20 April, 2009

Tuntutan Bubar DUN Perak: Lain Hulu Lain Parang...

-

Masih ingat lagi Kerajaan Langit 16 September 2008 Brader Anwar Bin Ibrahim? Penulis tidak pernah lupa sebab blog Kembara Politik ini dibina pada malam 16 September di mana Brader Anwar Bin Ibrahim selesai mengangkat sumpah sebagai PM di hadapan gambar Agong bersama 32 kerusi (IKEA) yang didakwanya masih lagi tersimpan senarai nama tersebut dan sentiasa bertambah dari jam ke jam, dari hari ke hari…dari bulan ke bulan…dari tahun ke tahun (sambung sendiri).

Demam Tun Lah memikirkan Brader Anwar Bin Ibrahim bercita-cita nekad mahu duduk di kerusi empuk di Putrajaya. Antara akal Tun Lah ialah pembubaran Parlimen jika ura-ura melompat beramai-ramai hampir menjadi kenyataan. Maka, bergegaslah para pemimpin PR menemui pakar undang-undang iaitu Prof Dr Aziz Bari. Dan PR dengan kerjasama Prof yang kepala berat ke arah Pakatan Rakyat ni pun keluarkanlah interpretasi undang-undang yang boleh dibaca mengikut selera Brader Anwar Bin Ibrahim agar angan-angan 16 Septembernya tidak terkubur.

Diterbitkanlah pandangan Prof yang cenderung kepada Brader Anwar Bin Ibrahim ini dalam majalah yang sangat sahih (oleh puak-puak mereka) iaitu Harakah. Hitam kata Harakah, maka hitamlah lidah pejuang dan aktivis PR. Kalau putih kata Harakah, maka putihlah lidah pejuang dan aktivis PR. Almaklumlah, lidah rasmilah katakan.

Puaslah bersilat si Prof cap ayam (Prof Dr Aziz Bari) berhujah yang mana tegasnya BN tak boleh membubarkan Parlimen. Lidah rasmi PAS pun menerbitkan temu ramah ekslusif tersebut. Berikut sedikit sedutan dari Harakah. Penulis persoalkan mengapa interpretasi yang dibuat dahulu tidak lagi valid untuk krisis di Perak. Mari sama-sama baca dan persoalkan. Baca seperti di bawah:


Agong tidak boleh bubar Parlimen sesuka hati

Tarmizi Mohd Jam
Thu Feb 07, 08 5:52:50 pm MYT


Saya bergegas menghubungi Profesor Dr Abdul Aziz Bari untuk mendapat penjelasan lanjut kenapa Perlembagaan memberi kata putus kepada Yang di-Pertuan Agong dalam soal pembubaran Parlimen.

[Bergegas!…hehe..sekarang ni kenapa tak bergegas lagi? Merangkak pun takde…berguling atas jalan adalah kot? Hehe. Jgn marah ye!!]

Pensyarah Undang-Undang di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) itu menjelaskan, Perlembagaan Malaysia mengambil iktibar dari pengalaman di Komanwel sejak lebih 100 tahun yang lalu dan Suruhanjaya Reid menyatakan bahawa adalah tidak bijak untuk memberi hak mutlak kepada kerajaan yang memerintah untuk membubarkan dewan.

[Haha..tahu pun..habis tu apasal buat hal lagi di Perak? Apasal tak nak terima keputusan Sultan?]

Dr Abdul Aziz menambah bahawa sebab mengapa ia tidak bijak ialah kerana pilihan raya mengambil masa, memakan biaya dan menganggu pentadbiran negara jika ia terlalu kerap diadakan.

[Sekarang kenapa Prof tak nasihatkan rakan-rakan Prof yg dari PR tu berkenaan scenario di Perak? Saya terguling gelak tengok ahli akademik cap ayam macam Prof Dr Aziz Bari ni.]

Nota: Untuk berita penuh dari Harakah sila rujuk di SINI.


Baca lagi berita dari Harakah yang satu lagi ni kemudian buat perbandingan dengan isu krisis politik di Perak yang mana puak-puak PR ni sengaja tidak mahu menerima kenyataan. Derhaka tak sudah! Mari sama-sama baca dan bandingkan scenario di Perak. Baca seperti di bawah:


Pilihan raya semula bertentangan dengan Perlembagaan - Aziz Bari
Harakahdaily
Wed May 28, 08 12:49:40 pm MYT

KUALA LUMPUR, 28 Mei (Hrkh) - Professor Undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa (UIAM), Dr Aziz Bari berkata, tindakan membubarkan parlimen bagi membolehkan pilihan raya umum diadakan semula sekarang adalah bertentangan dengan peruntukan dan semangat Perlembagaan.

[Bertentangan dengan semangat Perlembagaan ye? Habis tu kenapa PR keras kepala sangat sekarang ni?]

"Segala peruntukan yang terdapat dalam Perlembagaan Persekutuan perlu diterokai terlebih dahulu sebelum mengadakan pilihan raya sekali lagi," katanya kepada Harakah, mengulas kemungkinan berlakunya pilihan raya umum tergempar ekoran keadaan politik yang tidak menentu dalam negara sekarang.

Pakar Perlembagaan itu berkata, prosedur yang telah ditetapkan oleh Perlembagaan mesti terlebih dahulu digunakan dan ini merupakan salah satu alasan mengapa pilihan raya bukan cara terbaik untuk diambil sekarang.

Bahkan katanya, pilihan raya bukanlah kaedah yang sesuai untuk keadaan sekarang.

[Tahu pun tak sesuai! Tapi kenapa sekarang sesuai pula di Perak? Hehe. Cap ayam la lu Prof Aziz Bari!]

Baru-baru ini, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) Dato' Seri Anwar Ibrahim dilaporkan berkata, Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi berkemungkinan besar akan mengadakan pilihan raya umum tergempar.

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Haji Wan Ahmad Wan Omar pula dilaporkan berkata, pilihan raya tergempar boleh diadakan bila-bila masa daripada sekarang.

Dua minggu lepas menteri kabinet, Dato' Shahrir Abdul Samad memberitahu ahli Umno supaya bersiap sedia menghadapi pilihan raya baru berikutan kejutan yang dibuat oleh bekas presiden parti itu, Tun Dr Mahathir Mohamed keluar parti.

Aziz tidak bersetuju dengan pandangan Wan Ahmad kerana biarpun Perdana Menteri mempunyai kebebasan untuk memohon supaya parlimen dibubarkan, namun kata putus adalah pada tangan Yang di-Pertuan Agong.

"SPR telah mewujudkan pandangan yang salah bahawa kerajaan mempunyai kebebasan untuk sewenang-wenangnya mengadakan pilihan raya umum," katanya.

[Tahu pun Agong ada kuasa pemutus untuk perkenan bubar atau tidak. Habis kenapa sekarang derhaka?]

Beliau memberikan dua alasan mengapa pembubaran parlimen dan pilihan raya tidak perlu diadakan.

Pertama katanya, buat masa ini wujud kerajaan alternatif yang berpotensi iaitu Pakatan Rakyat. Agong perlu tunggu sehingga proses melompat parti selesai dan kemudian mengarahkan kerajaan sekarang melepaskan kuasa seperti yang diperuntukkan di bawah Artikel 43(4). Dan kemudian Agong akan melantik kerajaan baru di bawah Artikel 43(2)(a) dan (b).

Kedua katanya, pilihan raya umum baru sahaja diadakan iaitu pada Mac lalu. Walaupun kerajaan berada dalam keadaan terumbang-ambing, Agong perlu menggalakkan ia dibentuk semula melalui parlimen sedia ada.

[Langkah Pertama & Kedua tu menarik betul! Apa yang Sultan Perak buat sama dengan apa yang Prof sarankan masa memberikan taklimat pada boss Brader Anwar bin Ibrahim semasa pra penubuhan Kerajaan Langit 16 September 2008 Brader Anwar Bin Ibrahim dahulu.]

Nota: Untuk berita penuh sila rujuk di SINI.

Kepada para aktivis dan para pemimpin Pakatan Rakyat: Apa cerita? Ngeh Ngeh Ngeh!! <--- Ketawa Orang Perak.

Baca juga berita Harakah berikut - Bubar Dun Perak, tegakkan demokrasi!
+

19 April, 2009

Raja Nazrin tekad pertahan institusi beraja daripada dipersenda

-
Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah bertitah akan mengambil tanggungjawab utama untuk melaksanakan segala usaha bagi memastikan tradisi institusi beraja yang menjadi teras kepada sistem berkerajaan dan bernegara di negara ini akan terus dipertahankan.

"Bahawa kemuliaan dan kedaulatan seorang Raja Pemerintah itu tidak akan anakanda redha untuk dipersendakan. Untuk itu warga perlu diinsafkan supaya jangan terlalu cepat membuang pelita, kerana riang melihatkan fajar akan menyingsing; kerana hari siang juga akan berakhir.

"Jangan nanti bila malam mendakap senja, warga dan bangsa akan hidup teraba-raba - hilang haluan, kerana diselimuti kegelapan malam tanpa pelita," titah baginda pada istiadat menghadap sembah taat setia dan penganugerahan darjah kebesaran negeri Perak sempena ulang tahun keputeraan ke-81 Sultan Perak Sultan Azlan Shah di Istana Iskandariah di Kuala Kangsar, Ahad.
Baginda bertitah Raja-Raja Melayu bukan sekadar simbol kepada negara bangsanya, malah Kesultanan Melayu merupakan institusi penting berperanan sebagai pusat pengukuhan kepada warga dan bangsanya.

Raja Nazrin bertitah sistem pemerintahan berteraskan Kesultanan Melayu yang telah wujud selama lebih 600 tahun, telah berjaya membangunkan satu budaya dan satu tamadun yang agung.

Titah baginda kebijaksanaan pemerintahan beraja membantu berlakunya proses pengembangan intelek dan dari sumber istana itulah lahirnya karya-karya agung dalam dunia penulisan bangsa.
"Raja Melayu itu adalah lambang kedaulatan - simbol kekuatan warga - payung mahkota negara. Raja Melayu itu memberi identiti kepada negara bangsa.

"Rakyat yang memahami budaya rakyat beraja - negeri bersultan, memahami akan falsafah pemerintahan beraja, akan peranan Raja secara tersirat di sebalik yang tersurat, terutama peranan dan tanggungjawab mengekalkan identiti negara bangsa," titah baginda.

Bernama melaporkan Baginda bertitah kelangsungan sesuatu bangsa dan wajah sesebuah negara bergantung pada faktor-faktor yang telah memberikannya identiti daripada segi institusi, agama, budaya dan bahasa.

"Tindakan-tindakan menghina institusi, mempersendakan institusi, menanam kebencian terhadap institusi adalah langkah awal dalam gerakan ke arah menghapuskan institusi - lalu menghapus identiti asal negara bangsa. Di era peperangan dingin, langkah-langkah sedemikian lahir dari kumpulan yang berpegang kepada doktrin politik berfahaman kiri dan dikategorikan berunsur subversif.

"Atas nama Revolusi Budaya, di China dan indoktrinasi komunisme di Kampuchea (Kemboja) dan Vietnam, anak-anak dihasut hingga sampai ke peringkat ekstrem, membenci dan memusuhi ibu bapa kandung sendiri; pemimpin-pemimpin agama dicerca dan rumah-rumah ibadat dimusnahkan, ada rumah ibadat yang dijadikan tempat ternakan haiwan; lalu berlakulah keadaan anarki yang terpaksa dibayar dengan nyawa dan darah di samping modal sosial negara bangsa habis termusnah," titah baginda.

Baginda bertitah hari ini dunia sedang menghadapi gelombang globalisasi yang menghempas setiap sempadan dan mahu memecahkan benteng budaya dan berkemungkinan menghanyutkan lembaran sejarah negara bangsa.

Raja Nazrin bertitah warga muda yang sedang dilambung ombak globalisasi, perlu bijaksana mengimbangkan antara tuntutan tradisi dan permintaan terhadap pemodenan supaya air tempayan tidak terlalu cepat dicurahkan kerana mendengar guruh di langit.

Titah baginda ada yang menganggap bahawa untuk maju, penekanan hendaklah ditumpukan kepada budaya yang progresif lalu menyifatkan tradisi dan sejarah akan meletakkan bangsa tertinggal dalam budaya yang statik.

"Globalisasi sebenarnya turut membawa gelombang kolonialisme baru untuk menghanyutkan tradisi sesebuah negara bangsa - lalu menghapuskan identiti asal negara bangsa.

"Warga perlu disedarkan, bahawa tidak semua yang berbentuk tradisi itu menghalang kemajuan kerana tradisi yang berjaya ditafsir secara bijak dan ditakrifkan secara arif dapat berfungsi sebagai pemudah cara memajukan negara bangsa. Bahawa elemen-elemen budaya bangsa yang merupakan faktor penyatuan bangsa selama hari ini, adalah modal sosial yang amat berharga yang wajib dipertahankan," titah baginda.

