mengikut kaum dan peratusannya. Tujuannya ialah sebagai pedoman untuk difikirkan dan dinilai dengan lebih lanjut oleh para pembaca.

Isu pemberian tanah ini berpanjangan kerana sekali lagi pengumuman pemberian 400 hektar tanah kepada 9 buah sekolah menengah Cina persendirian dibuat oleh kerajaan Pakatan Rakyat (PR) di Perak. Setelah mendapat reaksi yang negatif dan kurang senang oleh orang Melayu, kerajaan PR telah mengumumkan sedang memproses kelulusan 200 hektar kepada 18 buah sekolah agama rakyat persendirian. Gula-gula?

Penulis telah menulis ulasan dan membuat sedikit perbandingan ringkas dan mudah berkenaan isu ini dalam sebuah artikel yang bertajuk “Pemberian Tanah Sekolah Persendirian di Perak: Perbandingan Secara Angka” yang diterbit pada 18 September 2008.

Artikel ini turut diterbitkan di laman MyKMU.net pada 18 September 2008. Perbandingan yang dibuat dalam artikel cuma menyentuh dari segi statistik angka sahaja sebagai perbandingan mudah untuk dinilai oleh para pembaca.

Kita semua telah mendengar pelbagai respon dan pendapat yang diberikan oleh rakyat terutamanya orang Melayu berhubung isu pemberian hak milik kekal tanah ini. Jika mahu lebih telus seperti mana kononnya diperjuangkan oleh DAP, elok kiranya diadakan referendum bagi melihat sendiri apa sebenarnya sentiment rakyat Perak berhubung isu pemberian hak milik kekal tanah ini. Telus bukan?

Tapi persoalannya: Beranikah kerajaan Perak berbuat sedemikian semata-mata untuk menunjukkan ketelusan?

Kerajaan Pusat melalui Majlis Tanah Negara (MTN) mengarahkan agar pemberian tanah ini dihentikan oleh kerajaan Perak sementara untuk dinilai setakat mana syarat keadaan khas di bawah Kanun Tanak Negara terpakai kepada senario isu tanah di Perak.

Namun, kerajaan Perak bertindak mendahului arahan MTN dengan mengumumkan kelulusan status hak milik kekal kepada tanah Kampung Baru di Grik, Perak. Alasan yang diberikan ialah soal tanah merupakan di bawah bidang kuasa kerajaan negeri dengan mempertahahankan penggunaan terma syarat keadaan khas untuk tujuan tersebut.

Ekoran tindakan membelakangkan keputusan MTN tersebut, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) telah menggesa Peguam Negara mengambil tindakan undang-undang ke atas kerajaan negeri Perak kerana melanggar peruntukan Kanun Tanah Negara (KTN).

Presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali berkata,

“Pada ketika masih ramai orang Melayu sendiri tidak ada tanah, dia (kerajaan Perak)harus faham betapa istimewanya nasib penduduk kampung baru mendapat pajakan tanah ketika itu”.

Apa yang dapat difahami oleh orang Melayu ialah, penggunaan terma syarat keadaan khas untuk memberikan tanah Perak semata-mata untuk memperlihatkan kejayaan DAP kepada kaum Cina bahawa DAP konsisten dalam perjuangan konsep Malaysian Malaysia. Politik DAP cuba menonjolkan diri dengan bermodalkan pemberian tanah sebagai simbol Malaysian Malaysia yang dicanang.

Permainan politik yang membelakangkan dasar kerajaan Pusat dalam kes ini hal bersabit pemilikan tanah ini dilihat sebagai satu bentuk ancaman kesinambungan Ketuanan Melayu. Suka atau pun tidak, itulah persepsi dan sentimen orang Melayu yang merupakan majoriti di Perak, yang mana perlu diberikan perhatian serius oleh kerajaan Pusat dan kerajaan PR di Perak itu sendiri.

Pelbagai respon diperolehi berhubung isu pemberian tanah Perak ini. Antaranya, Dato’ Ibrahim Yahaya dari Blog Dunia Tiger membuat perkaitan berikut:

“Raja-Raja Melayu sebagai "Tuan" di negara ini, layak dihormati, disanjungi dan tiada siapa yang berhak mempertikaikan kekebalan mereka dalam melakukan apa saja yang terbaik untuk rakyat dan negara ini. Raja agung, raja disanjung.

Oleh itu, pihak yang ingin "memandai-mandai" menyerahkan tanah Melayu milik "Tuan" negara ini kepada bukan Melayu adalah tindakan penderhaka kepada Raja-Raja Melayu. Tanah itu milik Tuan dan ia perlu dikekalkan kepada Tuan di negara ini.” – Dato’ Ibrahim Yahaya, Blog Dunia Tiger.

Paling terbaru, Tun Dr. Mahathir Mohamad memberikan respon dan akhirnya membongkar penyelewengan oleh kerajaan boneka DAP Perak. Beliau telah mengecam tindakan pemimpin PAS (yang dibonekakan oleh DAP) ini dengan mengeluarkan kenyataan di blog beliau Che Det Weblog melalui artikel bertajuk “KUALA TERENGGANU”.

Kecaman beliau terhadap PAS yang menjadi tunggangan DAP berkaitan pemberian tanah sebagai alat dan modal meraih sokongan politik oleh DAP ini adalah seperti berikut:

"6. PAS bukan alternatif kerana dilihat PAS sanggup membelakangkan prinsip-prinsipnya kerana nak jaga hati parti komponen Pakatan. Orang yang tidak pegang kepada prinsip tidak boleh dipercayai.

