22 November, 2009

Keputusan Undian Isu BOC oleh Blog Listed! & Pembunuh Bernama Wong Siew Teng Gagal Dikesan di Malaysia

-
Penulis ada menulis berkenaan isu BOC ini. Cerita perihal BEKAS rakyat Malaysia yang mengoyakkan passport untuk tinggal dan menjadi rakyat UK. Tetapi akhirnya terkandas. Tidak bernegara. Stateless. Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Padan muka!

Tapi yang penulis pelik, ada pula aktivis Pakatan Rakyat yang bertopengkan Majlis Peguam bernama Edmund Bon dan Latifah Koya yang bingai mahu mereka ini diberikan kembali kerakyatan Malaysia. Agaknya dah tak ada apa nak diperjuangkan kot! Baca artikel penulis di SINI.

Blog Listed! telah menjalankan undian berkenaan isu BOC ini dan hasilnya rakyat Malaysia menolak apa yang diperjuangkan oleh Edmund Bon dan Latifah Koya ini. Rujuk di SINI untuk dapatan undian yang dibuat. Hoi Edmund Bon! Hoi Latifah Koya! Rakyat Malaysia tidak mahu biawak hidup ini! Kalau kamu kasihan sangat dengan mereka ini elok kamu pergi tolong mereka basuh pinggan di UK!

Kini, rakyat dikejutkan pula dengan kes Wong Siew Teng @ Agnes Wong (gambar) yang melakukan pembunuhan di UK kemudian dihantar pulang ke Malaysia. Baca berita lanjut dan terperinci seperti di SINI.

Persoalannya: Adakah Agnes masih mempunyai kerakyatan Malaysia? Atau sama seperti kes BOC yang sudah melucutkan kerakyatannya demi mahu menjadi rakyat UK? Apa sebenar statusnya?

Kerajaan kena beri penjelasan agar rakyat tahu kedudukan sebenar.

Sekarang, Agnes Wong ini bebas merayau di bumi Malaysia. Menurut pihak berkuasa, perempuan kejam ini mempunyai 2 rekod jenayah mendera kanak-kanak di Malaysia sebelum pergi ke UK pada tahun 2003.

Dan kini pembunuh yang dikatakan berasal dari Ipoh ini gagal dikesan! Ada sesiapa yang mempunyai maklumat?

Nota: Terima kasih buat blogger Kenn dari blog Listed! atas maklumat undian BOC dan link berita Agnes Wong tersebut.
+

Artikel Hebat Pendidikan & Bina Negara oleh Dr Ridhuan Tee

- Artikel-artikel yang wajib dibaca oleh semua pihak untuk lebih memahami isu pendidikan dan pembinaan negara tercinta, Malaysia.

Kiriman terkini (Terbaik!):

Jangan politikkan masa depan pendidikan negara (Mingguan Malaysia, 22 Nov 2009).


Kiriman terdahulu yang berkaitan:

1. Apabila kekuatan sendiri dilupakan (Mingguan Malaysia, 15 Nov 2009).

2. Fantasi mewujudkan sekolah satu sistem (Mingguan Malaysia, 8 November 2009).


Syabas Dr Ridhuan Tee! Teruskan perjuangan! Penulis akan sentiasa memberikan sokongan padu! Tidak akan berundur walau setapak! Maju, terus maju!

Perjuangan Dr Ridhuan sangat selari dengan perjuangan Kempen SSS di SINI. Bagi mereka yang turut sama menyokong, marilah sama-sama mempamerkan logo SSS secara kekal di blog masing-masing sebagai tanda sokongan dan sebagai tanda memberikan isyarat yang jelas kepada semua pihak, dan seterusnya memaklumkan kepada pengendali Kempen SSS agar disenaraikan di senarai e-Patriot di SINI.
Setakat ini sudah ada 152 e-Patriot yang mempamerkan logo SSS disenaraikan. Secara kebetulan, mungkin 152 e-Patriot ini agaknya simbolik kepada perjuangan bagi memartabatkan bahasa Melayu yang ternukil kemas dalam Perkara 152 Perlembagaan Malaysia!

Mari kita sama-sama berjuang!

+

21 November, 2009

UMNO Seremban WAJIB bela nasib Adik Siti Amynur Ain Putri Rosdy

-
UMNO Seremban, buatlah apa yang sewajarnya untuk membela nasib pelajar cemerlang ini. Kita mahu mendengar ada tindakan yang sewajarnya diambil. Kita semua tidak mahu mendengar dan mendapat tahu bahawa anak yatim piatu yang sangat cemerlang ini terkandas dalam pendidikan disebabkan masalah kewangan dan sebagainya. UMNO Seremban wajib bantu Adik Siti Amynur Ain Putri sehingga berjaya. Dengan keputusan UPSRnya yang cemerlang (5A), rasanya tidak ada masalah untuk mendapat tempat di sekolah asrama penuh dengan kemudahan biasiswa. UMNO Seremban jangan pula terlepas pandang. Lekeh benarlah UMNO Seremban jika terlepas pandang!

Baca di SINI.
+

20 November, 2009

Usaha Penyeragaman Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Vernakular Ditolak Dong Zong

-
Chinese groups against national schools’ BM syllabus
Kong See Hoh

KUALA LUMPUR (Nov 17, 2009): A number of Chinese groups are against the Education Ministry's proposal for vernacular primary schools to adopt the same syllabus used in national schools for the Bahasa Malaysia (BM) language subject, the Chinese press reported today.