Menteri Besar Perak, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan tiga orang lagi mendahului senarai 800 penerima darjah kebesaran dan pingat sempena ulang tahun ke-81 keputeraan Sultan Azlan, pada majlis penganugerahan hari ini.

Zambry bersama-sama Menteri Kewangan II, Datuk Ahmad Husni Hanadzlah, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Kong Cho Ha dan Orang Kaya-kaya Panglima Kinta, Seri Amar Diraja Datuk Dr Abdullah Fadzil Che Wan dianugerah Darjah Seri Paduka Mahkota Perak (SPMP) yang membawa gelaran Datuk Seri.-19/4/2009

Sumber: Agenda Daily, 19 April 2009.
+

18 April, 2009

Pencabulan Undang-Undang; Ketuanan Pakatan Rakyat; & Spin Hanipa Maidin

-
Berikut beberapa lagi pandangan Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin berhubung isu penggantungan MB Perak dan 6 EXCOnya. Rujuk link-link komen (komen 1, komen 2, dan komen 3) yang disertakan untuk membaca komen asal beliau.


Komen 1 (klik untuk membaca komen asal).

Dari keputusan Mahkamah Persekutuan bahawa EC (Suruhanja Pilihanraya) kompeten menentukan sama ada terdapat "casual vacancy" bermaksud (tersirat) keputusan EC adalah sah di sisi undang-undang. Pun begitu, terpulang kepada Pakatan Rakyat untuk membuat "judicial review" itu pun jika dilayan (with leave) mahkamah.

Perlu ingat bahawa Mahkamah Persekutuan sudah pun memutuskan bahawa 3 ADUN tersebut kekal sebagai ADUN, maka bolehkah ada kekosongan kerusi DUN? Keputusan ini adalah estoppel by record terhadap Pakatan Rakyat.


Tambahan pula, kini penggantungan MB Dato' Zambry dan EXCOnya tidak sah.

Isunya sekarang, apakah tindakan jenayah (pendakwaan) akan diambil terhadap beliau?

Bermakna masalah besar akan menimpa Speaker kerana “pandai-pandai” menggantung mereka-mereka tersebut dengan menggunakan kuasa yang salah atau salah guna kuasa (apa bezanya –fikir sendiri).

Di bawah kanun Keseksaan (dibawah), jika sabit kesalahan, hukumannya (termasuk mereka-mereka yang bersekongkol juga) adalah berat:

121B. Offences against the authority of the Yang di-Pertuan Agong, Rulers or Yang di-Pertua Negeri.


Whoever compasses, imagines, invents or intends the deposition or deprivation of the Yang di-Pertuan Agong from the sovereignty of Malaysia or the deprivation or deposition of the Ruler, his heirs or successors, or of the Yang di-Pertua Negeri from the rule of a State, or the overawing by means of criminal force or the show of criminal force the Government of Malaysia or of any State, shall be punished with imprisonment for life and shall also be liable to fine.

121C. Abetting offences under section 121A or 121B.


Whoever abets the commission of any of the offences punishable by section 121A or 121B shall be punished with the punishment provided for the said offences.

124. Assaulting Member of Parliament, etc., with intent to compel or restrain the exercise of any lawful power.


Whoever, with the intention of inducing or compelling or attempting to induce or compel a member of Parliament or of any Legislative Assembly or of any State Executive Council to exercise or refrain from exercising in any manner the lawful powers of such member, assaults or wrongfully restrains, or attempts wrongfully to restrain, or overawes by means of criminal force, or the show of criminal force, or attempts so to overawe, such member shall be punished with imprisonment for a term which may extend to seven years, and shall also be liable to fine.


http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Thursday/Mutakhir/20090416170917/Article/index_html

Khamis, 16 April 2009 , 20 Rabiulakhir 1430

Terima keputusan mahkamah dengan sebaiknya: Dr Zambry

LUMUT: Menteri Besar Perak, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir, meminta pihak pembangkang di Perak dan penyokong mereka menerima dengan baik dan hati terbuka keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini membatalkan perintah penggantungan terhadapnya dan enam anggota exco negeri daripada menghadiri persidangan dewan undangan negeri (DUN).

Keputusan sebulat suara itu dibuat oleh panel lima anggota diketuai oleh Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff.

Mahkamah itu memutuskan bahawa perintah penggantungan itu selama 18 bulan ke atas Zambry dan 12 bulan ke atas anggota exco itu oleh Speaker negeri, V Sivakumar adalah melampaui perlembagaan negeri, oleh itu tidak sah dan batal.

Bercakap kepada pemberita di sini, Zambry berkata, keputusan mahkamah itu membolehkan beliau dan kesemua anggota exco berkenaan menjalankan tanggungjawab mereka dengan lebih dedikasi untuk rakyat dan negeri Perak.

Zambry bagaimanapun masih berteka-teki ketika ditanya mengenai tarikh persidangan DUN Perak yang akan datang.

Beliau setakat menyatakan bahawa persidangan itu akan diadakan dalam tempoh enam bulan selepas persidangan DUN lalu pada November lalu.

Menteri Besar itu tidak menolak kemungkinan notis untuk memanggil persidangan yang akan dibuka Sultan Perak, Sultan Azlan Shah itu akan dikeluarkan pada esok atau pun awal minggu depan.

Persidangan DUN kali ini perlu diadakan sebelum 13 Mei ini dan Speaker boleh memohon perkenan Sultan Perak untuk membubarkan DUN sekiranya persidangan tidak dilangsungkan menjelang tarikh berkenaan. - Bernama


http://www.bernama.com/bernama/v5/newsindex.php?id=404517

April 16, 2009 12:17 PM
Zambry Can Attend State Sitting, Suspension Order Lifted

PUTRAJAYA, April 16 (Bernama) -- After being suspended for almost two months, Perak Menteri Besar Datuk Dr Zambry Abdul Kadir and his six state executive councillors can now attend the state assembly sittings after the Federal Court today lifted the suspension order against them.


In a unanimous decision, the five-member panel led by Court of Appeal President Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff ruled that the suspension order of 18 months for Zambry and 12 months for the councillors made by state speaker V. Sivakumar was ultra vires the Perak state constitution and therefore, null and void.

Justice Alauddin also said that under Article 63 of the Perak Constitution, the court had the power to dispose of an originating summons filed by Zambry and the six councillors at the Ipoh High Court on March 2 with no order as to costs.

Alauddin, who sat with Chief Judge of Malaya Datuk Arifin Zakaria and Datuk Nik Hashim Nik Ab Rahman, Datuk S. Augustine Paul and Datuk Zulkefli Ahmad Makinuddin, had adjourned the hearing for 45 minutes before coming to the decision.

Zambry and the six -- Zainol Fadzi Paharuddin, Datuk Ramly Zahari, Hamidah Osman, Datuk Saarani Mohamad, Mohd Zahir Abdul Khalid and Dr Mah Hang Soon -- brought the case to the Federal Court under Article 44 of the Perak state constitution to seek a declaration that the suspension meted out on them by Sivakumar was null and void.

Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
Pensyarah (Jabatan Undang-Undang Awam)
Kulliyah UndangUndang IIUM


Komen 2 (klik untuk membaca komen asal).

Kini Sultan Perak sudah perkenankan Dato Zambri mengadakan sidang DUN (pada 7 hb Mei 2009) – jika ada sesiapa yang ada bertanya apa itu Raja Berpelembagaan – ini adalah antara contohnya.

Contoh lagi, dalam kes bunuh, Raja ada kuasa pengampunan, dan seorang yang melakukan pembunuhan (jika sabit) hakikatnya, Sultanlah yang menggantungkan pembunuh tersebut sampai mati tetapi melalui Hakim (Hakim juga dilantik oleh YDPA/Sultan juga) dan Jabatan Penjara dengan menggunakan UndangUndang Sultan. Bukankah semua undang-undang memerlukan perkenan Sultan juga?

Ramai yang tanpa segan dan silu melaungkan Raja Berperlembagaan sedangkan mengetahui hanya sedikit (atau fahaman salah) apa hakikat dan maksud Raja Berperlembagaan.

Adalah hak rakyat untuk berpersatuan (di bawah Akta Pertubuhan) dan memperjuangkan kebajikan ahli-ahli mereka dan pada masa yang sama mencalonkan ahli-ahli mereka bertanding dipilihanraya untuk merebut kerusi DUN mahupun Parlimen. Rakyat turut serta terbabit dalam proses ini - namun perlantikan EXCO dan MB serta mandat pentadbiran kerajaan negeri/Negara adalah prerogatif Sultan samada mereka-meraka (ADUN-ADUN/ Ahli-ahli Parlimen) adalah suatu Management Team/Pakatan Pentadbiran (BN/ dan atau Pakatan Rakyat dan sebaliknya) yang boleh pada pandangan Sultan/YDPA membawa kepada kesejahteraan dan kemajuan kepada rakayat dan negera/negeri . Jika tidak, saya tidak nampak relevannya kenapa mandat pentadbiran yang diberikan Sultan/ YDPA kepada mana-mana Management Team/ Pakatan Pentadbiran samada BN atau Pakatan Rakyat itu tidak seharusnya ditarik balik oleh YDPA/Sultan.

“Ketuanan Rakyat” yang diwawarkan mana-mana pihak atau pertubuhan jika tidak mengikut lunas-lunas perlembagaan akan cenderung kepada fahaman atau unsurunsur komunisme, sosialis dan atau republik. Ini adalah menyalahi dan bertentangan dengan konsep Raja Berpelembagaan yang dipegang dan amalkan di Malaysia (Rukun Negara). Pertubuhan yang sebegitu piagamnya boleh diharamkan kerana bergiat dalam aktiviti-aktiviti subversif sebenarnya. Jika ini halnya, ianya adalah sesuatu yang membabitkan isu keselamatan negara (ISA), kesejahteraan dan ketenteraman awam (Ordinan Darurat 1969), hasutan (Akta Hasutan), dan atau memerangi Pemerintah (Raja-Raja – Kanun Keseksaan).

Kepada Management Team BN, selamat mentadbir negeri Perak dan jangan dipersia-siakan mandat Raja dan hasrat rakyat untuk agama dan Negara. Bagi Pakatan Rakyat – bukankah esok masih ada?

Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
Pensyarah (Jabatan Undang-Undang Awam)
IIUM


Komen 3 (klik untuk membaca komen asal).

Dari Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin

Petikan (beberapa saja) dari: http://hamirdin.blogspot.com/2009/04/zambry-tak-boleh-hadhir-sidang-dun.html

Saturday, April 18, 2009

ZAMBRY TAK BOLEH HADHIR SIDANG DUN

Assalamualaikum,

Oleh
Mohamed Hanipa Maidin

Zambry telah memohon sepuluh (10) perintah Mahkamah dan dari sepuluh perintah tersebut Mahkamah hanya membenarkan dua (2) perintah sahaja. Dua perintah yang dibenarkan oleh Mahkamah adalah seperti berikut:

Pertama, perintah membatalkan keputusan V. Sivakumar yang menggantung dan melarang Zambry hadir di Dun Perak selama 18 bulan.

Kedua, perintah membatalkan keputusan V. Sivakumar yang menggantung dan melarang enam exco Zambry untuk hadir di Dun Perak selama 12 bulan adalah terbatal dan tak sah.

Lapan permohonan Zambry tidak dilulus Mahkamah.

Memandangkan Mahkamah Persekutuan hanya membenarkan dua perintah di atas, adalah jelas Mahkamah tidak membenarkan lapan (8) perintah lain yang juga dipohon oleh Umno dan dihujahkan oleh para peguam Zambry dan pasukan peguam Sivakumar.

Komen saya (Dr Abdul Rani):

http://www.bernama.com/bernama/v5/newsindex.php?id=404517
April 16, 2009 12:17 PM

Zambry Can Attend State Sitting, Suspension Order Lifted

PUTRAJAYA, April 16 (Bernama) -- After being suspended for almost two months, Perak Menteri Besar Datuk Dr Zambry Abdul Kadir and his six state executive councillors can now attend the state assembly sittings after the Federal Court today lifted the suspension order against them.In a unanimous decision, the five-member panel led by Court of Appeal President Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff ruled that the suspension order of 18 months for Zambry and 12 months for the councillors made by state speaker V. Sivakumar was ultra vires the Perak state constitution and therefore, null and void. (Sedikit petikan sahaja).

Pandangan saya (Dr Abdul Rani):

Pada pandangan saya (Dr Abdul Rani), permohonan kesepuluh-puluh permohonan itu bertindih (overlapping) dan mahkamah pada kewajaannya tidak perlu memberikan kesepuluh-puluh permohonan itu. Dengan membatalkan keputusan Speaker Dun Perak V. Sivakumar terhadap Dato Zambry dan 6 Exconya lagi, res ipsa loquitornya (tersirat dan tersuratnya) adalah tindak-tanduk V.Sivakumar tidak mengikut Undang-Undang. Dua permohonan yang dibenarkan itu sudah cukup untuk mereka menghadiri sidang DUN.