7. Sebagai contoh PAS bersetuju babi diternak di kampung Melayu kerana larangan agama hanya untuk tidak makan daging babi.

8. Ternak tak apa.

9. Sentuh pun tak apa.

10. Jual pun tak apa kerana ini tidak disebut di dalam Al-Quran.

11. Soalnya apakah sensitiviti orang Melayu tidak perlu diambil kira?

12. PAS juga tak bercakap banyak sekarang berkenaan hukum hudud.

13. Katanya ini rancangan 30 tahun.

14. Demikian juga PAS sanggup beri hakmilik tanah secara berkekalan untuk mendapat sokongan orang Cina.

15. Dasar negara sekarang tanah tidak boleh diberi kepada sesiapa pun secara berkekalan, samada Cina, Melayu atau India.

16. Tetapi PAS sanggup membelakangkan dasar negara hanya untuk mendapat sokongan orang Cina. British tidak pernah beri kawasan "New Village" kepada setinggan yang ditempatkan di situ. Tidak ada geran yang dikeluarkan oleh British kepada penduduk New Village. Tetapi pemimpin PAS sanggup bohong kononnya British memberi tanah secara berkekalan kepada setinggan Cina.

17. Semua ini menunjukkan PAS bukan parti yang berprinsip dan bukan pun ikhlas dalam memperjuangkan Islam. PAS tidak boleh dipercayai oleh sesiapa. Ia sanggup "bend backwards" untuk kepentingan politik semasa." - Tun Dr. Mahathir, Che Det Weblog

Kerajaan PR Perak yang tidak prihatin dengan sentiment orang Melayu ini nampaknya bersungguh-sungguh walau apa cara sekali pun akan tetap meneruskan segala yang dirancang oleh agenda politik DAP. MB Perak yang merupakan orang Melayu dari parti PAS tidak boleh berbuat apa-apa kerana terlalu sayangkan kuasa dan takut untuk melihat perpecahan dalam Pakatan Rakyat. PAS tidak dilihat menjadi sebagai pengganti parti politik orang Melayu seperti dimaklumkan oleh Tun Dr Mahathir.

Pendedahan yang dibuat oleh Tun Dr Mahathir yang mana memberitahu bahawa PAS sanggup dipergunakan DAP dengan menipu fakta sejarah menunjukkan sudah tiba masanya PAS diberikan pengajaran oleh para pengundi Melayu supaya PAS bersikap lebih berhati-hati di masa akan datang dalam hal melibatkan kepentingan orang Melayu.

Jika pengundi bijak maka pemimpin Melayu akan celik hala tuju perjuangan dan seterusnya hak agama dan bangsa tergenggam kemas. Ayuh pengundi Melayu yang bijak, mari sama-sama memikul tanggungjawab untuk menyedarkan PAS dari ‘mimpi indah’ ciptaan DAP!
+

08 Januari, 2009

Seruan Berhenti Kempen PRK Kuala Terengganu Sehari (Jumaat, 9 Januari 2009)

-
Dato' Shamsuddin Nawawi (SetPol MB Pahang) dari Blog Small Talk menyeru agar semua kempen BN/UMNO dihentikan pada 9 Januari 2009 (Jumaat) dan diisi dengan solat hajat (selepas solat Jumaat), perhimpunan dan kempen kutipan derma buat saudara kita di Gaza yang dibunuh oleh Rejim Zionis Laknatullah!

Berikut teks asal seruan yang dibuat:

BN/UMNO MESTI Berhenti Kempen PRK Kuala Terengganu esok Jumaat 9 Jan. 2009!

Saya ingin menyeru supaya semua kempen BN/UMNO di PRK Kuala Terengganu di hentikan esok Jumaat 9hb Januari 2009. Berhenti untuk satu hari!

Sebaliknya semua jentera serta keseluruhan ahli BN/UMNO dan umat Islam yang sekarang ini berada di Terengganu mengadakan perhimpunan besar-besaran serta solat hajat selepas sembahyang Jumaat esok. Solat hajat untuk mendapat rahmat Allah dan berdoa supaya serangan tidak berperikemanusaian Isreal terhadap Gaza dihentikan segera!

Selepas solat hajat dan solat Jumaat, ahli UMNO serta semua umat Islam yang berada di Kuala Terengganu mengadakan perhimpunan raksaksa untuk melahirkan bantahan kita terhadap serangan yang sungguh zalim Israel terhadap penduduk Gaza yang tidak berdosa.

Kepada semua ahli UMNO serta orang Melayu yang mendapat nikmat kekayaan serta kemewahan melalui kemajuan ekonomi yang dibawa oleh pemerintahan BN selama ini, MESTI menghulurkan bantuan kewangan untuk membekalkan cetakan surah Yassin yang boleh dijual untuk dijadikan kutipan derma Tabung bantuan Gaza. Malahan mereka yang kaya raya atas nikmat melalui UMNO MESTI menderma secara besar-besaran kepada Tabung Gaza itu!

Tunjukkanlah sikap bersyukur ANDA! dan bantulah saudara Islam kita di Gaza!

Ya Allah Ya Tuhan ku.....Selamatkan Gaza.

Sumber: Blog Small Talk, 8 Januari 2009
+

Malaysiakini perlekeh usaha bantu Palestin

-
KUALA LUMPUR 7 Jan. – Persatuan Ulama Malaysia (PUM) mengutuk tindakan portal berita Malaysiakini kerana menyiarkan kenyataan pembacanya yang disifatkan menghina usaha semua pihak yang memberi maklum balas positif terhadap isu Palestin.