Currently, the BM textbooks used in Chinese and Tamil primary schools are different from that used in national schools. So are the UPSR (Ujian Penilaian Sekolah Rendah) BM examination papers.

Responding to a report in Sin Chew Daily, which broke the story on standardising the BM syllabus on Monday, Dong Zong (United Chinese School Committees Association) president Dr Yap Sin Tian sees the move as burdening pupils from vernacular schools who have to grapple with three languages.

He pointed out that for Chinese schools, where BM is taught as a second language, to adopt the same syllabus as that used in national schools, where BM is taught as a first language, goes against the principles of the national education philosophy.

He said Chinese school pupils have to learn three languages and cannot be expected to follow the same syllabus and the same way of learning BM as their peers in national schools.

To force Chinese schools to adopt the same syllabus will also affect the character of these schools, he said.

He urged the ministry not to resort to all means to change the syllabuses in Chinese schools. National Union of Heads of School president Pang Chong Leong echoed Yap's concern on the possibility of an added burden on Chinese schools pupils.

He was worried that Chinese schools pupils might not be able to catch up as they have one more language to learn than national school pupils.

Pang, who said he had made clear the union's stand at a meeting with the ministry, hoped that it would think thrice on the proposal.

Hua Zong (Federation of Chinese Associations in Malaysia) president Tan Sri Pheng Yin Huah said instead of raising the standard of BM in vernacular schools, the move may backfire as the pupils, because of the medium of instruction in their schools, may have problems coping with syllabus of a higher standard.

He said pupils may end up with an aversion to the language, and "worse still for Chinese schools, parents seeking better environment to learn the national language may decide to send their children to national schools where Chinese language is already made a subject".

United Chinese School Alumni Association of Malaysia said in a statement that Chinese schools cannot accept the proposal as it is a roundabout way of reducing the number of classes for subjects taught in Mandarin.

It has been reported that the ministry proposed that along with the change in syllabus, vernacular schools will have to teach BM an additional 90 minutes a week, at the expense of other subjects.

On Monday, Education Director-General Datuk Alimuddin Md Dom told Nanyang Siang Pau that the government is considering adopting national school BM syllabus in vernacular schools beginning with Year One in 2012.

He said if the pilot project proves successful in Year One, it would be extended to other classes.

He said the move is aimed at bring the standard of the language in vernacular schools to be on par with national schools.

However, he said it is still at the conceptual stage.

Deputy Education Minister Datuk Dr Wee Ka Siong said the ministry needs in-depth studies on the proposal and has yet to make a decision.

He said he had objected to the proposal in at least three internal meetings.

(Sumber: The Sun, 17 November 2009).
+

Membina Negara dari Kacamata Prof Emeritus Tan Sri Dato’ Dr Khoo Kay Kim

-
Professor Emeritus Tan Sri Dato' Dr Khoo Kay Kim telah memetik kata-kata Rabindranath Tagore (pemenang Hadiah Nobel 1913) dan diabadikan sebagai tajuk artikel beliau yang dikirim melalui e-mel kepada akhbar dalam talian, Sunsurf:

“Untuk membina negara, binalah sekolah terlebih dahulu”

Tepat sekali! Tiada apa lagi yang boleh penulis tokok tambah! Kanak-kanak adalah masa hadapan sesebuah negara. Negara yang utuh serta bersatu padu adalah terbina dari anak bangsa yang bersatu padu dan bergaul rapat di antara satu sama lain.

Lupakan orang dewasa yang mindanya telah pun agak terbentuk, tetapi di manakah patut kita membentuk minda kanak-kanak supaya mereka dapat menghayati erti serta nilai perpaduan dan pergaulan erat?

Di Malaysia, perlunya perpaduan dan pergaulan erat telah lama dikenal pasti, yakni sebelum era Perang Dunia II lagi. Pihak British telah mendapati bahawa percubaan mereka untuk mengekalkan perbezaan telah menjadikan sesuatu keadaan itu sukar untuk dikawal.

Ianya bermula pada tahun 1940, di mana Sir Shenton Thomas (seorang Gabenor dan Pesuruhjaya Tinggi) telah cuba secara serius untuk melaksanakan suatu polisi yang membabitkan penukaran identiti/imej kaum Cina.

Pada tahun 1949, pihak British telah mula merangka suatu cara terbaik untuk menyatu-padukan pelbagai kaum dengan menubuhkan Jawatankuasa Perhubungan Masyarakat, yang dipengerusikan oleh E.E.C. Thuraisingham.

Setahun kemudian, Jawatankuasa Barnes pula ditubuhkan di mana jawatankuasa tersebut telah mencadangkan sebuah sistem pendidikan bersepadu di mana semua sekolah kerajaan akan menggunakan bahasa Melayu dan Inggeris sebagai bahasa pengantar utama dalam pengajaran dan pembelajaran.

Kemudiannya, pada tahun 1956 Penyata Razak dengan tegasnya menyatakan bahawa “Perpaduan Kebangsaan merupakan objektif utama polisi pendidikan Malaya.” Kedua-dua penyata Barnes dan Razak telah menggariskan sebilangan besar cadangan-cadangan yang serupa.