Apakah perintah-perintah yang dipohon oleh Zambry dan enam exconya tetapi tidak dibenarkan oleh Mahkamah Persekutuan?

1. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa keputusan Sivakumar (defendan pertama di dalam kes tersebut) menggantung dan melarang Plaintif Pertama (Zambry) menghadiri pada sidang Dun selama 18 bulan adalah ultra vires (bertentangan) dengan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak, Perintah-Perintah Tetap Dewan Perhimpunan Undang Negeri Perak (standing orders) dan Enakmen Dewan Perhimpunan Undangan (Keistimewaan) 1959 dan/atau undang-undang yang berkaitan dan oleh itu adalah terbatal dan tak sah.

Komen saya (Dr Abdul Rani):

Keputusan mahkamah membatalkan keputusan Speaker Sivakumar tentulah bermaksud (res ipsa loquitor) bahawa “menggantung dan melarang Plaintif Pertama (Zambry) menghadiri pada sidang Dun selama 18 bulan adalah ultra vires (bertentangan) dengan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak, Perintah-Perintah Tetap Dewan Perhimpunan Undang Negeri Perak (standing orders) dan Enakmen Dewan Perhimpunan Undangan (Keistimewaan) 1959 dan/atau undang-undang yang berkaitan dan oleh itu adalah terbatal dan tak sah.

Res ipsa loquitor bermaksud, perkara itu menjelaskan sendiri kedudukan perkara berkenaan – tiada perlu nak dibukitkan. Contohnya, jika sampah terdapat didepan rumah A, maka A yang bertanggungjawab terhadapnya melainkan ada bukti sebaliknya (lihat juga seksyen 106 Akta Keterangan – fakta yang dalam pengetahuan seseorang),

2. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa perbuatan Sivakumar menggantung dan melarang Zambry menghadiri sidang DUN selama 18 bulan adalah menyalahi undang-undang.

Komen saya (Dr Abdul Rani):

Mahkamah Persekutuan bersidang atas kapasiti bidangkuasa sivilnya bukan dalam bidangkuasa jenayahnya. Persoalan hendak mensabitkan Speaker dengan suatu kesalahan tidak timbul. Dalam hal ini, terserah kepada polis untuk melakukan siasatan (Akta Polis dan Kanun Keseksaan (antara lainnya) terpakai.

Seterusnya, terpulang kepada Pendakwa Raya (Artikel 145(3) Perlembaggan Persekutuan dibaca dengan seksyen 376 Kanun Prosedur Jenayah) untuk membuat pendakwaan menggunakan mana-mana undang2 bertulis yang relevan. Seperti semua pengamal undng2 menetahui, beban undang2 diatas bahu Pendakwa untuk mendapatkan sabitan dan baharulah mahkamah boleh tentukan samada sabit atau tidak. Maka dalam bidangkuasa sivil, permohonan ini ini tidak relevanpun.

3. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa keputusan Sivakumar menggantung dan melarang Plaintif ke-2 hingga Plaintif ke-7 (enam Exco) menghadiri sidang Dun selama 12 bulan adalah ultra vires (bertentangan) dengan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak, Perintah-Perintah Tetap Dewan Perhimpunan Undang Negeri Perak (standing orders) dan Enakmen Dewan Perhimpunan Undangan (Keistimewaan) 1959 dan/atau undang-undang yang berkaitan dan oleh itu adalah terbatal dan tak sah.

Pandangan saya (Dr Abdul Rani):

Seperti saya katakan diatas, pembatalan itu sudah mencukupi (res ipsa loquitor).4. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa perbuatan Sivakumar menggantung dan melarang enam Exco menghadiri sidang Dun selama 12 bulan adalah menyalahi undang-undang.

Pandangan saya (Dr Abdul Rani):

Seperti saya katakan diatas, pembatalan itu sudah mencukupi (res ipsa loquitor).

5. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa Zambry dan enam Exconya adalah berhak menghadiri dan mengambil bahagian dalam semua sidang Dun dan menjalankan segala fungsi dan kewajipan mereka di dalamnya.

Pandangan saya (Dr Abdul Rani):

Seperti saya katakan diatas, pembatalan itu sudah mencukupi (res ipsa loquitor). Tugas ADUN adalah isu berbeza. Isu yang relevan kini ialah boleh atau tidak mereka hadiri sidang DUN?

6. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa Dun Perak adalah tidak terikat dengan keputusan Sivakumar menggantung dan melarang Zambry dan enam Exconya menghadiri sidang Dun Perak.

Pandangan saya (Dr Abdul Rani)Seperti saya katakan diatas, pembatalan itu sudah mencukupi (res ipsa loquitor). Dengan pembatalan itu, bukankah mereka sudah boleh hadir sidang DUN?

7. Perintah untuk mengisytiharkan bahawa Dun Perak adalah tidak terikat dengan apa-apa arahan, perintah dan/atau petunjuk Sivakumar yang berbangkit daripada atau berhubung dengan keputusan Sivakumar yang bertarikh 18.2.2009.

Pandangan saya (Dr Abdul Rani):

Seperti saya katakan diatas, pembatalan itu sudah mencukupi (res ipsa loquitor).

8. Perintah-perintah, perisytiharan dan/atau relif lain yang difikir suaimanfaat oleh Mahkamah.

Pandangan saya (Dr Abdul Rani):

Seperti saya katakan diatas, pembatalan itu sudah mencukupi (res ipsa loquitor). Pemberian Kos adalah budibicara Mahkamah - mungkin kerana pihak-pihak bertelagah adalah kakitangan kerajaan.

Bagaimanakah Umno boleh mengatakan keputusan tersebut bermakna Zambry dan enam Exconya boleh menghadiri sidang Dun Perak sedangkan Mahkamah dengan secara jelas tidak membenarkan perintah yang mereka pohon iaitu perintah bahawa Zambry dan enam exconya adalah berhak menghadiri dan mengambil bahagian dalam semua sidang Dun dan menjalankan segala fungsi dan kewajipan mereka dalamnya.

Pandangan saya (Dr Abdul Rani):

Seperti saya katakan diatas, pembatalan itu sudah mencukupi (res ipsa loquitor). Apa yang menghalang mereka dari hadir sidang telahpun dibatalkan mahkamah. Ap perbezaan diantara "berhenti makan sebelum kenyang" dengan "jangan makan sampai kenyang"? atau air "separuh penuh" dengan "separuh kosong"?

Kalau perintah tersebut dibenarkan oleh Mahkamah Persekutuan barulah mereka boleh mengatakan Zambry dan enam exconya boleh ke sidang Dun Perak.

Pandangan saya (Dr Abdul Rani):

Seperti saya katakan diatas, pembatalan itu sudah mencukupi (res ipsa loquitor). Apa yang menghalang mereka dari hadir sidang telahpun dibatalkan mahkamah. Apahalnya pula mereka tidak boleh hadir?

Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
Pensyarah (Jabatan Undang-Undang Awam)
Fakulti Undang-Undang IIUM
+

16 April, 2009

Penggantungan MB Perak & 6 Exco: V. Sivakumar guna kuasa yang salah atau salah guna kuasa?

-
Mahkamah putuskan penggantungan MB Perak tidak sah
16/04/2009 12:17 pm

PUTRAJAYA 16 April - Mahkamah Persekutuan di sini hari ini memutuskan penggantungan Menteri Besar Perak, Datuk Zambry Abdul Kadir dan enam Exco Kerajaan Negeri yang dibuat oleh Speaker, V. Sivakumar adalah batal dan tidak sah kerana seorang speaker tidak ada kuasa berbuat demikian.

Sumber: Utusan Malaysia, 16 April 2009.

+++++++++++++++

Blog Kembara Politik telah menerima komen berbentuk pandangan pada 14 April 2009 oleh seorang ahli akademik bernama Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin berhubung isu penggantungan MB Perak Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan 6 EXCO Kerajaan Negeri Perak. Untuk membaca komen asal beliau, pembaca bolehlah merujuk di bahagian komen, di SINI.

Berikut diperturunkan komen dan pandangan Dr Abdul Rani berhubung isu penggantungan MB dan 6 EXCO Kerajaan Negeri Perak:

Hari ini (14 April 2009) Yang Amat Arif Hakim-Hakim Mahkamah Persekutuan (Federal Court) yang diketuai oleh Presiden Makamah Rayuan (ambil perhatian bahawa Presiden Mahkamah Rayuan juga adalah Hakim Mahkamah Persekutuan) Tan Sri Alauddin Mohd Sherif, Hakim Besar Malaya Datuk Arifin Zakaria, Datuk Nik Hashim Nik Ab Rahman, Datuk S. Augustine Paul dan Datuk Zulkefli Ahmad Makinuddin sepakat bahawa Mahkamah Persekutuan mempunyai bidang kuasa mendengar dan menentukan samada keputusan penggantunggan Dato’ Zambry dan EXCOnya dari menghadiri sidang itu mengikut undang-undang atau tidak (sah atau tidak). Sila lawati:

http://www.bernama.com/bernama/v5/newsindex.php?id=404155

April 14, 2009 20:13 PM

Zambry Used Correct Procedure to Challenge Speaker's Suspension - Federal Court

PUTRAJAYA, April 14 (Bernama) -- The Federal Court ruled today that Perak Menteri Besar Datuk Dr Zambry Abdul Kadir and his six state executive councilors had used the right procedure to challenge their suspension from attending the State Legislative Assembly sittings by Speaker V. Sivakumar. - BERNAMA

Sebelum ini (awal April) mahkamah telah menolak bantahan awal bahawa Mahkamah Persekutuan tiada bidang kuasa menentukan isu peruntukkan dalam perlembagaan negeri hanya isu Perlembagaan Persekutuan. Bantahan ini bagaimana pun tidak berjaya kerana Mahkamah Persekutuan tidak bersetuju dengan keputusan Mahkamah Rayuan. Mahkamah Persekutuan sebelum ini memulangkan “paku buah keras” kepada Mahkamah Rayuan yang memutuskan bahawa peruntukkan perlembagaan negeri bukan sesuatu yang boleh dirujuk kepada Mahkamah Persekutuan.

Dari segi ini, pada pandangan itu ada betulnya, namun tidak tepat kerana Mahkamah Rayuan terlupa bahawa bidang kuasa Mahkamah Persekutuan meliputi bukan sahaja bidang kuasa Rayuan (appellate) tetapi termasuk bidang kuasa-bidang kuasa seperti Penyelian (supervisory), bidang kuasa semakan (revisionary) dan bidangkuasa asal (original). Malahan bidang kuasa Mahkamah Persekutuan merangkumi dan melewati (goes beyond) apa-apa bidang kuasa yang terdapat pada Mahkamah Tinggi mahu pun Mahkamah Rayuan. Maksud saya (Dr Abdul Rani), Mahkamah Persekutuan tidak sekadar (walau pun kebiasaannya) mendengar rayuan dari mahkamah Rayuan (Court of Appeal) seperti difahami ramai. Lihat Courts of Judicature Act 1964:

http://www.kehakiman.gov.my/legislation/Court_Of_The_Judicature_Act.shtml

Tidak lama kemudian (9 April 2009), Mahkamah Persekutuan memutuskan lagi bahawa Suruhanjaya Pilhanraya (dibawah Akta Pilihanraya) adalah kuasa menentu samada terdapatnya kerusi kosong DUN(casual vacancy) bukannya Speaker.

Kini pula (14 April 2009) , Mahkamah Persekutuan sekali lagi memutuskan bahawa Mahkamah Persekutuan ada bidang kuasa mendengar dan menentukan samada Speaker Sivakumar mempunyai kuasa untuk menggantung tugas MB (Dato’ Dr Zambry) dan EXCOnya selama 18 bulan dari menghadiri sidang DUN. Di bawah Artikel 44 Undang-Undang Tubuh Negeri Perak (Perak State Constitution) Zambry dan 6 ahli EXCO lain -- Zainol Fadzi Paharuddin, Datuk Ramly Zahari, Hamidah Osman, Datuk Saarani Mohamad, Mohd Zahir Abdul Khalid dan Dr Mah Hang Soon memohon deklarasi penggantungan mereka adalah tidak sah dan batal (null and void).

Halangan demi halangan (melalui bantahan awal) Sivakumar bahawa Mahkamah Persekutuan tiada bidang kuasa untuk mendengar dan menentukan kuasa Speaker ternyata gagal. Pada pandangan/hujah mereka, Mahkamah (Mahkamah Rendah, Tinggi, Rayuan, Persekutuan) tiada bidang kuasa mendengar dan menentukan sama ada tindak tanduk Speaker yang kononnya kebal berdasarkan Artikel 72 Undang-Undang Tubuh Negeri Perak (Perak State Constitution) yang menyatakan bahawa kesahan (validity) apa-apa prosiding di DUN tidak boleh dipersoalkan di mana-mana mahkamah pun.