Setiausaha Agungnya, Khairul Anuar Mustafa berkata, kenyataan bertarikh 6 Januari yang ditulis dalam bahasa Inggeris itu jelas memperlekehkan usaha semua pihak yang ingin membantu rakyat Palestin daripada cengkaman tentera Zionis termasuk kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan masyarakat awam.

‘‘Mereka menuduh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi seorang yang hipokrit dalam memperjuangkan isu Palestin.

‘‘Bukan itu sahaja, orang ramai termasuk NGO yang menyertai demonstrasi membantah kekejaman Israel turut dituduh menerima upah untuk tujuan tersebut, perbuatan ini sungguh biadap dan tidak boleh dimaafkan,’’ katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurut Khairul, portal itu juga turut mempersoalkan tindakan negara anggota Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), pasukan pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) termasuk Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) dalam menangani isu Palestin.

Sumber: Utusan Malaysia, 8 Januari 2009
+

Solat hajat keamanan Jumaat

-
KUALA LUMPUR 7 Jan. - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) meminta kerjasama jabatan agama Islam negeri untuk mengadakan solat hajat pada Jumaat ini di seluruh negara bagi memohon keamanan di Palestin.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, Kabinet telah mengarahkan supaya Jakim mengadakan solat hajat dan Qunut Nazilah (doa ketika ditimpa malapetaka atau musibah) selepas solat Jumaat pada minggu ini.

"Jakim juga diminta menyediakan panduan bagi khutbah khas kepada jabatan agama Islam negeri untuk dibacakan bagi menyedarkan orang ramai bagi sama-sama memohon doa keamanan rakyat Palestin dan melindungi negara itu daripada terus diceroboh," katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Beliau berkata, kutipan derma bagi membantu rakyat Palestin akan diadakan serentak pada Jumaat ini bagi dikumpulkan sebelum diserahkan kepada Kementerian Luar Negeri untuk dihantar ke Palestin.

Sumber: Utusan Malaysia, 8 Januari 2009
+

04 Januari, 2009

Jom Pakat-Pakat Sedekah Berapa Yang Termampu! Insya-Allah!

-
MERCY Malaysia appeals to the public to donate to the PALESTINE RELIEF FUND



MERCY Malaysia has initiated an emergency response assessment team on the 30th December 2008 to Egypt in response to the humanitarian crisis resulting from the Israeli attacks on the Gaza Strip, which has killed more than 300 people and wounded more than 1,500 people.

The team, aimed at conducting a rapid assessment of the humanitarian needs, will be led by MERCY Malaysia President Datuk Dr. Jemilah Mahmood and EXCO Member Norazam Ab Samah.

We appeal to concerned Malaysians to send in cash donations.

MERCY Malaysia's basis of assistance to the beneficiaries relies on the support and generosity of individuals such as you to contribute to the PALESTINE RELIEF FUND.

It will support our efforts to procure emergency surgical kits, additional medicine and hospital equipment which will be channeled to the affected communities in Gaza.

PALESTINE RELIEF FUND

Cheque payable to MERCY MALAYSIA

CIMB Account No : 1424-000-6561053

OR

Cheque payable to MERCY HUMANITARIAN FUND

MAYBANK Account No : 5621 7950 4126

You can also download our donation form.

For more information please contact 03-2273 3999 or email us at
info@mercy.org.my

Kemaskini 13 Januari 2009
+

Tun Dr. Mahathir Mohamad: Negarawan Ulung & Pemikir Hebat (Wajib Baca!)

-
Boikot secara terancang

MUKADIMAH

Palestin kembali bermandi darah. Serangan Israel menjelang sambutan Maal Hijrah sehingga semalam telah mengorbankan lebih 400 orang penduduk Palestin termasuk wanita dan kanak-kanak.

Masyarakat dunia khususnya dunia Islam mengutuk tindakan tidak berperikemanusiaan rejim Zionis itu. Dan seperti lagu lama, Amerika Syarikat (AS) sebagai penyokong setia Israel mempertahankan serangan tersebut sebagai tindakan membalas penentangan pejuang Hamas.

Fakta bahawa penentangan Hamas adalah tindakan membela diri akibat penindasan Israel, sekatan ekonomi yang menyebabkan 500,000 anak Palestin kebuluran diketepikan.

Dalam pertemuan dengan wartawan Mingguan Malaysia, MARHAINI KAMARUDIN dan HATA WAHARI serta jurugambar, AZALEZAH ABD. MALEK bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang juga Pengerusi Yayasan Anti Peperangan Kuala Lumpur menghuraikan lebih lanjut konflik tersebut.

Beliau juga secara tegas menggesa supaya rakyat negara ini memboikot AS termasuk tidak menggunakan mata wang dolar bagi melemahkan ekonomi negara kuasa besar itu yang menjadi sekutu Israel. Dr. Mahathir juga memberi pandangannya berhubung kesan akibat konflik terbaru tersebut.