Professor Khoo menulis:

“Tetapi semenjak akhir 40-an dan 50-an, banyak usaha-usaha telah dibuat untuk menyatu padukan rakyat ternyata tidak berhasil. Mereka tetap mahukan pengasingan.”

Singapura sememangnya telah sedia maklum terhadap pembinaan negara menerusi aspek perpaduan ini dan sejak dari awal lagi telah mengguna pakai pendekatan perpaduan dalam sistem pendidikan.

Di Malaysia, pencapaian ke arah sistem atau dasar pendidikan yang menekankan perpaduan adalah merupakan suatu isu lama. Sehingga sekarang, ianya masih lagi belum menampakkan sebarang tanda-tanda penyelesaian.

Usaha murni untuk menyatupadukan masyarakat telah dicemari dengan pelbagai tohmahan. Antaranya adalah, kesangsian bahawa usaha tersebut akan membawa kepada penghapusan bahasa ibunda kaum bukan Melayu. Anggapan ini telah disalahertikan.

Dalam hal ini, Professor Khoo menyentuh seperti berikut:

Apabila saya memberitahu seorang wartawan surat khabar berbahasa Cina bahawa masanya telah sampai untuk mengguna pakai pendekatan “sekolah kebangsaan satu sistem”, saya dengan secara khususnya telah mengambil contoh yang telah dibuat oleh Singapura.

Tetapi wartawan tersebut tidak memahami apa yang saya perkatakan bahkan melaporkan bahawa saya mengatakan kaum bukan Melayu hendaklah melupakan bahasa ibunda mereka.”

Adakah ini merupakan suatu kes seorang wartawan yang tidak berupaya untuk memahami atau pun suatu kes sengaja memutar belit kenyataan apabila laporan menyebut “kaum bukan Melayu hendaklah melupakan bahasa ibunda mereka”?

Bagi Professor Khoo, “bahasa ibunda” adalah suatu perkataan yang telah dikelirukan. Bahasa ibunda “sepatutnya merupakan suatu bahasa kekeluargaan yang dipertuturkan oleh ahli-ahli keluarga yang tertentu, bukannya suatu bahasa yang patut dijadikan sebagai bahasa kebangsaan oleh sesebuah negara”.

Beliau menambah lanjut; “Oleh itu, Tamil bukannya “bahasa ibunda” bagi setiap orang india. Orang Benggali, Punjabi, Malayali dan Telegu mempunyai “bahasa ibunda” masing-masing. Di Sarawak dan Sabah, kaum bumiputera mempunyai berbilang atau pelbagai "bahasa ibunda".”

Professor Khoo sendiri yang telah melalui dua era rusuhan kaum yang serius – iaitu pada tahun 1945 dan 1969, telah dituduh bahawa beliau tidak mengetahui atau tidak memahami kaum etnik beliau sendiri apabila cuba merayu kepada pendekatan rasional dalam isu perpaduan ini.

Soalan mudah yang dilontarkan oleh beliau adalah:

“Sekiranya saya memilih untuk menjadi juara kaum etnik sesuatu kaum, adakah saya mampu untuk menyumbang ke arah pencapaian perpaduan nasional?”

Sekarang tiba masanya untuk penulis bertanya kepada pembaca sekalian:

Oleh kerana pendekatan secara “integrasi” yang telah diajukan sejak tahun 1940an lagi sehingga kini, telah tidak mendatangkan sebarang hasil yang memuaskan, perlukah kita sekarang ini mula cuba “menoleh ke barat” iaitu Indonesia dan “menoleh ke utara” iaitu Thailand, serta juga "menoleh ke timur" iaitu Filipina, jiran-jiran kita, dalam meneruskan usaha-usaha membina sebuah negara yang utuh lagi bersatu padu?

Apabila semua pendekatan bagi mencapai perpaduan yang dilakukan secara bertimbang rasa serta tanpa konfrantasi ini nampaknya tidak membuahkan hasil, patutkah kita melaksanakan pendekatan secara “asimilisasi” pula demi Tanahair yang tercinta?

Atau;

Kita teruskan usaha-usaha ini secara diplomasi dengan menjayakan Kempen SSS?
+

19 November, 2009

Semarakkan "Gerakan Razak" & Kempen Satu Sekolah Untuk Semua (SSS)

-
Penulis teruja membaca sebuah rencana yang ditulis oleh Bakhari Ariff dalam Utusan Malaysia pada hari ini (19 November 2009). Sudah tentu kita semua boleh memanafaatkan apa yang tersurat dan yang tersirat di sebalik rencana ini. Segala semangat dan hasrat murni yang pernah dicetus oleh negarawan kita mestilah dilaksanakan tanpa sebarang istilah mengaku kalah.

Rujuk rencana penuh seperti berikut:


Semarakkan 'Gerakan Razak'
Oleh BAKHARI ARIFF

KETIKA berucap pada majlis konvokesyen ke-22 Universiti Utara Malaysia (UUM) awal bulan lalu, Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah mencadangkan agar dilancarkan "Gerakan Razak". Ia untuk menggerakkan perubahan sosial, seperti apa yang pernah berlaku ketika Tun Abdul Razak Hussein menjadi Menteri Pelajaran dan seterusnya Perdana Menteri.

Tun Razak pernah melancarkan "gerakan lampu suluh" atau "gerakan obor" iaitu bancian dan gerakan besar-besaran untuk memastikan semua kanak-kanak bersekolah.