Isunya kini ialah, setelah bantahan awal V. Sivakumar gagal, persoalannya sekarang adalah sama ada V. Sivakumar mempunyai kuasa untuk menggantung MB Dato’ Dr Zambry dan EXCOnya. Dalam hal ini apakah "prosiding" menjadi isu penting?Jika Mahkamah Persekutuan memutuskan Speaker tiada kuasa menggantung MB Dato’ Dr Zambry dan EXCOnya, bermakna masalah besar akan menimpa Speaker kerana “pandai-pandai” menggantung mereka-mereka tersebut dengan menggunakan kuasa yang salah atau salah guna kuasa (apa bezanya –fikir sendiri). Di bawah Kanun Keseksaan (dibawah), jika sabit kesalahan, hukumannya (termasuk mereka-mereka yang bersekongkol juga) adalah berat:

http://www.agc.gov.my/agc/oth/Akta/Vol.%2012/Act%20574.pdf

Offences against the authority of the Yang di-Pertuan Agong, Rulers or Yang di-Pertua Negeri.

121B. Whoever compasses, imagines, invents or intends the deposition or deprivation of the Yang di-Pertuan Agong from the sovereignty of Malaysia or the deprivation or deposition of the Ruler, his heirs or successors, or of the Yang di-Pertua Negeri from the rule of a State, or the overawing by means of criminal force or the show of criminal force the Government of Malaysia or of any State, shall be punished with imprisonment for life and shall also be liable to fine.

Abetting offences under section 121A or 121B.
121C. whoever abets the commission of any of the offences punishable by section 121A or 121B shall be punished with the punishment provided for the said offences.


Assaulting Member of Parliament, etc., with intent to compel or restrain the exercise of any lawful power.

124. Whoever, with the intention of inducing or compelling or attempting to induce or compel a member of Parliament or of any Legislative Assembly or of any State Executive Council to exercise or refrain from exercising in any manner the lawful powers of such member, assaults or wrongfully restrains, or attempts wrongfully to restrain, or overawes by means of criminal force, or the show of criminal force, or attempts so to overawe, such member shall be punished with imprisonment for a term which may extend to seven years, and shall also be liable to fine.

Maka, apakah pergantunngan MB Dato’ Dr Zambry dan EXCOnya sah? Rujuk pandangan blog OutSyed the Box:

http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2009/02/deterministic-chaos-in-perak.html

FRIDAY, FEBRUARY 20, 2009


Deterministic Chaos in Perak

Here is a news report from the New Straits Times today:

Karpal stumped by Sivakumar's decision

IPOH: Pakatan Rakyat members are shaking their heads in disbelief over the suspension of Menteri Besar Datuk Dr Zambry Abdul Kadir and his six exco members by Speaker V. Sivakumar for 18 months and 12 months respectively.

Even DAP chairman Karpal Singh, a prominent lawyer, is stumped by Sivakumar's decision to order the suspension. Karpal told a press conference at Parliament House in Kuala Lumpur Sivakumar must call for the assembly to meet to endorse his decision to suspend Zambry and six executive councilors.

He said Sivakumar's decision must be endorsed by the house.

Several PR lawmakers here said the move was totally unexpected as they had painstakingly gone through the state constitution and the assembly's Standing Orders prior to Wednesday's hearing before the Rights and Privileges Committee.

"I was shocked upon hearing Sivakumar's decision. We had discussed about this (possibility of suspending Zambry and his exco members) and strongly advised against it. "By doing so, we have fallen into our own trap, akin to stepping on a banana peel planted by ourselves."I honestly do not know whose advice he (Sivakumar) took before making up his mind," said a PR lawmaker.

Karpal’s suggestion that Sivakumar should put the suspension to the Assembly first is echoed on both sides. Perak UMNO Youth secretary Hang Tuah Din cited Rule 72(2) of the Standing Orders stating: “when the House was not in session, a state representative could complain to the Speaker of any offences. The Speaker, if satisfied that the offence appeared to have been committed, could refer it to the Rights and Privileges Committee. In turn, the committee must report it to the Assembly”

“It is clear he (Sivakumar) should have referred the matter to the Assembly, and not made a decision,” Hang Tuah told a press conference.

Hang Tuah Din’s statement tallies with Karpal’s view.

According to another comment, by not following the proper procedure, the Speaker has become “the investigator, the prosecutor and the judge at the same time” when such a decision by the Privileges Committees should have been referred to the House.

The Perak Assembly does not meet until April. Logically the Speaker cannot suspend any member of the Assembly until then. Pending the vote, the MB and the six Excos are not suspended. And when the Assembly sits in April, the MB and the six Excos targeted by Sivakumar must also have the right to vote over their own suspension. Otherwise it is as good as a confirmed suspension already and a mockery of the whole process.

(Imagine a situation where a Speaker goes berserk and suspends say 28 members of the Assembly. Why not? If the Speaker can suspend six Excos and the MB, why not suspend 12, 18 or 28 members of the Assembly?)

More importantly if you suspend an MB and six Exco members, how does the State Government function? How does this help the people of Perak? No matter how tasty or distasteful, the State of Perak and its people do not have an effective Government to rule its affairs. Is this what the Speaker Sivakumar really aims to do?

Granted that Sivakumar has a serious axe to grind with the new MB over the change in the Perak State Government. But that does not justify his present action. Suspending an MB and six Exco members on some excuse that they showed contempt to the State Legislature appears frivolous.

Again I can smell the presence of His Ineptitudeness here.

The suggestion that the MB and his Exco take this matter to Court to set aside the suspension imposed by the Speaker is sound. It must be pursued urgently.

If the Court sets aside the Speaker’s action, it is possible that it will be Sivakumar who is in contempt. This must be thought through extremely very carefully but Sivakumar can also be held in breach of other laws.

In my view treason against the Sultan is not an issue because Sivakumar has not denied that Zambry Kadir is the new MB of Perak. He recognizes the Sultan’s appointment of Zambry as the new MB. He has merely suspended the MB and six Excos based on procedure which does not seem right.

Lihat juga:

http://www.nst.com.my/Current_News/NST/Friday/Frontpage/2484884/Article/index_html

http://lenggongvalley.blogspot.com/2009/02/perak-pakatan-snared-in-own-trap-over.html

Sidang bawah pokok pula?

Berkenaan Fasal XXXVI (1) Undang-Undang Tubuh Negeri Perak jelas bahawa Sultan mempunyai kuasa dan hanya bertanggungjawab mengadakan paling tidak satu sidang setiap 6 bulan - tempoh ini pun belum tamat dan akan hanya tamat mengikut kata panel-panel itu pada - 15 Mei 2009. [Lihat komen saya (Dr Abdul Rani) terhadap rancangan “Hujah, NTV9” pada 9.30 – 10.30 malam siaran langsung dari UiTM – “Krisis Perak” pada 31 Mac 2009].

http://kembarapolitik.blogspot.com/2009/04/ulasan-hujah-tv9-krisis-di-perak-oleh.html

Perkara XXXVI (1) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan memperuntuk “DYMM hendaklah dari semasa ke semasa memanggil bersidang Dewan Negeri itu dan tidaklah boleh membiarkan tempoh enam bulan berlalu di antara perjumpaan yang akhir lepas dalam satu persidangan dengan tarikh yang ditetapkan bagi perjumpaan yang pertama dalam persidangan yang di hadapan.”


Pun begitu, untuk sidang itu sah, suatu notis hendaklah diisukan oleh setiausaha DUN yang mana tidak dibuat. Notis ini adalah mandatori (wajib) sepertimana yang saya faham dari perbincangan panel2.

Pun begitu, PT 1 (Perintah Tetap DUN) mengatakan “maka Setiausaha Dewan hendaklah membacakan Pemasyhuran DYMM Seri Sultan Perak Darul Ridzuan memanggil mesyuarat”.

Maka Sultan mempunyai kata akhir (ultimate say) dan jika belum diperkenankan Sultan, pada pandangan saya jika sidang dibuat di Dewan pun adalah tidak sah apatah lagi di tempat yang tidak diwartakan iaitu dibawah pokok?

“PT 10 (1) menyatakan “ Penggal Dewan hendaklah diadakan pada waktu dan tempat sebagaimana yang ditetapkan oleh DYMM Seri Sultan Perak Darul Ridzuan dari semasa ke semasa melalui perisytiharan dalam Warta,”

Fasal XXXVI (1) Undan-Undang Tubuh Negeri Perak memberi Sultan kata akhir (ultimate say) sama ada sidang DUN boleh dibuat atau tidak. Dalam hal ini, saya (Dr Abdul Rani) tidak nampak relevannya perbezaan sama ada sesi DUN ditangguhkan, prorogue atau sebab dibubarkan seperti mana pandangan Prof Dr Shad bahawa jika ditangguhkan perkenan Sultan tidak diperlukan lagi. Bukankah Sultan mempunyai kata akhir (ultimate say, veto) di bawah Perkara XXXVI (1) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan untuk memerintah agar sidang yang ditangguhkanpun supaya tidak dibuat sehingga arahan selanjutnya dari Baginda Sultan. Tindakan “mengunci” adalah bukti Sultan tidak perkenankan sidang itu dibuat.

Maka jika tiada perkenan Sultan, jangan nak kata sidang DUN di dewan itu boleh sah, apatah lagi di bawah pokok.

Baru-baru ini, MB Perak Dato’ Dr Zambry ada menyatakan di surat khabar (13 April 2009) beliau akan meminta perkenan Sultan untuk mengadakan sidang DUN dan menasihati Speaker DUN supaya bertindak mengikut undang-undang.

Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
Pensyarah Undang-Undang,
Jabatan Undang-Undang Awam,

IIUM
+

15 April, 2009

Bumi Dipijak Milik Orang

-
Penulis ingin berkongsi kisah yang diceritakan oleh seorang rakyat Singapura bernama Erniceda di dalam blog tersohor – Demi Negara. Penulis menerbitkan semula komen beliau (dengan kebenaran beliau – Terima kasih!) untuk dikongsi oleh kita semua. Semoga dijadikan pedoman di masa hadapan. Baca komen beliau seperti di bawah:

Dear Malaysian Malays,

I am interested to write about the Malays of Singapore in comparison to the Malaysian Malays now. By the way, we still have our Sultan in Singapore, but, he had been reduced to just a mere citizen, nothing more. It is sad, isn’t it? No doubt Raffles bought over Singapore (at just a pittance mind you) from the then Sultan and now, looking at the predicament of the real Tuan Tanahs of Singapore, one wonders if the same fate is going to befall to our fellow brothers and sisters in Malaysia. Wake up please, MELAYU!

Isn’t it enough that you lost Singapore? Batu Puteh? Even right now, our brothers and sisters in Patani are fighting to get their homeland back. There is a lot of bloodshed there; do you all want the same thing to happen in your own Tanah Air Tercinta? To those Malays who have not woken up yet, do you want other people from faraway lands to take control of your Tanah Tumpah Darah and having places like Tamil Nadu and Beijing as their ‘kiblat’? Where is your Malay dignity?

For us in Singapore, the day Malaysia falls to other people other than the Malays, then it is going to be the saddest day for us. Melayu Nusantara akan menangis hiba. No Tanah Melayu means No Melayu. Hilang lah Melayu untuk selamanya. The Chinese have China, the Indians have India, what about the Malays? Bukankah Tanah Melayu ini untuk orang Melayu?

Looking at the brouhaha in Perak whereby a DAP politician recited a Quranic verse, I was not surprised at all. This political party, which is also an arm of PAP in Malaysia used this tactic not without purpose. In fact this is an intelligent way of getting votes from gullible Malay brethrens. Ladies and Gentlemen of Malaysia, Lee Kuan Yew was no different. He speaks fluent Malay and he can write in Jawi better than the Malays themselves. All his children learnt Jawi. It is just that to get to your ‘enemies’, you must camouflage yourself in order to blind them. As I said earlier, some Malays are gullible, easy to “goreng”, maybe due to their lack of education or too much education, they will follow whatever is being told to them by their unscrupulous politicians (of their choice of course). The stupid Malays follow because they want to please their ‘masters’ whereas the ‘clever’ Malays follow because they want to appear liberal and progressive, others are just ‘Pak Turuts’ because they are actually fence sitters without any clear direction.

Yes, I am ‘anak asli Singapura’. I have no attachments with the peninsular as my ‘kampong’ was in Singapore proper. My Malay ancestors used to reside at the mouth of the Kallang River, Singapore, then they went inland, finally they settled at a Malay village at the junction of Geylang Serai/Paya Lebar area. We lived there for awhile till the PAP government decided to develop our ‘kampong’. Then, we had to move to a HDB flat in a self-contained Housing Development Board estate. It was an open secret that this was one of the ways to separate the Malays, so as not to let them to be too strong politically if they were to be grouped together.