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

Berita & Foto:
Mingguan Malaysia, 4 Januari 2009

P/S: Dapatkan edisi cetakan Mingguan Malaysia pada 4 Januari 2009 untuk mengikuti wawancara bersama Tun Dr. Mahathir Mohamad. Rugi kalau tidak baca wawancara tersebut. Tabik hormat penulis kepada Negarawan Ulung & Pemikir Hebat kita ini! Anda berhak untuk menerima sanjungan tinggi dari rakyat & seluruh dunia! Jika semua pemimpin negara-negara Islam & dunia sepertinya, Insya-Allah aman dan makmur dunia.
+

03 Januari, 2009

Rakyat Malaysia digesa pulau produk Yahudi-Amerika

-
KANGAR 2 Jan. - Masyarakat negara ini digesa memboikot produk keluaran Yahudi dan Amerika Syarikat (AS) berikutan tindakan rejim Israel itu yang tidak mengendahkan pandangan dunia agar menghentikan serangan terhadap Palestin.

Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu berkata, masanya sudah tiba untuk semua masyarakat yang mencintai keamanan agar berhenti membeli barangan keluaran Yahudi sebagai salah satu cara bagi menunjukkan protes terhadap tindakan Israel selama ini.

Katanya, tindakan negara rejim itu dan AS yang tidak pernah bersetuju dengan resolusi dan pelan damai menunjukkan keangkuhan mereka yang berterusan melancarkan serangan sehingga mengorbankan golongan yang tidak bersalah.

''Sekiranya ada pilihan untuk membeli barangan selain yang dikeluarkan oleh Yahudi dan AS, adalah amat wajar masyarakat yang mencintai keamanan memboikot barangan yang dikeluarkan negara itu.

''Semangat yang tinggi perlu disertakan dalam diri masing-masing sebagai tanda simpati terhadap masyarakat Palestin berikutan tindakan Israel yang tidak berperikemanusiaan dan AS yang menyalurkan bantuan kewangan kepada rejim itu," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas pergolakan Israel-Palestin selepas Majlis Perutusan Khas Menteri Besar Perlis Sempena Sambutan Tahun Baru Hijrah 1430 dan Masihi 2009 di Dewan Warisan di sini hari ini.

Dalam pertemuan bersama ketua-ketua jabatan dan kakitangan kerajaan itu, Md. Isa berkata, walaupun beliau berpuas hati terhadap prestasi kerja yang ditunjukkan, masih terdapat ruang yang perlu diperbaiki dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada masyarakat.

''Kehendak pelanggan sentiasa berubah-ubah jadi kita perlu meningkatkan kematangan dalam bekerja agar semua kehendak itu dapat dipenuhi.

''Pada tahun ini semua kakitangan kerajaan pelbagai peringkat perlu berusaha lebih gigih dalam memastikan hasrat kerajaan negeri untuk menjadikan tahun 2010 sebagai sifar kemiskinan tegar tercapai," ujarnya.

Menurutnya, terdapat kira-kira 2,000 penduduk di negeri ini yang masih tergolong dalam kategori miskin tegar dan pelbagai program perlu dijalankan untuk menangani masalah tersebut.

''Dalam menyelesaikan masalah miskin tegar ini termasuk dengan pemberian rumah yang lebih selesa, ia bukan bermakna mereka tidak lagi tergolong dalam kelompok miskin tegar.

''Oleh itu, agensi kerajaan perlu bekerjasama untuk memastikan golongan miskin tegar mempunyai pendapatan sampingan bagi merubah nasib mereka seperti terlibat dalam penanaman sayur-sayuran dan pertanian lain yang sesuai," jelasnya.

Selain bantuan yang disalurkan kepada golongan miskin tegar itu katanya, mereka juga perlu mempunyai keazaman untuk berubah dan berhijrah bagi menikmati kehidupan yang lebih baik.

Sumber: Utusan Malaysia, 3 Januari 2009
+

Kuantan dilanda banjir, 106 dipindahkan

-
03/01/2009 1:40pm

KUANTAN 3 Jan. — Hujan yang berterusan sejak malam semalam mengakibatkan 106 orang daripada 28 keluarga di daerah Kuantan terpaksa dipindahkan selepas kawasan penempatan mereka mula dilanda banjir.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan berkata usaha pemindahan mula dijalankan sejak 9.30 pagi di tiga kawasan selepas air naik setinggi 1.2 meter.

“Kawasan itu ialah Kampung Jeliang dan Pekan Sungai Lembing melibatkan 102 orang daripada 26 keluarga yang ditempatkan di Balai Polis Sungai Lembing manakala empat orang dari Kampung Paya, Panching pula ditempatkan di Dewan Serbaguna Panching,” katanya ketika dihubungi Bernama. Setakat ini, tiga batang jalan terpaksa ditutup kepada semua kenderaan iaitu KM9 Jalan Sungai Lembing-Kuantan, Jalan Pekan-Nenasi dan KM36 Jalan Kuantan-Maran.

Sementara itu, katanya usaha menyelamat sedang dijalankan oleh anggota Jabatan Pertahanan Awam bagi mengeluarkan 10 orang yang terperangkap di Sungai Bekelah dekat sini. Katanya pihaknya menerima laporan pada 10 pagi ini selepas mangsa yang sedang berkelah di situ tidak dapat keluar apabila air sungai mulai naik. — BERNAMA

Sumber: Utusan Malaysia, 3 Januari 2009
+

02 Januari, 2009

Surat terbuka Dr. M kepada Obama

-
Oleh HATA WAHARI

KUALA LUMPUR 1 Jan. - Bakal Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama didesak menghentikan sokongan terhadap tindakan Israel melancarkan serangan udara besar-besaran ke atas Genting Gaza sehingga mengorbankan nyawa penduduk di situ.

Desakan itu adalah antara sembilan tuntutan yang terkandung di dalam surat terbuka bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad kepada Obama yang turut dimuatkan di dalam blog beliau di www.chedet.co.cc.