Beliau melihat betapa perlunya pendidikan untuk menghasilkan generasi yang bersatu padu melalui Penyata Razak 1956. Beliau juga menggerakkan "kelas dewasa" bagi membasmi buta huruf.

Walaupun hasrat itu tidak sepenuhnya berjaya kerana mendapat tentangan ekstremis kaum, namun kewujudan sekolah kebangsaan telah menghasilkan majoriti rakyat berpendidikan kebangsaan.

Gerakan itu masih berkumandang sekarang dan begitu meriah dalam blog dengan gerakan dinamakan "Satu Sekolah Untuk Semua - Satu Bahasa, Satu Bangsa, Satu Negara". Namun hasrat itu tidak menampakkan kejayaan kerana turut ditentang hebat.

Tun Razak juga melancarkan gerakan tuisyen besar-besar melalui Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) agar anak-anak bangsa tidak lagi tercicir akibat kelemahan sistem sekolah pada awal kemerdekaan.

Apabila melihat bangsa Melayu tercicir jauh dan boleh menyebabkan pergaduhan kaum akibat pengagihan ekonomi tidak seimbang, Tun Razak menggerakkan penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 1970.

Canselor pertama UKM ialah Tun Razak walaupun biasanya canselor di IPTA terdiri daripada Sultan atau Yang di-Pertuan Agong.

Sultan Abdul Halim ternyata memahami bahawa bangsa hanya akan menjadi kuat menerusi penguasaan ilmu.

Baginda mahukan semua pihak termasuk pemimpin UMNO dan Pas berganding bahu atau menganjurkan pelbagai kursus, tuisyen, motivasi dan kelas bimbingan untuk anak-anak bangsa.

"Pada pendapat beta, visi Allahyarham Tun Abdul Razak sangat ke depan. Beliau mahu semua rakyat mendapat pendidikan yang lebih tinggi.

"Sehubungan itu, beta ingin menamakan gerakan baru untuk memastikan seluruh rakyat mendapat pendidikan tinggi ini sebagai 'Gerakan Razak' mengambil sempena arkitek pembangunan bangsa Malaysia," titah baginda.

Mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika pelancaran buku Amanat Presiden UMNO di Kuala Lumpur barubaru ini, mengimbas pengalaman dan sumbangan setiap perdana menteri. Namun beliau lebih cenderung menghuraikan sumbangan Tun Razak berbanding yang lain.

Ini kerana dalam tempoh singkat sebagai perdana menteri, Tun Razak melakukan banyak perkara luar biasa.

Ramai pengamat politik berpendapat, Tun Razak dan Dr. Mahathir tidak jauh berbeza daripada segi ciri-ciri personaliti.

Kedua-duanya boleh memberi tumpuan kepada sesuatu secara terperinci, sentiasa mempunyai idea, tahu dan berani melaksanakan sesuatu, walaupun idea bersifat radikal relatif kepada zaman berkenaan.

"Pentadbiran Tun Razak boleh dianggap titik permulaan pembangunan ekonomi, khususnya di kalangan bumiputera. Beliau mampu berbuat demikian kerana membuka ruang untuk cendekiawan pada zamannya mengemukakan idea dan sesetengahnya diminta melakukan kajian terperinci dan hasil kajian dijadikan asas untuk bertindak," kata seorang pemerhati politik, Prof. Rahman Aziz.

Malah, Tunku Abdul Rahman ketika menceritakan mengenai Tun Razak antara lain berkata, beliau sebagai Perdana Menteri beruntung kerana mempunyai "Tun Razak" tetapi Tun Razak sedikit malang kerana tidak mempunyai "Tun Razak" ketika menjadi perdana menteri.

Bakri Musa (www.bakrimusa.blogspot.com) mengkritik hampir semua Perdana Menteri, tetapi menganggap Tun Razak sebagai "idola dan hero" kerana sumbangan yang bermakna kepada diri, keluarga dan seluruh bangsa Malaysia.

Beliau berkata, Tun Razak lebih awal melihat betapa pentingnya tumpuan kepada pembinaan rakyat berkualiti yang diperlihatkan melalui komitmennya kepada pembangunan luar bandar dan pendidikan.

Barangkali Tun Razak pernah terlatih dalam dunia tentera yang menyebabkan beliau cenderung memilih cara ala tentera dalam melaksanakan sesuatu program. Dan beliau menyempurnakan matlamat melalui pelbagai strategi sama ada secara halus (seperti melalui perang psikologi) dan terbuka (dengan memperlihatkan kepada khalayak melalui media).

Kejayaan sebagai Pengarah Majlis Gerakan Negara (Mageran) ketika Malaysia dihadapkan dengan krisis perkauman ekoran pilihan raya 1969 membuktikan cara operasi "gerakan" boleh menjayakan sesuatu program.

Tun Razak bukan hanya mempunyai idea (sama ada dari diri sendiri atau nasihat) dan ada pelbagai program, bahkan tahu cara bagaimana melaksanakannya.

Bagaimanapun, ketika Tun Razak tidak mempunyai cukup masa untuk melaksanakan pelbagai program bagi memartabatkan bangsa Malaysia dengan mengamati pelaksanaan secara terperinci, sesetengah pemimpin pelajar waktu itu, khususnya yang pandai berpidato, memilih untuk mengadakan siri demonstrasi jalanan.