Also, I understood later on, at other Malay occupied areas, the dwellers were told that if they would like to stay at the same place, they should have the same kind of dwellings/designs as what the government had so as to “uniformise” the whole area. Get my drift everybody? Naturally, the Malay 'kampong' folks were not able to come up with millions of dollars to develop their area. They were not rich. They had no choice but to leave their 'kampongs'. Once the areas had been developed by the government (or sub contracted to private sectors), the prices would definitely be real sky high and that prevented the Malays to come back to their ‘kampongs’, so wasn’t it like ethnic cleansing, but done in a subtle way? I was told that the Israeli government used this kind of tactic to cleanse its Palestinian population in certain areas of Israel/Palestine. Go figure yourselves Malaysians, who do you think the PAP government asked for advice?

Sorry, I have to stop now ....the clock has struck 12 times already.

To be continued.

Salam.

Erniceda


...dan baca juga komen beliau seperti di bawah:


Salam Tuanku KijangMas,

To Dot & Phonont,

Thanks. I wrote what I saw, what I felt, what I learnt and what I heard. I am anak Singapura, born and bred in Singapore and proud to be one. I love my country, but at the same time I feel sad when I see that the power that be tries to change the socio-cultural landscape of my island, inhabited by my Malay ancestors long time ago even before the real 'Pendatangs' came in. When I go round my island and realize that some road names have been changed to make it sound and 'look' more Chinese, I feel sick to the stomach.

Once I was passing this Housing Estate called Hougang (a Chinese name with a pinyin spelling) and I saw a big hawker centre with a big lettering which says, Hainan Island Ching Chong Hawker Building or something to that effect, I got boiled down inside. My island has become a seventh heaven for these 'Pendatangs' ...oh, I just could not take it (even symbolic)....Why must put Hainan Island? Why not put something that locals can identify with?

You know I could just keep my mouth shut where Malaysia is concerned, not my country anyway....but, when I read some posts and comments in Malaysian blogsphere that were written by some ignorant bigots and Malay Apologist condemning Melayus, I told myself that I should open my mouth and tell you all of my experience in my own Tanah Air.

I'm definitely sure that DAP gets their tuition from big brother PAP. LKY used Malays to "conquer" the Malays, he used also his own proficiency in the Malay language to 'ambil hati' orang Melayu. Fighting for Malaysian Malaysia at first, but the moment he took over Singapore, there was no such thing as Singaporean Singapore....it was more like Chinese Singapore....Huh, I won't elaborate on things that were "done" to us here ....The result is we feel like we are the 'penumpangs' ..not them....they took over everything ...they talk about meritocracy ...that is BS ...Meritocracy is just a blanket for Chinese hegemony (now, even the Indians have a little bit more of the pie but I can't say the same thing for the Malays).

I've actually read a DAP manifesto online on how to "conquer" Tanah Melayu by 'conquering' the Malays. But, unfortunately I forgot to jot down the url address. Yes, they can get the power if you Melayus in Malaysia let them do it ...DAP is using PKR Melayus/PAS as proxies for their own agenda. After that, it is going to be 'habis manis sepah dibuang'- just like what PAP was/is doing to the Malay MPs/Ministers in Singapore.

Phonont, you asked about the political voice. Well, if you look at the population percentage in Singapore, Malays should have more numbers in Parliament, but unfortunately, it is not the case. We have 1 Indian Senior Minister, 3 Indian Ministers for a population percentage of 8.8%. Consider this, we have 1 Malay Speaker and 1 Malay Minister taking charge of Malay Affairs and Environment for a Malay population of 13.6%. I don't believe that we don't have capable Malays to take care of the country. Mind you, the Environment ministry is the only portfolio that the PAP government is willing to give to a Malay Minister. After a few more years, he will be asked to 'retire' and his post will be 'recycled' to another Malay. He will go back to what he was doing before ....He is not going to be a Minister of Defence nor a Minister of Foreign Affairs for sure....too sensitive lah...But, look at Malaysia's Cabinet .....there are quite a number of Chinese and Indian Ministers/Deputy Ministers. One had insulted the Malays by calling them 'Pendatangs' but still managed to get a portfolio. The thing that intrigue me is that they come from parties that did not do well in the GE. Why put them in when they could not deliver? Should put those Bumis from Sabah and Sarawak instead. The more the merrier for them....They can all dance the Iban Dance in Parliament.

Tell me who is nicer?
You won't have this kind treatment in Singapore.

We don't have any Hindraf-like organisation in Singapore. We have Mendaki and AMP, two self help groups to help the Malays to upgrade themselves. They get financial assistance from the Government. NADA ZERO RIEN to all your other questions Phonont. When the government decided to implement all English medium schools, it was not the Malays who had created a lot of noise, it was them, the Chinese...Singapore's version of Dong whatever, not the Malays....We, Singaporean Malays, we sacrificed a lot for our future generations....we did not want them to be 'ketinggalan'...English is used as a language of instruction in schools, our Mother Tongue subject is taught for a few hours per week (pls check Wikipedia). I am a product of such a system. Malaysians should not be scared to take up the English language. It is a boon not a bane.

Oh, btw, if anyone is not happy in Singapore, he/she can voice it out at Hong Lim Park with trees as listeners or some from the homo sapien species. Be careful though , the police station is just round the corner and you have to inform the authorities beforehand of what you want to talk about....no talk on religion, race or PAP.....don't try to criticize LKY & Co if you don't want to end up as a bankrupt. Anybody who wants to protest noisily, I challenge them to come to Singapore, we'll see what's in store for them. No, they won't dare, folks. They dared to do it in Malaysia because of certain elements in Malaysian political climate which were not stable.

Sorry to say, the Pandora Box had been opened in Malaysia and it is going to take a while for it to be closed back .....maybe you can't even re-close it again, but you guys will have to keep on trying.

I wish you Malaysian Malays (as well as other Malaysians) all the best.

Salam.

Erniceda

Keseluruhan perbincangan/respon terdahulu dan terbaharu boleh dibaca di ruangan komen blog Demi Negara.
+

13 April, 2009

UMNO perlu jadi jaguh Melayu & Bumiputra

-
Apa yang dilihat sejak kebelakangan ini terlalu banyak ugutan yang dilakukan oleh musuh serta rakan UMNO dalam BN. Lagak sesetengah rakan dalam BN pula seolah-olah lebih DAP dari DAP itu sendiri. Inilah padahnya bila BN tidak lagi berupaya menang dengan 2/3. Dan hanya UMNO sahaja yang agak bertahan semasa PRU12 yang lalu. Komponen yang lainnya dilanda badai tsunami. Hampir ranap.

Di kala keperitan inilah banyak benar cabaran yang menguji sejauh mana kemampuan UMNO. UMNO diasak dari pihak lawan dan juga kawan. Banyak perkara yang berlaku sejak akhir-akhir ini. Tuntutan demi tuntutan ditagih daripada MCA dan juga MIC. Walau pun prestasi mereka tidak membanggakan, mereka tanpa segan silu meminta itu dan ini.

Permintaan jawatan TPM oleh MCA di saat genting ini tidak sepatutnya keluar dari mulut ahli komponen yang setia. Suara MCA dah menjadi saling tidak tumpah seperti suara DAP. Keterbukaan Anwar yang bersedia menawarkan jawatan TPM kepada kaum Cina menyebabkan MCA terikut-ikut rentak pihak lawan. Tidak boleh disalahkan sepenuhnya kepada MCA. Kotak Pandora sudah dibuka oleh Anwar.

Kesediaan di pihak Melayu pembangkang yang menawarkan jawatan TPM membuatkan kaum bukan Melayu melihat Pakatan Rakyat sebagai objektif baru perjuangan politik mereka. Mungkin sudah bulat tekad mereka untuk menyokong penuh PR. Tawar-menawar di dalam BN sudah tidak boleh diperbaharui. Sudah tepu bak kata orang. Kaum Cina mungkin sudah dapat mengagak bahawa UMNO agak keberatan untuk memberikan jawatan tersebut kepada bukan Melayu.

Di pihak MIC pula karenah Samy membuat semacam ugutan tidak langsung membantu pemulihan BN. Mungkin sudah tiba masanya PM Dato' Sri Najib mengambil langkah drastik menasihati Samy untuk berehat. Tambahan pula beliau ditolak oleh ahli partinya sendiri. Kemenangan Samy sebagai presiden yang menidakkan hak pencabarnya bukanlah sesuatu yang perlu dibanggakan MIC. Malahan perlu dilihat sebagai satu liabiliti kepada MIC dan juga BN.

Signal sokongan bukan Melayu jelas boleh dibaca di PRK Bukit Gantang dan Bukit Selambau pada 7 April yang lepas. Mesejnya jelas. 85% bukan Melayu menolak BN. Sudah tidak ada daya penarik dalam BN lagi barangkali. Nak minta pun dah tepu. Kalau kad kredit, dah cecah credit limit. Dan tak boleh buat pengeluaran lagi. Dah tak boleh nak gores lagi.

Di pihak PR yang masih tiada pengalaman pula menjanjikan sesuatu yang amat menarik. Sesuatu tawaran yang tidak dijanjikan di pihak BN. Keadaan para pemimpin PR yang tidak punya pengalaman menyebabkan kaum Cina melihat bahawa bargain power mereka boleh digunakan di sana. Kaum Cina melihat Melayu PR tidaklah sekeras kepala macam Melayu UMNO. Melayu UMNO kena ugut MCA untuk minta jawatan TPM pun masih berdegil. Sedangkan Anwar tak perlu diugut, malah ditawarnya dengan rela hati tanpa paksa pun (sangap nak jadi PM!).

Dasar-dasar PR pun mungkin menjadi daya penarik kaum Cina untuk tidak akan kembali lagi ke pangkuan BN dalam satu tempoh yang lama. Isu tanah contohnya. Melayu PAS & PKR tak kisah walau pun melanggar dan bertentangan dasar tanah kerajaan Persekutuan. Penulis secara peribadi tidak suka tanah dijadikan komoditi politik untuk raih undi, namun dengan ‘keterbukaan’ Melayu PR akan hal ini nampak gayanya UMNO perlu turut mengorbankan dasar kerajaan Pusat berhubung hal tanah ini.

Mungkin kaum Cina merasakan dengan berkuasanya PR maka akan banyaklah tanah-tanah yang bakal diagihkan kepada mereka. Mungkin sudah tiba masanya UMNO berbuat perkara yang sama. Strategi dan langkah drastik yang semacam DAP Perak perlu diguna pakai. Mungkin UMNO perlu bermurah hati menabur tanah sebanyak-banyaknya kepada Melayu dan Bumiputra untuk mendapatkan sokongan padu kaum Melayu/Bumiputra.

Mungkin boleh difikirkan beberapa program ala Felda yang memberikan peluang kepada golongan miskin tegar Melayu/Bumiputra memiliki tanah dan secara tidak langsung melonjak taraf sosio ekonominya. Apa salahnya jika UMNO berbuat sedemikian di kala PR menabur tanah di Perak untuk mendapatkan sokongan padu bukan Melayu. Dan hasilnya semua orang tahu. 85% undi bukan Melayu di Bukit Gantang pergi kepada PR walaupun 63% undi Melayu memihak kepada BN. Undi bukan Melayu sudah jadi undi penentu.

Tak guna tabur berlebihan kepada bukan Melayu kerana mustahil mereka kembali semula ke pangkuan BN. Cuma kalau ada yang miskin dari kaum bukan Melayu wajiblah UMNO tolong. Kalau ada anak India yang cerdik tapi miskin perlulah diberikan biasiswa. Kalau anak Cina yang miskin dan cerdik pun perlu dibantu. Yang ini tak bolehlah diabaikan. Cuma bantuan yang pelbagai untuk raih undi tak perlulah diteruskan. Sampai RM1 juta kepada sekolah jenis Cina buat apa? Duit mereka ambil, pangkah tetap PR. Kan elok diberi pada PIBG sekolah kebangsaan di Felda atau kampung-kampung Melayu yang ada kalanya sesak nafas bila nak buat pelbagai aktiviti.

Keadaan sekarang sangat jauh berbeza. Bukan Melayu semacam sudah bulat tekad mengatakan rumput di PR lebih hijau. UMNO juga perlu memikirkan kaedah yang mungkin tidak disukai oleh komponennya tetapi bakal disukai oleh majoriti Melayu/Bumiputra. Mungkin sudah tiba masanya biasiswa diberikan kepada Melayu/Bumiputra. Anak Melayu/Bumiputra yang miskin/sederhana dan menepati syarat bolehlah dianugerahkan biasiswa dan bukannya pinjaman seperti sekarang ini.