Dr. Mahathir menegaskan, walaupun tidak mengundi Obama semasa pilihan raya Presiden AS, tetapi beliau adalah salah seorang anggota masyarakat dunia yang turut terjejas di atas sokongan yang ditunjukkan oleh AS.

''Saya mengalu-alukan janji anda (Obama) untuk melakukan perubahan, tentunya negara anda (AS) memerlukan banyak perubahan.

''Ini kerana AS dan rakyatnya paling dibenci penduduk dunia, malahan orang Eropah sendiri tidak suka kesombongan AS,'' katanya.

Obama dijadual mengangkat sumpah sebagai Presiden AS ke-44, menggantikan George W. Bush pada 20 Januari ini.

Dr. Mahathir dalam desakannya itu meminta Obama menyelesaikan konflik Israel dan Palestin serta meletakkan agenda tersebut dalam senarai perubahan yang akan dilakukannya.

Sembilan desakan yang dipaparkan di blog Dr. Mahathir ialah;

- Berhenti membunuh orang ramai. AS sangat gemar 'membunuh' orang ramai untuk mencapai matlamat kuasa besar itu;

- Berhenti menyokong pembunuh iaitu Israel melancarkan keganasan di Semenanjung Gaza dengan menggunakan wang dan senjata AS;

- Berhenti mengenakan sekatan terhadap negara yang tidak boleh melakukan perkara sama terhadap AS;

- Hentikan para saintis dan penyelidik AS daripada membina senjata baru untuk membunuh ramai orang dengan lebih cekap;

- Hentikan pengeluaran dan penjualan senjata kepada dunia;

- Hentikan usaha untuk mendemokrasikan semua negara di dunia. Demokrasi sesuai di AS tetapi ia tidak semestinya sesuai di negara lain;

- Hentikan kasino yang AS namakan sebagai institusi kewangan. Hentikan dana lindung nilai, terbitan dan perdagangan mata wang. Hentikan bank dari memberikan pinjaman berbilion dari wang yang tidak wujud;

- Tandatangan Protokol Kyoto dan perjanjian-perjanjian antarabangsa lain.

- Tunjukkan rasa hormat kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Menurut Dr. Mahathir, akan ada lagi desakan untuk Obama pertimbangkan dalam usaha memastikan perubahan yang dijanjikan dapat dilaksanakan.

''Sekiranya beberapa perkara yang disenaraikan ini dapat dilaksanakan, kamu akan diingati sebagai pemimpin yang hebat dan AS sekali lagi akan menjadi negara yang dikagumi.

''Kedutaan-kedutaan AS di seluruh dunia akan dapat meruntuhkan tembok tinggi dan wayar berduri mengelilingi bangunan jika perkara itu dapat dilaksanakan,'' katanya.

Dr. Mahathir juga mengucapkan Selamat Tahun Baru kepada Obama dan berharap beliau akan menjadi Presiden AS yang hebat.

Sumber: Utusan Malaysia, 2 Januari 2009
+

Mengimbau Penulisan Blog Kembara Politik 2008: Bahagian 1

-
Blog Kembara Politik bermula pada 16 September 2008. Tarikh ini memang bersejarah. Tarikh 16 September itu merupakan tarikh pembentukan Malaysia iaitu pada 16 September 1963.

Artikel pertama yang diterbitkan blog Kembara Politik ialah bertajuk “Aktivis Pertikai Kuasa Mahkamah Syariah: Dalang Sebenar Forum Peluk Islam”. Artikel tersebut diterbitkan pada 16 September 2008.

Artikel tersebut ditulis setelah penulis terbaca sebuah karikatur yang diterbitkan oleh Harakah (penulis lupa tarikh karikatur tersebut diterbitkan). Jika tidak silap penulis, karikatur tersebut dihasilkan oleh kartunis Rossem. Kartunis tersebut telah melukis gambar kartun individu yang sedang memegang sebuah kanta dan sedang meneliti dan menjejaki tapak-tapak kaki yang bertulis “Dalang Forum Peluk Islam”.

Bertitik-tolak daripada itulah, penulis mencari beberapa fakta dan penulisan yang berkait rapat dengan mengapa forum itu dianjurkan dan siapa yang terlalu lantang mempertikai keputusan mahkamah Syariah berhubung beberapa pertikaian kes sehinggakan Majlis Peguam kononnya merasakan perlu dianjurkan forum sedemikian.

Umat Islam rata-ratanya membantah. Apakah nilai kuasa mahkamah Syariah di mata para aktivis tersebut? Apakah mereka tidak menghormati peruntukan bidang kuasa mahkamah Syariah yang termaktub dalam Perlembagaan?

Hasil carian fakta dan maklumat yang diperolehi ialah beberapa aktivis yang berselindung di sebalik perjuangan hak asasi ini memang sebenarnya adalah beberapa orang kuat dalam PKR dan DAP. Dan yang peliknya, PAS masih boleh berkerjasama dengan PKR dan DAP walau pun ada pemimpin PAS dan PKR yang membantah forum tersebut.

Mereka semacam cuba menyembunyikan bahawa aktivis yang lantang mempertikai keputusan mahkamah Syariah tersebut adalah terdiri dari pemimpin dan orang kuat PKR dan DAP juga. Namun PAS cuma memejamkan sebelah mata disebabkan terlalu sayangkan Pakatan Rakyat yang baru dibentuk. PAS sudah tidak kisah untuk berkerjasama dengan aktivis dan para pemimpin DAP dan PKR yang mempertikai bidang kuasa mahkamah Syariah ini.