'Peperangan' tercetus di antara mereka yang hanya pandai bercakap dan kadangkala boleh memetik satu dua ayat tokoh falsafah walaupun tidak memahaminya serta hanya tahu menganjur demonstrasi dengan "mereka yang beridea dan tahu melaksanakan idea berkenaan".

Berbeza dengan pemimpin yang hanya tahu mencetuskan retorik, Tun Razak - sama ciri dengan Dr. Mahathir - merupakan individu yang sanggup dan mampu melaksanakan sesuatu bagi membantu orang Melayu. Pada masa yang sama, turut membantu menyeimbangkan kedudukan kaum di negara ini.

Ketika kedudukan ekonomi orang Melayu hanya sekitar dua peratus pada tahun 1970, Tun Razak melancarkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) melalui pelbagai program praktikal yang menguntungkan Melayu sebagai penduduk asal negara ini. Pada masa yang sama beliau berusaha memperbesarkan kek ekonomi yang menguntungkan semua pihak.

Tanpa bercakap berdegar-degar, Dr. Mahathir yang terlatih dengan cara kepimpinan politik oleh Tun Razak ketika awal menjadi perdana menteri, telah menubuhkan HICOM untuk membuat kereta sendiri, Proton.

Walaupun ekonomis seperti Prof Dr. Jomo Sundram mengkritik hebat, pertimbangan Dr. Mahathir bukan hanya daripada segi ekonomi pada pandangan ahli akademik, tetapi melihat secara lebih jauh dan luas iaitu untuk membiasakan bangsa Malaysia dengan teknologi enjin. Perkara ini telah didedahkan oleh Dr. Mahathir kepada Naib Canselor UUM, Tan Sri Nordin Kardi.

Jika sebelum itu hampir tidak ada penjual dan mekanik Melayu, tetapi kesan adanya Proton, bengkel kereta dan penjual kereta kini lebih kelihatan menyeluruh di kalangan kaum, mencerminkan populasi rakyat.

Retorik selalu lebih menarik dan lebih mudah dilafazkan berbanding usaha melaksanakan sesuatu program pembangunan. Ini kerana retorik tidak semestinya bersandarkan realiti. Misalnya, mudah sahaja dikatakan kemiskinan dan kejatuhan harga getah di Baling, Kedah menyebabkan beberapa petani mati kebuluran.

Tan Sri Zainudin Maidin dalam Mingguan Malaysia menulis mengenai bagaimana mereka yang gemar beretorik pada zaman Tun Razak hanya bercakap dalam usaha memanipulasi masyarakat. Khususnya di kalangan mahasiswa dan sehingga kini masih ramai yang menjadikan mereka itu sebagai hero.

Inilah sebabnya, Sultan Abdul Halim yang menjadi Agong ketika awal pentadbiran Tun Razak, mahukan "Gerakan Razak" disemarakkan.

Jika pun tidak dilakukan sama seperti Tun Razak, slogan 1Malaysia ketika ini mesti diterjemahkan melalui pelbagai program. Pelaksanaannya perlu diawasi secara serius. Jika tidak, slogan ini hanya akan tinggal sebagai slogan dan tidak lebih daripada sekuntum bunga plastik.

Rasanya lebih manis jika "Gerakan Razak" ini disemarakkan dengan usaha anak sulung Tun Razak sendiri!

Penulis ialah staf di Institut Pemikiran Tun Dr. Mahathir Mohamad (IPDM), Universiti Utara Malaysia (UUM).


(Sumber: Utusan Malaysia, 19 November 2009).


Lawati:



+

12 November, 2009

Gelak, gelak juga... tapi pengajarannya kenalah ambil

-
Satira yang penulis baca di blog ....Behind The Veil bertajuk Do We Understand Each Other? ini memang bagus. Boleh tergelak besar membacanya. Dalam kita tergolek ketawa menikmati lawak yang dihidangkan, kita semua kena juga ambil apa pengajaran yang cuba hendak disampaikan oleh penulis tersebut. Enjoy!
+

Mengapa Orang Melayu Berhutang Budi Kepada Sultan Azlan Shah

-
Memiliki Pendirian Utuh

X. In amplification and not in derogation of the royal prerogatives hitherto possessed or exercised by the Sovereign the following royal prerogatives among others are vested in the Sovereign:

(a) the Fountain of Honour;

(b) the Fountain of Justice;

(c) the Fountain of Mercy;

(d) the Head of the Religion of the State;

(e) the Protector of Malay Custom;

(f) the Ultimate Owner of the Soil.
Demikian Artikel 10 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan memaktubkan kuasa Duli Yang Maha Mulia (DYMM) Paduka Sultan Perak, Sultan Azlan Shah. Ketika ramai rakyat jelata baginda telah dilalaikan oleh tipu daya dan kelicikan musuh, bak yang di dalam mahupun di luar, baginda telah membulatkan tekad keputusan untuk menjulang ketuanan agama dan bangsa.

[Dipetik dari blog Andak.
Baca SELANJUTNYA]
+

11 November, 2009

Bro Anwar B Ibrahim hilang kawalan !