Mungkin banyak lagi perkara yang boleh difikirkan untuk mengembalikan sokongan padu orang Melayu terhadap UMNO. Yang pastinya, UMNO perlu menjadi jaguh orang Melayu/Bumiputra semula untuk mendapatkan sokongan padu supaya penentu bagi politik Malaysia terus berada di tangan Melayu. Tidak boleh tidak!
+

12 April, 2009

Kuasa penentu Melayu hilang jika terus berpecah

-
Pembangkang mengatakan konsep Satu Malaysia ia sama seperti konsep Malaysian Malaysia, apa pandangan Tan Sri?

MUHYIDDIN: Ia jauh berbeza, Malaysian Malaysia lain, konsep Satu Malaysia akan diberikan kupasan oleh kerajaan. Tetapi bagi saya penekanan terhadap konsep Satu Malaysia ia menunjukkan kita harus berperasaan Malaysia dan ada rasa tanggungjawab yang sama memajukan negara dan mempunyai cita-cita, wawasan dan visi yang sama untuk menjadi Malaysia sebuah negara yang maju tetapi yang penting ialah soal semangat kerjasama dan perpaduan.

Ia kerana akhir-akhir ini kita lihat ada juga sedikit bunga-bunga berputik perasaan polarisasi, perkauman dan ia dieksploitasikan oleh pembangkang. Mereka membangkitkan perasaan tidak berpuas hati termasuk isu-isu yang sudah disepakati bersama.. Isu-isu ini memerlukan kita melihat semula semua tindakan bagi mencari pendekatan untuk menyatu padukan rakyat, keduanya ialah dari segi melihat peluang pengagihan, nikmat pembangunan bukan dikatakan sama rata tetapi mesti buat secara kesaksamaan bukan kesamarataan, yang mana perlu dibantu, harus dibantu supaya semua orang boleh menikmati kemajuan dalam konteks yang saksama dan paling adil.

Tetapi Pas melalui Mursyidul Amnya, Datuk Nik Aziz Nik Mat menganggap melalui konsep Satu Malaysia itu, UMNO mula meminggirkan perjuangan terhadap orang Melayu?

MUHYIDDIN: Itu tidak betul kita tidak pernah lari daripada perjuangan asal kita, kita tahu di mana kedudukan kita. Kalau Nik Abdul Aziz berkata begitu, maknanya beliau sudah menerima gagasan UMNO walaupun kononnya Pas tidak menyebut soal Melayu hanya Islam sahaja, tetapi kita sejak dulu lagi memperjuangkan kepentingan orang Melayu dan itu masih termaktub dalam Perlembagaan UMNO dan UMNO tidak pernah lari daripada asas perjuangan kita. Namun dalam konteks yang sama dan terkandung dalam Perlembagaan UMNO ialah kita juga perlu membantu bangsa-bangsa lain dalam negara kita yang ada hak dan kedudukan. UMNO tidak pernah lari daripada tanggungjawab itu tetapi UMNO juga memahami senario dan landskap politik yang berubah pada hari ini, kalau kita mengambil pendekatan yang agak sempit dan tidak mengambil kira tentang senario politik yang sudah berubah orang akan kata UMNO sudah tidak relevan maknanya kita tidak lagi dilihat sebagai mampu membela nasib bangsa kita.

Ini pembaharuan pendekatan yang digunakan oleh Presiden parti dan menunjukkan bahawa kita berlapang dada dan bersikap terbuka tetapi tidaklah kita mengorbankan kepentingan asas kita, kalau kita hanya melihat dari sudut itu tanpa melihat kepada yang lain masalah kita akan lebih besar lagi.

Kalau melihat kepada keputusan pilihan raya kecil baru-baru ini terutamanya di Bukit Gantang dan Bukit Selambau, ia seolah-olah menampakkan laluan BN masih sukar untuk mendapat sokongan rakyat, apa pandangan Tan Sri?

MUHYIDDIN: Saya fikir paling jelas terbukti masyarakat Cina dan India belum bersedia menerima apa-apa bentuk pimpinan kerajaan yang seperti ada sekarang ini, lebih lagi agak terlalu menonjol ialah terhadap apa yang berlaku di Perak itu sendiri. Sesetengah masyarakat di sana, melihat ia dari sudut yang rasis, kerajaan orang Cina ditumbangkan oleh kerajaan orang Melayu walaupun tanggapan itu tidak betul.

Mungkin mereka tidak berapa jelas cara dari sudut Perlembagaan dan peraturan, maka mereka melihat apa yang berlaku sebagai satu bentuk menolak hak majoriti rakyat, mereka mahu kerajaan dipilih seperti pilihan raya lepas.

Komplikasi ini menyebabkan rasa marah di kalangan orang Cina dan juga masyarakat India, jadi bagi saya itu agak menjadi faktor utama di Bukit Gantang dan kesannya sampai ke Bukit Selambau. Ini jelas apabila ada masyarakat Cina di Bukit Selambau ramai yang tidak keluar mengundi, kita tidak pasti sama ada mereka memboikot atau tidak mahu menyatakan pendirian.

Bagaimanapun petanda lain, kita melihat sokongan orang Melayu meningkat, jadi dari satu sudut ada faktor yang positif kerana masyarakat Melayu mungkin lebih yakin apabila melihat angin perubahan dalam kepimpinan negara, kepulangan Tun Dr.Mahathir Mohamad ke dalam UMNO dan lain-lain usaha yang kita buat untuk menjelaskan isu yang berlaku di Perak sebab itu mereka membantu kita.

Saya fikir ada juga faktor-faktor lain yang menyumbang kepada kekalahan seperti pembangunan, faktor tidak ada keputusan yang dibuat oleh kerajaan yang menyenangkan rakyat, isu tanah dibangkitkan dan mungkin dari segi bantuan sekolah-sekolah bukan kebangsaan, jadi sama ada faktor ini menggambarkan senario nasional atau pun lokal, kita akan ketahui selepas kita membuat satu kajian oleh badan bebas nanti. Di Bukit Selambau pun tidak banyak bezanya, mungkin 'angin' yang sama 'bertiup' ke sana dan kesannya hampir serupa, faktor sokongan Melayu hampir positif, kaum India sedikit ada penambah baikan tetapi tidak banyak berubah, jadi ini satu perkara yang perlu kita kaji dan teliti. Tetapi macam di Sarawak, di Batang Air, mungkin disebabkan ia jauh di pedalaman mereka melihat soal pembangunan, jadi mereka melihat kerajaan sebagai satu tempat yang mereka harapkan sangat.

Di Semenanjung pembangunan tidak menjadi isu, mereka melihat kepada isu-isu yang lebih nasional apa lagi dibebankan dengan apa yang dibuat oleh parti pembangkang. Mungkin methodologi yang kita guna masih lama sedangkan mindset baru. Ini kita akan ambil iktibar daripada itu, bagaimana kita hendak mengubah methodologi kepada suatu yang lebih sesuai dengan keadaan dan masa.

Tetapi bukankah setiap kali pilihan raya kecil, permintaan kaum bukan Melayu dipenuhi, malah di Bukit Gantang walaupun peruntukan RM1juta diberikan tetapi kaum Cina tidak juga menyokong BN?

MUHYIDDIN: Ya, kadang-kadang kita berasa terpedaya juga kerana zahirnya nampak macam 'ok', sambutan dengan tepukan gemuruh tetapi mungkin sudah ada tertanam dalam hati iaitu sesuatu tidak mudah hendak berubah, pokoknya masalah isu Perak terutamanya di kalangan masyarakat Cina yang mungkin telah dipengaruhi dengan sentimen simpati kepada Datuk Seri Ir.Mohamad Nizar Jamaluddin, kononnya dia 'dijatuhkan', lepas itu kononnya dasar memberi pegangan tanah selama 99 tahun dilihat dasar yang menguntungkan.

Ini yang mungkin menyebabkan sukar BN mendapat sokongan walaupun kita fikir bila mereka hendak sekolah Cina dibantu, kita bantu, sepatutnya mereka membalas budi. Pada waktu itu, kita pun tidak berharap sokongan kaum Cina akan meningkat 40 peratus dan sebagainya cuma kita berharap ada peningkatan sedikit tetapi apa yang berlaku ia mencatatkan penurunan, macam tidak ada penghargaan terhadap apa yang kita lakukan.

Oleh itu kita kena kaji psikologi apa yang menyebabkan masyarakat Cina tidak bersedia untuk berubah, pada zaman dahulu tidak begitu.

Persoalannya apakah mereka melihat dalam konteks senario politik baru ini, selepas kerajaan BN tumbang di lima buah negeri, mereka sudah menjadi kuasa penentu? Orang Cina rasa sekarang, walaupun mereka kumpulan minoriti, merekalah menentukan kerana kelompok masyarakat Melayu sudah berpecah tiga kumpulan. Masyarakat Cina tidak berpecah mereka bersatu, setidak-tidaknya dari segi semangat apabila bersama-sama membuat sesuatu keputusan.

Dalam keadaan ini, mereka boleh menentukan keputusan sesuatu pilihan raya dan apabila kesan itu dapat dilihat dalam pilihan raya umum lalu dan beberapa pilihan raya kecil, mereka fikir sekarang mereka lebih ada kuasa penentu, bukan sahaja Cina malah masyarakat India pun begitu, apa tah lagi apabila mendapat kedudukan dalam kerajaan yang ditubuhkan pakatan pembangkang dengan menjadi Timbalan Ketua Menteri, Speaker dan exco kerajaan negeri, jadi ini bagi mereka seolah-olah tawaran yang diberikan oleh pihak sana lebih baik daripada kita pernah tawarkan dalam konteks BN, jadi ini kita harus teliti.

Apakah situasi ini yang mendorong Tan Sri membuat seruan supaya semua orang Melayu bersatu kembali di bawah UMNO?

MUHYIDDIN: Saya membuat seruan itu kerana saya berpendapat dalam situasi sekarang ini, orang Melayu sudah banyak berpecah, faktor antara lain apakah kerana ia kelemahan UMNO yang tidak memahami cita rasa orang Melayu atau kerana ia perbuatan yang dilakukan oleh sesetengah kelompok contohnya Anwar Ibrahim yang memberikan kononnya satu gagasan baru atas dasar keadilan dan kesamarataan, ada sesetengah kelompok yang terpedaya, jadi dengan sebab itu selagi Melayu berpecah, saya bimbang kelompok majoriti akan menjadi minoriti.

Teras pembangunan negara kita adalah berasaskan kepada suatu jumlah masyarakat Melayu yang agak besar tetapi terpisah atau dipecahkan oleh perbezaan politik yang begitu ketara, dalam masa yang sama di pihak sana pula bukan Melayu menjadi penentu, inilah yang saya kata sudah berubah landskap politik negara kita, dan kalau hal sebegini berterusan apakah ia akan menguntungkan Melayu?

Bila saya berkata demikian bukanlah bermakna bukan Melayu akan rugi, orang bukan Melayu tidak akan rugi kerana mereka sudah maju, berjaya menguasai bidang ilmu dan ekonomi dan sebagainya. Bagaimana dengan masa depan orang Melayu? Apakah orang Melayu akan terjamin dengan situasi sebegini? Saya sudah mendapat banyak maklum balas bahawa orang Melayu berasa bimbang, mereka memikirkan soal generasi Melayu akan datang, macam mana nasib anak cucu kita. Perasaan ini wujud kerana mereka merasakan kedudukan orang Melayu sudah mula tergugat, kuasa politik Melayu melalui UMNO sudah tergugat, sedangkan dahulu kita jadi teras kita adil, saksama dan kita bantu semua kaum.

Kita menolong orang Melayu lebih kerana orang Melayu miskin, orang Melayu belum ada banyak harta dan orang Melayu belum menguasai kekayaan ekonomi dan sebagainya, jadi kita bantu beri pendidikan, biasiswa dan bantuan macam-macam lagi. Sebenarnya agenda pembangunan umat Melayu belum beres, sekarang tercabar dengan sebab berbeza politik menyebabkan orang Melayu berpuak-puak.

Oleh itu saya fikir formula yang mudah bagaimana hendak mengembalikan orang Melayu dalam satu saf. Saya tahu ia bukan mudah untuk meletakkan mereka dalam satu saf dan wadah yang sama. Kebimbangan saya orang yang tidak menjadi penentu sudah menjadi penentu, orang Melayu yang majoriti sepatutnya menjadi penentu sudah tidak menjadi penentu.

Justeru bagi kita kalau boleh sebaik mungkin mereka bernaung di bawah sayap UMNO, tetapi UMNO yang relevan dan memahami cita rasa rakyat, UMNO yang adil, UMNO yang lebih bersedia untuk melihat dengan lebih saksama, ini kita kena fikirkanlah.

Sumber: Utusan Malaysia Online, 12 April 2009.
+

10 April, 2009

Sun Tzu's Art of War

-
Sun Tzu's Art of War - Strategi DAP yang dihurai secara langkah demi langkah untuk menundukkan Melayu UMNO. Sesuai dibaca sebagai peringatan dan persediaan. Sila baca di blog sahabat blogger kita Tam Dalyell, di SINI.