Artikel ini kemudiannya diolah dengan lebih lanjut oleh blog AnwarDotCom dan diterbitkan dengan tajuk “Dalang Sebenar Forum Peluk Islam” pada 11 Oktober 2008. Olahan dan perkaitan yang dibuat oleh blog AnwarDorCom menunjukkan perkaitan dengan lebih jelas penglibatan parti PKR , DAP dan restu Anwar Ibrahim dalam “Forum Peluk Islam “ yang dianjurkan oleh Majlis Peguam walau pun ditentang oleh majoriti umat Islam.

Dan PAS hanya memejamkan mata. Walau pun terdapat sedikit bantahan yang dibuat, bantahan tersebut semacam hendak melepaskan syarat sahaja. PAS seakan lupa bahawa rakan sekutu Pakatan Rakyatnya iatu parti PKR dan DAP yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam penganjuran “Forum Peluk Islam” tersebut. Umpama marah-marah sayang!

Oleh yang demikian, penulis menyeru pada semua agar menolak Pakatan Rakyat ini di setiap pilihanraya. Rakyat yang bijak dalam sebuah negara demokrasi akan menggunakan kuasa undi untuk mencorak hala tuju perjuangan para pemimpinnya. Sudah tiba masanya orang Melayu menggunakan pendekatan yang sama untuk menghukum PAS yang sudah terpesong jauh dari matlamat perjuangannya.

Rakyat sudah menghukum UMNO yang alpa dengan perjuangan dalam PRU12 yang lalu. Dan hasilnya Insya-Allah UMNO akan berubah menjadi lebih baik dalam memperjuangkan agama dan bangsa di masa akan datang.

Hayati kembali ucapan Dr. Burhanuddin al-Helmy dalam Sambutan Kemerdekaan Kali Ketiga pada tahun 1960 dan bandingkan dengan senario kini.

"Dalam perjuangan kita (PAS) bagi mencapai kemerdekaan, kita telah dan terus menerus memperjuangkan Melayu itu sebagai kebangsaan bagi negara Tanah Melayu ini dengan bertapak di atas asas ideologi Islam yang maha suci”.

Jadi apakah PAS masih berada di landasan perjuangan yang dirangka oleh pemimpin ulung terdahulu PAS yang benar-benar berjuang demi Melayu dan Islam? Realitinya senario PAS kini hanya berfungsi sebagai boneka DAP dan PKR semata-mata sayangkan undi minoriti. Tetapi dalam masa yang sama PAS lupa perjuangan bagi yang majoriti.

Kepada pengundi Kuala Terengganu, suka penulis mengingatkan agar mengggunakan kuasa undi secara bijaksana untuk menunjukkan bahawa kita semua prihatin!
Diedit pertama kali pada 3 Januari 2009
+

Yayasan Perang desak Israel henti serang Gaza

-
KUALA LUMPUR 31 Dis. - Yayasan Perang Jenayah Kuala Lumpur menggesa masyarakat antarabangsa bersama- sama bertindak segera, mendesak Israel memberhentikan pengeboman di Gaza dan pembunuhan yang kejam dan beramai-ramai terhadap penduduk yang tidak berdosa.

Pengerusinya, bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, yayasan itu juga menggesa kerajaan Amerika Syarikat, Britain dan kuasa besar lain memberikan tekanan terhadap Tel Aviv untuk memberhentikan pembunuhan yang tidak berperikemanusiaan terhadap lelaki, wanita dan kanak-kanak Palestin di Gaza dengan bom dan senjata lain.

Yayasan itu menyokong gesaan Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) untuk mengadakan gencatan senjata segera dan menamatkan semua operasi ketenteraan bagi menyenangkan kerja-kerja dan penyampaian bantuan kemanusiaan kepada penduduk Gaza, katanya.

"Hati kita untuk penduduk Gaza pada masa kesengsaraan ini," kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata, yayasan ini terkejut dan marah dengan penaklukan Israel di Gaza Sabtu lepas yang mengakibatkan kira-kira 300 lelaki, wanita dan kanak-kanak Palestin terbunuh.

Sementara itu Perikatan Rakyat untuk Keamanan Malaysia (Aman Malaysia) menggesa Wisma Putra membentangkan usul di PBB untuk menganjurkan dan menghantar segera pasukan petugas kemanusiaan PBB untuk meringankan kesengsaraan rakyat Palestin di Semenanjung Gaza.

Penyelaras Aman Malaysia dan Pengerusi Biro Antarabangsa Pemuda UMNO, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, tindakan sia-sia dan pembunuhan tidak berperikemanusiaan terhadap rakyat Palestin oleh kerajaan Israel bertentangan dengan prinsip undang-undang antarabangsa, Konvensyen Geneva dan resolusi PBB.

"Kita juga meminta PBB mengutuk Israel sekeras-kerasnya dengan tindakan yang menjijikkan itu dan Amerika Syarikat kerana bersubahat dengan tindakan keganasan tersebut yang ditaja negara ini," katanya dalam kenyataan.

Beliau berkata, orang ramai boleh memberikan sumbangan wang kepada Kassem Aina, Institut Nasional Penjagaan Sosial dan Latihan Vokasional (NISCVT) yang menganjurkan bantuan kemanusiaan ini dalam bentuk barang makanan keperluan seperti susu dan ubat-ubatan untuk rakyat Palestin yang sengsara.