-
Fatimah Zuhri's Blog mempunyai artikel yang cukup baik untuk kita renung segala rentetan peristiwa yang berlaku dalam Pakatan Rakyat. Rentetan peristiwa ini jelas menunjukkan bahawa Bro Anwar B Ibrahim telah hilang kawalan ke atas partinya PKR dan juga Pakatan Rakyat. Baca artikel Fatimah Zuhri di SINI.
+

Kickdefella 'rayu' Bro Anwar B Ibrahim bersumpah laknat?

-
Bersumpah laknat!? Errrr... Let me think first lah!

Blogger Kickdefella telah ditamatkan kontraknya serta merta oleh menantu MB Kelantan Datuk Nik Aziz. Atas sebab apa perkara tersebut berlaku, semua orang tidak tahu. Mungkin sedikit masa lagi seluruh cerita sebenar akan diketahui umum.

Penulis membaca post Kickdefella dan tertarik dengan ayat berikut:

Saya kemudiannya meminta YAB Menteri Besar mengajar saya bagaimana untuk bersumpah mengikut syarak kerana saya ingin bersumpah dihadapannya bahawa,

1. Saya tidak pernah membuat sebarang aduan/laporan kepada SPRM berhubung PMBK.

2. Saya tidak pernah memberi sebarang maklumat kepada Ahli Dewan Undangan Negeri Barisan Nasional dari Nenggiri berhubung PMBK sewaktu Sidang DUN yang lalu.
Setelah melafazkan apa yang ingin saya lafazkan, saya mengucup tangan YAB Menteri Besar dan meminta maaf sekiranya ada kesilapan di pihak saya sepanjang perkhidmatan saya dan meminta dihalalkan makan minum dan gaji yang saya terima selama ini.


[Baca lanjut kenyataan Kickdefella di blognya]


(Sila baca penulisan di bawah ini dengan nada sindiran).

Elok sangatlah Bro Anwar B Ibrahim pergi bersumpah depan Nik Aziz. Mungkin dengan cara itu barulah kena dengan syaraknya. Kalau kita suruh Anwar bersumpah macam Shaiful, mereka cakap itu tidak mengikut syarak. Itulah, inilah. Macam-macam kilasnya. Hehe. Macam-macam pula ditohmahnya Shaiful yang berani bersumpah. Berbondang-bondang ahli agama dalam Pakatan yang memperlekeh Shaiful. Tidak sahlah, itulah, inilah. Sekurang-kurangnya Shaiful berani mengambil risiko kerana beliau kata beliau berada di pihak yang benar. Lepas Anwar bersumpah, bolehlah dikucup tangan Nik Aziz agar tidak lari dari syarak, kot? Hehe.

Mungkin selepas ini kita semua berpeluang membaca tulisan Bro Anwar dalam blognya seperti berikut:

Saya (Anwar) kemudiannya meminta YAB Menteri Besar mengajar saya bagaimana untuk bersumpah mengikut syarak kerana saya (Anwar) ingin bersumpah di hadapannya bahawa,

1. Saya (Anwar) tidak pernah meliwat Shaiful atau mana-mana individu.

2. Jika saya (Anwar) menipu sumpah ini kerana mahukan simpati rakyat kerana perbicaraan saya (Anwar) sudah semakin hampir DAN bersumpah sebab mahu alih perhatian rakyat kerana Pakatan Rakyat pun banyak sangat krisis dan masalah, saya (Anwar) sanggup dilaknat Allah SWT agar seluruh keturunan saya (Anwar) diturunkan bala yang maha dahsyat.

Setelah melafazkan apa yang ingin saya (Anwar) lafazkan, saya (Anwar) mengucup tangan YAB Menteri Besar Nik Aziz.

Bro Anwar B Ibrahim! Selamat bersumpah laknat! Sila-sila!
+

10 November, 2009

Belajar-belajarlah 'memberi'; bukannya sentiasa meminta-minta!

-
Sebuah artikel yang penulis rasa menarik oleh blog Hidup Tuah!

Benar Hidup Tuah! Spesis ULTRA KIASU ini mesti belajar 'memberi' dan bukannya sentiasa meminta-minta! Rakyat sudah muak dengan perangai busuk ULTRA KIASU ini. Benar! Jika diteliti, Perlembagaan hanya melindungi penggunaan dan pembelajaran bahasa ibunda dan bahasa-bahasa lain dalam hal selain maksud rasmi, tetapi tidak melindungi sistem pendidikan vernakular.

Penulis secara peribadi berpendapat, penggunaan istilah 'memberi' kurang tepat kerana ianya bukan 'memberi' tetapi lebih kepada meletakkan kembali sesuatu ke tempat yang sepatutnya mengikut lunas Perlembagaan.

Pemimpin politik ULTRA KIASU seperti Lim Kit Siang sering menggunakan gertakan kononnya dengan memperjuangkan sistem sekolah 1 aliran ianya sesuatu yang dilabel menghasut dengan mengambil contoh kes Mark Koding yang dikenakan tindakan undang-undang suatu masa dahulu. Pada zaman ini, orang Melayu dan Bumiputra bukannya sekolah setakat darjah 5. Semuanya sudah terpelajar.

Tapi kalau kita perhatikan, hak Bumiputra pandai pula puak-puak celaka ULTRA KIASU ini minta dan gesa hapus. Mereka ini jenis yang tidak pernah puas. Dasar ULTRA KIASU memang begitu! Bak pepatah Melayu: Diberi Betis, Idamkan Peha! Diberi Peha mahukan semua! Berhentilah bersikap sebegini wahai si ultra kiasu!