P/S: Wah! Seronok betul berblogging ni. Kalau rasa malas nak karang artikel yang menjela-jela, kita link saja mana-mana artikel yang sesuai untuk dikongsi pembaca. Hehe. Jangan marah ye Pakcik Dal.
+

Penggantungan Dato' Dr Zambry & EXCO: V. Sivakumar Mengatasi Kuasa Sultan?

-
Berikut adalah komen dan persoalan yang dilontarkan oleh Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin, pensyarah (Public Law) di IIUM, di ruangan komen, di sini.

"The Federal Court (5 judges) unanimously held (9th April 2009) that the Election Commission had the authority to determine whether there is or not a casual vacancy.

Indeed Sivakumar is brave enough in thinking that he was above and over the Election Commission. (see http://jelas.info/2009/02/19/brave-sivakumar/#comment-180273 wrongly or rightly decided, these 5 Federal Court judges cannot agree with Sivakumar.

Soalan seterusnya adalah, adakah dia (V. Sivakumar) mengatasi Sultan pula apabila menggantung Dato' Zambry dan EXCOnya?"

Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin,
Pensyarah (Public Law) IIUM

Perbincangan & artikel berkaitan:
1. Sivakumar tidak berhak buat perisytiharan
2. Ulasan Hujah TV9 "Krisis di Perak" oleh Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
+

Sivakumar tidak berhak buat perisytiharan

-
PUTRAJAYA 9 April – Pertikaian mengenai siapa yang paling berhak menentukan kekosongan tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Perak selesai apabila Mahkamah Persekutuan memutuskan

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) merupakan entiti yang layak berbuat demikian - bukan Speaker DUN.

Panel lima hakim diketuai oleh Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Alauddin Mohd. Sheriff ketika memutuskan penghakiman bersejarah itu turut mengisytiharkan tiga kerusi DUN berkenaan kekal milik Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) terdahulu.

Ini bermakna Jamaluddin Mohd. Radzi (Behrang), Kpt. (B) Mohd. Osman Jailu (Changkat Jering) dan Hee Yit Foong (Jelapang) merupakan ADUN yang sah bagi ketiga-tiga kerusi tersebut.

Keputusan sebulat suara itu turut dicapai oleh Hakim Besar Malaya, Datuk Arifin Zakaria, Hakim-Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Nik Hashim Nik Ab. Rahman dan Datuk Seri S. Augustine Paul serta Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk James Foong.

Mahkamah sebelum itu mendengar penghujahan panjang lebar daripada peguam Sulaiman Abdullah dan Tommy Thomas yang mewakili Speaker DUN Perak, V. Sivakumar, Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin bagi pihak ketiga-tiga wakil rakyat bebas itu manakala Peguam Negara, Tan Sri Abdul Ghani Patail selaku pencelah.

Sumber: Utusan Malaysia, 10 April 2009.
+

09 April, 2009

Bkt Gantang: Kisah Kemenangan (Kekalahan) PAS & Kebiadapan Jeff Ooi

-
Menurut sumber tidak rasmi dari rakan di Perak, berikut adalah statistik pecahan undi PRK Bukit Gantang mengikut pecahan Melayu dan bukan Melayu:

Sokongan Melayu terhadap BN = 63 %
Sokongan Melayu terhadap PAS = 37 %
Bukan Melayu undi BN = 15 %
Bukan Melayu undi PAS = 85 %
Keputusan = DAP Juara!

...dan kemenangan DAP diraikan oleh Jeff Ooi dengan cara yang sangat biadap. Berikut artikel yang ditulis beliau. Inikah Anak Bangsa Malaysia?Lebih sesuai dilabel Anak Bangsa(T)! Baca artikel Jeff Ooi seperti di bawah:-

Bukit Gantang... Good for New Malaysia

The final result is out. It's now four waterloos in less than 12 months for Umno-dominated Barisan Nasional.

This time in the tri-elections, the only place that BN won was the only place that Dr Mahathir didn't go for campaign, Batang Ai.

The people have given their verdict, the increased majority in the two Bukits speaks louder than the GE2008 political tsunami -- The People stay their course.

In Bukit Gantang, two persons got terribly bruised along the road: New PM Najib Razak, and the aged and ageing Sultan of Perak.

I had the opportunity of helping in the last lapse of the campaign in Bukit Gantang, when my comrades in Pakatan Rakyat started to get physically worn off, though the fighting spirits soared day by day.

I thank the 12-member team from my Jelutong DAP Service Centre, the same team who helped put me in the Parliament, for taking no-pay leave to accompany me in the hard work.

It's well worth the effort -- late nights, RM30-per-night clan-house rooms, and hawkers' meals daily rain and shine in Simpang, Kuala Sepetang and Taiping.

It's well worth the effort because Umno's ego got dented, and the people -- Malays et al who delivered those 21,860 votes to Mohd Nizar and PAS solidly today -- memohon derhaka and showed their middle-fingers at their rulers, in and outside democracy and constitutional monarchy, and yet discharged in a civilised, democratic manner.Good for New Malaysia
The message is clear: Perak people don't sanction the political coup d'etat that robbed them a people-elected state government.

Like it or not, Bukit Gantang, a 65% Malay-majority parliamentary constituency, had been a referendum on the miscarriage of democracy in Perak. The people want the Umno-infested state assembly to be dissolved and fresh state-wide election carried out.

Does the emperor wear any new clothes? Malaysia never felt this good

Sumber: http://www.jeffooi.com/2009/04/bukit_gantang_good_for_new_mal.php
+

08 April, 2009

Buat renungan semua...

-
Assalamualaikum buat semua sahabat.

Penulis menyarankan agar artikel yang bertajuk "The brand that sells and the ones that lose out..." dari blog Reflections: Melayu Lama dibaca dan direnung oleh semua. Untuk membaca artikel tersebut, sila berkunjung di SINI.
+

07 April, 2009

Mufti sepakat hentikan persenda al-Quran

-
KUALA LUMPUR 6 April - Persidangan Mufti-mufti Seluruh Malaysia hari ini memutuskan tindakan orang bukan Islam yang membaca ayat-ayat suci al-Quran bagi tujuan kempen politik merupakan cubaan mempersendakan kesucian dan keagungan kitab suci itu.

Pada masa yang sama, semua umat Islam terutama ahli-ahli politik juga dinasihatkan supaya tidak menyalahgunakan kitab suci al-Quran semata-mata demi kepentingan politik.

''Persidangan Mufti-mufti Seluruh Malaysia hari ini berpandangan, tindakan mana-mana orang bukan Islam membaca ayat-ayat suci al-Quran untuk tujuan kempen politik adalah cubaan mempersenda kesucian dan keagungan al-Quran,'' katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini.

Kenyataan itu dikeluarkan selepas Persidangan Mufti-mufti Seluruh Malaysia Kali Ke-4 yang membincangkan isu ahli politik bukan Islam membaca ayat al-Quran semasa kempen pilihan raya.

Persidangan itu diadakan ekoran tercetus isu penggunaan ayat al-Quran oleh Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming dalam satu ceramahnya ketika berkempen sempena Pilihan Raya Kecil Bukit Gantang, Perak malam semalam.

Ia bertujuan meraih sokongan orang Melayu dan difahamkan tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pantai Remis dan Ahli Parlimen Taiping itu mempersendakan ayat-ayat suci al-Quran telah banyak kali dilakukan dalam sesi ceramahnya sebelum ini.

Dalam pada itu, kenyataan tersebut memberitahu, al-Quran merupakan mukjizat terbesar diturunkan oleh Allah sebagai wahyu kepada seluruh umat manusia.

Menurut kenyataan itu lagi, melalui al-Quran manusia perlu mengambil manfaat dan hidayah daripadanya.

''Oleh itu sejajar dengan keunggulannya, ia mestilah dibaca dengan tujuan dan niat yang betul. Di dalam Islam setiap bacaannya merupakan satu ibadah," tambah kenyataan itu lagi.

Sumber: Utusan Malaysia, 7 April 2009
+

05 April, 2009

PRK Bukit Gantang: Peluang Kemenangan BN Cerah

-
Penulis mengikuti perkembangan politik Perak sejak pasca PRU-12 lagi. Pelbagai isu yang membawa kepada rungutan pelbagai pihak telah disuarakan sendiri oleh rakan penulis di Perak. Dalam hal Perak ini, penulis amat yakin BN akan memenangi PRK yang bakal diadakan pada 7 April ini.

Faktor kemenangan yang utama ialah ‘tempias caca marba’ sistem pentadbiran Nizar sepanjang 11 bulan mengemudi Perak. Perak dikemudi Ngeh bukan Nizar. Nizar Cuma memainkan peranan sebagai tukang turunkan tanda tangan sahaja. Rakyat Perak lebih maklum akan hal ini.

Pelbagai keputusan Nizar semasa hayat berada di kerusi MB meresahkan rakyat Perak itu sendiri. Keputusan drastik yang tidak digemari oleh rakyat dalam beberapa hal yang dibuat oleh Nizar dipercayai akan diterjemah melalui undi di PRK Bukit Gantang ini. Nizar mungkin ada mempunyai alasannya tetapi pokok pangkal di sini ialah penerimaan dan reaksi rakyat terhadap keputusan tersebut.

Tindakan Nizar yang sibuk mengagih tanah kepada kaum tertentu tanpa melihat kepada peratusan kaum di Perak menjengkelkan semua orang kampung. Dan malang bagi Nizar kerana tidak langsung mengambil berat akan hal penduduk Bukit Gantang sepanjang 11 bulan memegang tampuk MB.

Ada penduduk bila ditanya tentang Nizar, dengan sinis berkata: “Asyik tabur pada yang sana sahaja. Yang kat sini dia lupa. Bila dah dibuang oleh Sultan dan dekat nak pilihanraya ni mulalah nak cakap itu ini. Masa jadi MB apa yang dia buat?” Yang pastinya, rata-rata penduduk di Bukit Gantang kurang senang dengan apa yang berlaku sepanjang Nizar memegang tampuk MB.

Perlu diingat, bukan semua rakyat menjadi pengundi setia sesebuah parti. Pengundi setia sesebuah parti tidak terlalu melihat isu yang timbul. Mereka hanya memangkah siapa sahaja calon yang dikemukakan. Berbeza dengan rakyat biasa. Rakyat biasa yang kurang mengambil tahu akan hal politik amat sensitif apabila ada perkara-perkara yang tidak menyenangkan berlaku.

Tambahan pula, corak pengundian dalam PRU-12 dahulu telah disejukkan dengan beberapa perkembangan politik BN yang begitu meyakinkan. Kelegaan dan keyakinan rakyat akan perkembangan terbaru ini adalah sangat jelas. Persoalan yang perlu dijawab. Adakah pola pengundian Bukit Gantang akan tetap sama seperti PRU12?

Penulis amat yakin, tidak mungkin statistic PRU-12 berulang dalam PRK Bukit Gantang pada kali ini. Tidak mungkin ada lagi penyokong BN yang akan memangkah PR atas sebab-sebab tertentu. Tidak mungkin akan ada lagi penyokong BN yang merosakkan undi sebagai tanda protes. Perubahan yang berlaku memberikan harapan dan keyakinan yang tinggi di kalangan rakyat.

Penulis percaya bahawa majoriti pengundi Melayu yang mewakili 63.48 % pengundi di Bukit Gantang lebih condong untuk memberikan sokongan kepada calon BN, Ismail Safian yang mana merupakan calon tempatan. Undi Melayu kepada BN pada kali ini mungkin menyaksikan peningkatan.

Penduduk Bukit Gantang pasti akan memilih calon tempatan yang sudah tentu akan memberikan khidmat terbaik untuk menyelesaikan masalah dan membawa pembangunan kepada orang kampungnya sendiri. Di pihak PR pula tidak menawarkan perkara ini dan calon yang dikemukakan pula mempunyai track record meminggirkan nasib penduduk Bukit Gantang selama beliau berada di tampuk MB.

Kegagalan PAS juga akan dinilai disumbang oleh faktor DERHAKA. Penulis amat percaya jika sekiranya Nizar akur dan menjunjung titah Sultan Perak dan berundur dari jawatan MB secara aman dan patuh, keputusan PRK Bukit Gantang mungkin akan berpihak kepada calon Pakatan Rakyat. Tetapi kelebihan itu dipadam dengan tindakan Nizar yang dilihat rakyat Perak sebagai sangat menyakitkan mata.

Sementara itu terdapat analisis yang menyatakan bahawa akan berlaku angin perubahan bagi pengundi Cina yang mewakili 26.7 % pengundi Bukit Gantang. Akan bakal berlakunya swing undi kepada BN. Terdapat juga blog yang melaporkan perihal sokongan secara terbuka oleh ketua-ketua komuniti Cina ini sepanjang mereka berada di sana.