Sumbangan boleh dihantar kepada Donations for Children, National Institution of Social Care and Vocational Training account number 00 1 10684 5002 at First National Bank, Immobilita Building, SWIFT Code: FINKLBBE, Hamra Street, P.O. Box 113-5453, Beirut, Lubnan.

Sumber: Utusan Malaysia, 1 Januari 2009
+

Arkib

Label

#justiceforMH17 'Masalah Sikap' vs 'Cemburu' 16 September 2008 1Malaysia 22 tahun tanpa konflik kaum 3 billion 31 Ogos 2009 5 Ogos 1957 Abdullah ABIM Acaro Solingan Adik Siti Amynur Ain AIDC Air percuma AirAsia Akta hasutan Akta Hasutan 1948 Akta Pendidikan 1996 Aktivis Al-Fatihah Allahyarham Tun Abdul Razak Altantuya Altel Aman Malaysia Ambiga Anak Bangsa Malaysia? Anak Wayang Pas analisa PRU13 ancaman islam di Malaysia. Anjing Gila Anwar Anwar Ibrahim Azan Azizan Azmin Ali babi Badak Pekak Badut Bahasa Kebangsaan Bahasa Malaysia Bahasa Melayu Bajet Pahang 2009 BALACI Bangsa Malaysia Banjir Banjir di Kuantan Banjir di Lipis Bantuan Barisan Nasional Batal Usul Sekat Jualan Arak Behind The Veil Belasungkawa Bersih biadap Biadap Hina Nabi Blogger BN BN Perak BOC Boikot barangan israel Boikot produk Yahudi-Amerika Boikot Secara Terancang Bomoh Boneka BR1M Brader Anwar Bin Ibrahim bubar UMNO Bumi Daku cadbury calon boleh menang Carlsberg halal CDM25 Celaka Ceroboh Tanah Milik TNB Chin Peng Chui Jui Meng Cina Cina Boikot Melayu COMANGO Criminalise War Exhibition and Conference 2009 Cuit: Dilema Melayu Moden DAP Datuk Ibrahim Ali Datuk Mukhriz Datuk Mukhriz Mahathir DEB Demi Negara Demonstrasi DERHAKA diesel Din Turtle DNA babi Dokumen Langkah kajang Dong Zong Double Standard Prosedure Dr Abdul Rani Kamarudin Dr Chandra Muzaffar Dr Khir Dr Novandri Dr Ridhuan Tee Abdullah Dr Sidek Baba Dr Yusri Mohamad Dr Zambry Kadir Dr Zuhdi Dr. M DS Anwar DS Anwar Ibrahim DS Najib DUN DUN Perak Durian Runtuh Dyana Sofya DYMM Paduka Seri Sultan Azlan Muhibuddin Shah DYMM Sultan Azlan Shah Dyna Sofya DYTM Raja Dr Nazrin Shah Ekonomi Ekonomi Bumiputera ekonomi melayu Elizabeth Wong Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam) 1988 Selangor Erniceda Etnic Cleansing Eurocopter Evolusi Politik Melayu Fatimah Zuhri's Blog Fatwa Anti Tomboy FELDA FGV fitnah Fitnah Undi Pos Flip-flop Forum Peluk Islam Foto gabungan UMNO dan PAS. gaza Gerakan Razak Gobalakrishnan Hak Istimewa Melayu/Bumiputera Hak Membeli Hak Mengundi Hansard Parlimen Harakah haram harga minyak naik Hari Kemerdekaan hina Hina Fatwa Hina Islam Hina Raja Melayu Hindraf Hipokrit Hishammuddin Tun Hussein Hishamuddin Hj Hadi Awang Hj Naser Disa Hormati murtad hudud Hudud dan Qisas Husam Musa i want to tocuh a dog i want to touch a dog Ideotique IFC india Institusi Raja Islam Islam Agama Persekutuan Islam Agama Rasmi Persekutuan Ismail Mina Ahmad israel Isu CAR Isu Kalimah Allah Isu Ketidakseimbangan Kaum isu lahad datu Isu Menteri Besar Isu Moral Isu Roboh Kuil Isu Scorpene Isu Tanah Kolej Taiping Isu Tanah Perak Jabatan Pendaftaran Negara JAIS JAKIM Jambatan Bengkok Jeff Ooi Jenayah Jom Bantu Jumlah pengundi muda Jurugambar Utusan KAFA Kaki Pembelit kalimah Allah Kamarudin Jaafar KAR1SMA Karpal Singh Kaum Cina Kaum Melayu Kebaikan Kebal Kebebasan Bersuara Kedah Kedai Rakyat 1 Malaysia keistimewaan Melayu Kekejaman Israel ke atas umat Islam kelvin yip Kempen Satu Sekolah Untuk Semua kerajaan islam Keranda 152 Kes Datuk Nasaruddin Hashim (UMNO ke PKR) Kes Liwat Kesetiaan Kepada Raja dan Negara Ketuanan DAP Ketuanan Melayu Ketuanan Pakatan Rakyat Ketum Khalid Ibrahim Kiasu KijangMas Kiki KKM Kongres Ekonomi Islam Ketiga Kontrak Sosial kronisma Kuala Lumpur Foundation To Criminalise War Kuota Pemilikan 30 % Kuota Pemilikan Rumah 50 % Ladang Babi Lateefa Koya LBGT Lee Kuan Yew lembah klang Lembah Pantai Leong Ngah Ngah LGBT Liberalisasi? Lidah 'tidak rasmi' Pakatan Rakyat = Malaysiakini Lim Guan Eng Lim Kit Siang Lina Joy Logo Halal logo halal JAKIM Lompat Parti Low Siew Moi lowyat M Manoharan M-UPRo Mah Siew Keong Mahkamah Syariah