Rakyat yang kurang pendedahan, pengetahuan dan kajian tentang kes tersebut sudah tentu akan beranggapan kenyataan yang dikeluarkan oleh Lim Kit Siang tersebut adalah sebagai sesuatu yang betul tanpa mahu mengkaji apakah sebenarnya yang menyebabkan Mark Koding didapati bersalah.

Realitinya, tidak ada sesuatu yang boleh mengaitkan gesaan diadakan sekolah satu aliran dengan dakwaan menghasut jika diteliti dengan mendalam segala hujah penghakiman dalam kes Mark Koding. Baca lanjut tentang artikel menarik berkenaan hujah penghakiman kes Mark Koding dan isu sekolah satu aliran di blog Pure Shiite.

Kepada semua orang Melayu dan Bumiputra pula, berhentilah daripada bersikap apologis dan mudah cair tidak tentu hala. Realitinya, kita sahaja yang selalu bertoleransi, beralah, bertolak ansur, tetapi si ULTRA KIASU pula semakin hari semakin menolak kita ke tebing tinggi beransur-ansur.
+

06 November, 2009

Rakyat semua kaum hormati keputusan demokrasi melalui pungutan suara kerana selama ini pun ada pihak yang selalu melaungkan demokrasi - Ibrahim Ali

-
Perkasa cadang adakan pungutan suara

Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) mengalu-alukan kesediaan kerajaan untuk melaksanakan sistem pendidikan satu aliran mengikut kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, pungutan suara boleh dilakukan selaras dengan prinsip demokrasi yang membenarkan keputusan majoriti.

“Tetapi jika ianya dipersetujui semua pihak, jika ditunggu untuk persetujuan semua pihak ianya sama seperti tunggu kucing tumbuh tanduk. Perkasa cadang adakan pungutan suara dan keputusan kaedah demokrasi jadikan panduan,” katanya dalam khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada Sinar Harian, semalam.

Ibrahim yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas (Bebas) berkata, pemimpin yang hebat seharusnya berani membuat keputusan terbabit meskipun pada hakikatnya bukan keputusan popular.

“Pemimpin kena memimpin untuk menentukan aspirasi negara dan adakala mesti berani membuat keputusan tidak popular inilah yang dikata pemimpin hebat dan berwawasan,” katanya.

Beliau berkata, jika langkah terbabit dilaksanakan rakyat perlu menerimanya seiring dengan semangat demokrasi yang diperjuangkan selama ini.

“Rakyat semua kaum hormati keputusan demokrasi melalui pungutan suara kerana selama ini pun ada pihak yang selalu melaungkan demokrasi,” katanya.

(Sumber: PERKASA, 2 November 2009).


Kembara Politik:



1. Benar Perkasa! Pungutan suara adalah kaedah terbaik dan paling demokratik. Itulah juga yang dicadang oleh blog Demi Negara! Dan blog Kembara Politik ini turut sama mendokong sebarang usaha ke arah itu.

2. Kita ingin lihat sejauh mana individu, aktivis, ahli politik yang menyokong langkah yang sangat demokratik ini. Terutamanya dari parti yang ada perkataan demokratik di dalam namanya itu. Seluruh suara rakyat 1 Malaysia didengar dengan adil dan saksama.

3. Tapi macam biasalah, alasan 'demokrasi' hanya dilaung apabila mereka mahu mengikis hak orang lain sahaja. 'Demokrasi' inilah yang penulis label sebagai 'demokrasi' acuan ULTRA KIASU komunis bintang 3!

4. Kita tunggu apa reaksi semua. Lebih-lebih lagi di pihak ULTRA KIASU yang hanya berpura melaungkan "Saya Anak Bangsa Malaysia" tapi perangai saling tak tumpah macam anak bangsa Yahudi Israel!

5. Penulis sangat percaya bahawa mereka-mereka ini akan menolak mentah-mentah cadangan pungutan suara ini walaupun itulah tindakan yang paling demokratik serta mengambil kira seluruh suara rakyat Malaysia.

6. Tindakan menolak cadangan pungutan suara ini akan membuktikan bahawa mereka hanya pandai berpura-pura melaungkan "hak asasi", "samarata", "keadilan", "demokrasi", "kebebasan bersuara", "Malaysian Malaysia". "suara rakyat", "Ketuanan Rakyat" dan sebagainya hanya kerana mahukan hak orang lain sahaja.

7. Itulah dia ULTRA KIASU!
+

05 November, 2009

Pinda Akta Pendidikan 1996

-
To Be Malaysian, We Must Go To The Same School - Tun Dr Mahathir

KUALA LUMPUR, Nov 3 (Bernama) -- To become a Malaysian, one must at least go to the same school, said former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad.

He said a single stream school was an ideal system practised by other countries in the world.

"Well, I think that is an ideal system...no country in the world has got three streams...none...all the countries in the world have got only one stream each based on their own language.

"You can have some schools (of other stream) but the general education must be in one stream," he told reporters after launching Rhythm of the 21st Century - Monologues of Raja Shahriman which showcased the latest artworks of Malaysia's contemporary sculptor Raja Shahriman Raja Aziddin at Galeri Petronas, here Tuesday.

However, Dr Mahathir said in this country, you could not even talk about it because the Chinese educationists were very vehement that their children must be like Chinese.