Di kesempatan ini penulis mengucapkan tahniah kepada jentera BN Perak yang begitu gigih menerangkan isu-isu yang dimainkan oleh pihak PR kepada penduduk. Dan juga di kesempatan ini penulis mengucapkan selamat mengundi kepada sahabat dan para pengundi di Bukit Gantang.

Buatlah pilihan yang tepat dengan mengundi calon yang benar-benar berupaya menjadi wakil kepada rakyat. Bukannya kepada calon yang menggunakan rakyat yang kononnya untuk memberikan isyarat dan mesej tertentu kepada BN (dan mungkin juga Sultan).

Undilah dengan bijak. Undilah BN!
+

Dr M sertai UMNO


-
Oleh ZULKIFLI JALIL dan HASHNAN ABDULLAH
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 4 April – Tun Dr. Mahathir Mohamad hari ini kembali menyertai UMNO setelah hampir setahun meninggalkan parti tersebut.

Bekas Presiden UMNO itu bersama isteri, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali menyerahkan borang keahlian yang kekal bernombor 001 dan 002 kepada Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu majlis ringkas tetapi penuh bermakna di Sri Satria di sini.

Bercakap kepada pemberita, Dr. Mahathir, 84, melahirkan rasa gembira kerana dapat kembali dan diterima semula oleh UMNO.

‘‘Walaupun saya berada di luar UMNO tetapi dalam hati saya masih orang UMNO. Walaupun saya tegur UMNO, saya fikir teguran itu adalah untuk membina UMNO, bukannya untuk menghancurkan UMNO.

‘‘Oleh itu saya berharap yang keluar UMNO sama dengan saya akan kembali semula dan harap parti akan menerima mereka,” katanya.

Hadir sama isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor.

Pada majlis itu juga, anak Dr. Mahathir iaitu Datuk Mokhzani turut mengambil langkah sama menyertai semula UMNO.

Dr. Mahathir mengisytiharkan keluar daripada UMNO dalam satu ceramah di Alor Setar pada 19 Mei tahun lalu kerana hilang keyakinan terhadap parti itu.

Pada sidang akhbar yang dihadiri puluhan wartawan tempatan dan media asing tersebut, bekas Perdana Menteri itu secara berseloroh tidak menafikan penyertaan semula beliau ke dalam UMNO hari ini mirip perkara sama 40 tahun lepas ketika parti itu di bawah kepimpinan Allahyarham Tun Razak Hussein.

‘‘Satu pakatan kekeluargaan yang tidak sengaja tetapi benarlah, saya dapat masuk balik UMNO dahulu pun kerana Tun Razak yang menerima saya dan kali ini, anaknya yang terima saya.

‘‘Mengenai jawatan (dalam UMNO atau kerajaan), tak payahlah tetapi kalau nak kerjasama, saya bila-bila masa bersedia untuk memulihkan semula parti kerana saya dipercayai oleh rakyat,” katanya.

Serentak itu, Dr. Mahathir menyatakan kesediaannya untuk membantu UMNO dan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang dan Dewan Undangan Negeri Bukit Selambau serta Batang Air.

Ini kerana, kata beliau, adalah menjadi tanggungjawabnya sebagai ahli UMNO untuk terus membantu parti dan BN termasuk berkempen pada pilihan raya walaupun telah bersara.

‘‘Saya tidak suka kalau dah bersara ini, kita pisah diri sama sekali dengan UMNO kerana saya naik pun kerana UMNO.

‘‘Dari dulu pun, saya menawarkan diri untuk berkempen jika diperlukan dan hari ini nampaknya saya diminta untuk berkempen. Saya sudah bersedia kerana ia adalah parti saya,” katanya.

Ditanya adakah beliau akan meneruskan sikap kritikalnya terhadap UMNO sebagaimana sebelum ini, Dr. Mahathir berkata, sikap demikian berlaku apabila ‘kesilapan dilakukan’.

‘‘Jika tidak, saya rasa tidak perlu jadi kritikal dan saya rasa Datuk Seri Najib tidak akan terkeluar dari landasan (corak kepimpinan) yang telah ditetapkan oleh bapanya dan bukan oleh saya,” katanya.

Sumber: Utusan Malaysia, 5 April 2009.

Label

'Masalah Sikap' vs 'Cemburu' 16 September 2008 1Malaysia 22 tahun tanpa konflik kaum 31 Ogos 2009 5 Ogos 1957 Abdullah ABIM Acaro Solingan Adik Siti Amynur Ain AIDC Air percuma AirAsia Akta Hasutan 1948 Akta Pendidikan 1996 Aktivis Allahyarham Tun Abdul Razak Altantuya Aman Malaysia Ambiga Anak Bangsa Malaysia? Anak Wayang Pas analisa PRU13 ancaman islam di Malaysia. Anjing Gila Anwar Anwar Ibrahim Azan Azizan Azmin Ali Badak Pekak Badut Bahasa Kebangsaan Bahasa Malaysia Bahasa Melayu Bajet Pahang 2009 BALACI Bangsa Malaysia Banjir Banjir di Kuantan Banjir di Lipis Bantuan Barisan Nasional Batal Usul Sekat Jualan Arak Behind The Veil Bersih Biadap Hina Nabi Blogger BN BN Perak BOC Boikot produk Yahudi-Amerika Boikot Secara Terancang Bomoh Boneka BR1M Brader Anwar Bin Ibrahim bubar UMNO Bumi Daku calon boleh menang Celaka Ceroboh Tanah Milik TNB Chin Peng Chui Jui Meng COMANGO Criminalise War Exhibition and Conference 2009 Cuit: Dilema Melayu Moden DAP Datuk Ibrahim Ali Datuk Mukhriz Datuk Mukhriz Mahathir DEB Demi Negara Demonstrasi DERHAKA Din Turtle Dong Zong Double Standard Prosedure Dr Abdul Rani Kamarudin Dr Chandra Muzaffar Dr Khir Dr Novandri Dr Ridhuan Tee Abdullah Dr Sidek Baba Dr Yusri Mohamad Dr Zambry Kadir Dr. M DS Anwar DS Najib DUN DUN Perak Durian Runtuh DYMM Sultan Azlan Shah DYTM Raja Dr Nazrin Shah Ekonomi Ekonomi Bumiputera Elizabeth Wong Erniceda Etnic Cleansing Eurocopter Evolusi Politik Melayu Fatimah Zuhri's Blog Fatwa Anti Tomboy FELDA FGV Fitnah Undi Pos Flip-flop Forum Peluk Islam Foto Gerakan Razak Gobalakrishnan Hak Istimewa Melayu/Bumiputera Hak Membeli Hak Mengundi Hansard Parlimen Harakah Hari Kemerdekaan Hina Fatwa Hina Islam Hina Raja Melayu Hindraf Hipokrit Hishammuddin Tun Hussein Hishamuddin Hj Hadi Awang Hj Naser Disa Hudud dan Qisas Husam Musa Ideotique IFC Institusi Raja Islam Islam Agama Persekutuan Islam Agama Rasmi Persekutuan Ismail Mina Ahmad Isu CAR Isu Kalimah Allah Isu Ketidakseimbangan Kaum isu lahad datu Isu Moral Isu Roboh Kuil Isu Scorpene Isu Tanah Kolej Taiping Isu Tanah Perak Jabatan Pendaftaran Negara Jambatan Bengkok Jeff Ooi Jenayah Jom Bantu Jumlah pengundi muda Jurugambar Utusan KAFA Kaki Pembelit kalimah Allah Kamarudin Jaafar KAR1SMA Karpal Singh Kaum Cina Kaum Melayu Kebaikan Kebal Kebebasan Bersuara Kedah Kedai Rakyat 1 Malaysia keistimewaan Melayu Kekejaman Israel ke atas umat Islam Kempen Satu Sekolah Untuk Semua Keranda 152 Kes Datuk Nasaruddin Hashim (UMNO ke PKR) Kes Liwat Kesetiaan Kepada Raja dan Negara Ketuanan DAP Ketuanan Melayu Ketuanan Pakatan Rakyat KijangMas Kongres Ekonomi Islam Ketiga Kontrak Sosial kronisma Kuala Lumpur Foundation To Criminalise War Kuota Pemilikan 30 % Kuota Pemilikan Rumah 50 % Ladang Babi Lateefa Koya LBGT Lee Kuan Yew lembah klang Lembah Pantai Leong Ngah Ngah LGBT Liberalisasi? Lidah 'tidak rasmi' Pakatan Rakyat = Malaysiakini Lim Guan Eng Lim Kit Siang Lina Joy Lompat Parti Low Siew Moi M Manoharan M-UPRo Mahkamah Syariah Majlis Amanah Rakyat (MARA) Majlis Fatwa Kebangsaan Majlis Muafakat Melayu Majlis Peguam Malay Mail Cyberspot Malaysia Malaysian Malaysia Mangkuk Ayun Azmi Shahrom Manifesto bukan janji Marah-Marah Sayang Masjid Besi Putrajaya MB Kedah MCA melayu Melayu Pulau Pinang Melayu Singapura Membina Negara merdeka riview Meroyan Monopoli Ekonomi Muhyiddin Murtad Muslim UPRo Mustafa Ali Muzakarah Cendekiawan Islam 2009 MyKad Najib Najib Tun Razak Nasrudin Hassan Negarawan Ulung Nik Aziz Nizar Nizar Boneka DAP Nurul Izzah Obama Omar Ong Open Letter by Matthias Chang PAC Pahang Darul Makmur Pakatan Pakatan Haram Pakatan Rakyat Pakatan Rakyat Perak Pakatan Rakyat. pertusan undi cina Palestin Paneh Miang PAP Parlimen Parti tunggal PAS Pas Terengganu Pasca PRU-13 PAU Ke-59 Peguam Negara Pelacuran Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010 PEMBELA Pembohong Pembubaran parlimen Pemuda UMNO Pemuda UMNO Bahagaian Segambut Pemuda UMNO Pahang Penamaan Calon Pencemaran Pencerobohan Tanah Kerajaan Peneroka Pengganas Komunis Pengkhianat Pengundi Atas Pagar Penyata Razak 1956 Perak Perbandingan Perdana Menteri Malaysia Ke-6 Perkara 12 Perkara 152 Perkara 153 Perkara 3 Perlembagaan PERKASA Perkhidmatan Awam Pulau Pinang perkongsian kuasa. Perlembagaan Perlembagaan Persekutuan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu Perpaduan Perpaduan Melayu/Islam Persekutuan Tanah Melayu Petisyen Petronas Pilihanraya Masjid PKM PKNS PKPIM PKR Polarisasi Kaum Politik Perak Portal Kempen SSS PPSMI PR PRK Bagan Pinang PRK Bukit Gantang PRK Galas PRK Kuala Terengganu Prof Dr Aziz Bari Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim Prof. P Ramasamy PRU12 PRU13 Puasa Ramadhan Pulau Pinang Puppet Master Putrajaya Qarinah Qazaf Rabindranath Tagore Raja Nong Chick Raja-Raja Melayu Rakyat Malaysia? Rasuah Razak Baginda Reaksi pemimpin politik Reflections: Melayu Lama Ronnie Liu Rukun Negara Rusuhan Saham FGV Saiful Bukhari Azlan Sakmongkol AK47 Salah Guna Kuasa SAR Sastera Satira Satu Malaysia Sekolah Agama Sekolah Kebangsaan Sekolah Satu Aliran Sekolah Vernakular Seks Selangor Sepitman Begins Shafie Apdal Sidek Baba Sistem Pendidikan Kebangsaan Skuad Banjir Pemuda Solat Hajat SPR SRJK Persendirian SUARAM Sumpah Laknat Sun Tzu'z Art of War Tan Sri Isa Samad Tan Sri Muhyiddin Tanah Kebun Peneroka Techno Crap Tender Tanah tender terbuka Tengku Adnan Teresa Kok The Economist The Unspinners The War Crimes Commission and Tribunal 2009 Titah DYMM Sultan Selangor Titah DYTM Raja Muda Perak di Majlis Perasmian Penutupan Kongres Ekonomi Islam Ketiga Toyota Camry 2.4 Perak Truth for Teoh Beng Hock Tsunami Cina Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah Tulisan Jawi Tun Dr. Mahathir Mohamad tuntutan UMNO UMNO Seremban Undang-undang antilompat parti wakil rakyat Undang-Undang Tubuh Negeri Perak Undi cina undi hantu Usahawan Bumiputera Pahang Ustaz Kazim Elias Utusan Malaysia V. Sivakumar WADAH Wasiat Raja-Raja Melayu Wong Siew Teng aka Agnes Wong Yayasan Anti Peperangan Kuala Lumpur Yusuf Qardhawi Zahid Hamidi Zahrain Zaini Hassan Zulkifli Noordin