Majlis Amanah Rakyat (MARA) Majlis Fatwa Kebangsaan Majlis Muafakat Melayu Majlis Peguam Malay Mail Cyberspot Malaysia malaysia bukan negara sekular Malaysian Airline System Malaysian Malaysia Mangkat Mangkuk Ayun Azmi Shahrom Manifesto bukan janji Marah-Marah Sayang MAS Masjid Besi Putrajaya MB Kedah MB selangor MCA media sosial melayu Melayu Pulau Pinang Melayu Singapura Membina Negara mencari simcard Altel Menteri besar Selangor merdeka riview Meroyan MH17 MH370 Monopoli Ekonomi Muhammad Firdaus Dullah Muhyiddin Murtad Muslim UPRo Mustafa Ali Musuh islam Musuh Melayu Musuh Negara Muzakarah Cendekiawan Islam 2009 MyKad Najib Najib Tun Razak Nasrudin Hassan negara islam negara sekular Negarawan Ulung Nga kor ming Ngeh Koo Ham Nik Aziz Nilai Nizar Nizar Boneka DAP Nurul Izzah Obama octoberfest octoberfest2014 OKU OKU dikurung OKU terbiar Omar Ong One utama Open Letter by Matthias Chang PAC Pahang Darul Makmur Pakatan Pakatan Haram Pakatan Rakyat Pakatan Rakyat Perak Pakatan Rakyat. pertusan undi cina Palestin Paneh Miang PAP Parlimen Parti tunggal PAS Pas selangor Pas Terengganu PAS youth Pasca PRU-13 PAU Ke-59 Peguam Negara Pelacuran Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010 PEMBELA Pembohong Pembubaran parlimen Pemuda UMNO Pemuda UMNO Bahagaian Segambut Pemuda UMNO Pahang Penamaan Calon Pencemaran Pencerobohan Tanah Kerajaan Peneroka Pengganas Komunis Pengkhianat pengkhianat negara Pengundi Atas Pagar Penyata Razak 1956 Perak Perbandingan Perdana Menteri Malaysia Ke-6 perkara 11 Perkara 11 Perlembagaan Perkara 12 perkara 121 Perkara 152 Perkara 153 perkara 3 Perkara 3 Perlembagaan PERKASA perkauman Perkhidmatan Awam Pulau Pinang perkongsian kuasa. Perlembagaan Perlembagaan Persekutuan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu Perpaduan Perpaduan Melayu/Islam Persekutuan Tanah Melayu pesawat MAS terhempas pesta arak pesta arak terbuka Petisyen petrol Petronas Pilihanraya Masjid PKM PKNS PKPIM PKR Polarisasi Kaum Politik Perak Portal Kempen SSS PPSMI PR PRK Bagan Pinang PRK Bukit Gantang PRK Galas PRK Kuala Terengganu PRK Teluk Intan pro-pembangkang produk cina produk melayu Prof Dr Aziz Bari Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim Prof. P Ramasamy PRU12 PRU13 Puasa Ramadhan Pulau Pinang Puppet Master Putera Sultan Selangor Putrajaya Qarinah Qazaf Rabindranath Tagore racist Raja Nong Chick Raja-Raja Melayu Rakyat Malaysia? Rasuah Razak Baginda RBA Reaksi pemimpin politik Reflections: Melayu Lama Ronnie Liu Rukun Negara Rusia Rusia Border Rusuhan Saham FGV Saiful Bukhari Azlan Sakmongkol AK47 Salah Guna Kuasa SAR Sastera Satira Satu Malaysia Sekolah Agama Sekolah Kebangsaan Sekolah Satu Aliran Sekolah Vernakular Seks sekular Selangor Sepitman Begins sesat Shafie Apdal shah alam Sidek Baba Sistem Pendidikan Kebangsaan Skuad Banjir Pemuda sokongan masyarakat kepada MAS Solat Hajat SPR SRJK Persendirian steering lock SUARAM subsidi Sultan Perak Sultan Selangor Sumpah Laknat Sun Tzu'z Art of War surah al kafirun Syed Azmi Alhabshi syiah Tan Sri Isa Samad Tan Sri Khalid Ibrahim Tan Sri Muhyiddin Tanah Kebun Peneroka Techno Crap Teluk Intan tembak Tender Tanah tender terbuka Tengku Adnan Teresa Kok terhempas The Economist The Unspinners The War Crimes Commission and Tribunal 2009 Titah DYMM Sultan Selangor Titah DYTM Raja Muda Perak di Majlis Perasmian Penutupan Kongres Ekonomi Islam Ketiga Toyota Camry 2.4 Perak Truth for Teoh Beng Hock Tsunami Cina Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah Tulisan Jawi Tun Dr. Mahathir Mohamad tuntutan Ukraine UMNO UMNO Seremban Uncle sim Undang-undang antilompat parti wakil rakyat Undang-Undang Tubuh Negeri Perak Undi cina undi hantu Usahawan Bumiputera Pahang Ustaz Kazim Elias Utusan Malaysia V. Sivakumar video WADAH wall street journal Wan Azizah Wasiat Raja-Raja Melayu Wong Siew Teng aka Agnes Wong Yayasan Anti Peperangan Kuala Lumpur Yusuf Qardhawi Zahid Hamidi Zahrain Zaini Hassan Zulkifli Noordin