"The Chinese educationists do not even want Chinese children to be near Malay children.. they mustn't get into contact with Malay children... that is why they rejected our vision school," he said.

However, he said it was bad to remain completely separate to the point where you did not allow your children to mix with other children of other races.

"We are very free, we allow you to retain your name, you culture, your religion but to be a malaysian, we must at least go to the same school," he said.

(Sumber: BERNAMA, 3 November 2009)


Kembara Politik:

Itulah model keadilan dan samarata ULTRA KIASU versi komunis Bintang 3! Segala yang ada bersangkutan dengan Melayu dipertikai dan dituduh perkaumanan atau rasis. Semua hendak dihapus padahal sudah jelas dinukil kemas dalam Perlembagaan Persekutuan.

Sebut sahaja Ketuanan Melayu, cepat saja bingkas puak-puak itu label rasis. Faktanya, Ketuanan Melayu adalah Raja Melayu yang mengetuai Kerajaan Malaysia dengan meletakkan YDP Agong sebagai ketua Kerajaan. Dan di negeri-negeri pula diketuai oleh Raja/Sultan Melayu. Agong dan Raja-Raja Melayu inilah yang dikatakan Ketuanan Melayu.

Siap ada cakap kalau Melayu tuan, siapa jadi kuli? Agaknya kalau sebut Keretapi Tanah Melayu pun dilabel rasis juga. Sebut Bumiputra, itu pun rasis juga. Dong Zong tidak pula mereka label rasis. Itu mereka label pejuang hak asasi mereka. Kebebasan untuk memilih pendidikan helahnya. Lunak pula bunyinya.

Beriya benar hendak kekalkan sistem pendidikan vernakular Cina zaman penjajah Inggeris itu tidak rasiskah? Tidak rasiskah guna bahasa selain bahasa Kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama? Bahasa ibunda boleh diajar atau belajar, tapi tidak sepatutnya dijadikan pengantar utama. Apa bahasa Kebangsaan tidak bolehkah jadi bahasa pengantar utama? Lekeh sangatkah bahasa Kebangsaan di mata ULTRA KIASU ini?

Pak Samad tidak mahu perjuangkan bahasa Kebangsaankah? Bila Pena nak turut serta? Tidak ada lagikah demo? Ceramah? Bila lagi hendak berarak mengusung Keranda 152?

Di Sabah dan Sarawak lagilah berbilang kaum. Ada Bidayuh, ada Kadazan, ada Iban, ada Lunbawang, ada Orang Ulu, ada Melanau, ada Bajau, ada Suluk, ada Dusun dan macam-macam lagi. Tidak pula mereka ini nakkan sekolah masing-masing. SJK (Iban), SJK (Kadazan), SJK (Jawa), SJK (Kacukan--bagi yang kahwin campur). Elok sahaja mereka sokong guna sekolah kebangsaan, dan guna bahasa Kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama.

Tidak pun kita nampak terhapus budaya mereka. Orang Iban tetap Iban, orang Melanau tetap Melanau. Orang Kadazan tetap Kadazan. Boleh sahaja mereka bercakap Iban. Boleh juga mereka bercakap Kadazan. Berbudaya masing-masing. Tidak hilang apa-apa pun.

Di Sekolah Kebangsaan cikgu ajar 2+2=4. Di SJKC pun 2+2=4. SJKT pun sama juga jawapannya. Kalau sudah hasil semua sama buat apa hendak berjenis-jenis? Apa salahnya satu jenis sahaja?

Pada sesiapa yang ada logo "Saya Anak Bangsa Malaysia" tapi bukan main hebat berkuntau pertahan sistem vernakular zaman lapok penjajah Inggeris itu elok buang sahaja logo itu. Buat malu sahaja tampal di blog. Elok cetak kemudian tampal sahaja di dahi masing-masing. Senang sikit, tidak mudah terlupa. Kalau sudah rakyat Malaysia, buatlah macam rakyat Malaysia.

Sudah tiba masanya, pejuang bahasa Kebangsaan dan seluruh rakyat Malaysia menggesa dilakukan pindaan Akta Pendidikan 1996 yang bercelaru/bersalahan dengan kehendak Perkara 152 Bahasa Kebangsaan dalam Perlembagaan Persekutuan dan juga Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67.

Berapa ramai yang akan sokong dipinda? Tapi kita lihat, kalau akta yang tidak menguntungkan di pihak mereka ini macam Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) cepat dan bingkas digesa pinda. Bukan setakat pinda sahaja malah digesa mansuh! Dan Kerajaan dengar khabarnya sudah bersedia meminda akta ini.

Kita menunggu giliran Akta Pendidikan 1996 pula dipinda.
+

04 November, 2009

Masjid Selangor dijadikan gelanggang politik

-
Jangan jadikan masjid gelanggang politik - Sultan Selangor

KUALA LUMPUR 26 Okt. - Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah (gambar) menitahkan semua masjid di negeri itu tidak boleh dijadikan gelanggang politik yang boleh menyakitkan dan memecahbelahkan perpaduan ummah.


Sultan Selangor, Sultan Sharafudin Idris Shah sudah bertitah memberi ingatan kepada semua. Tetapi puak-puak Pakatan bertelinga labi-labi. Bukan nak dengar pun!
+

Sekolah 1 Aliran: Dong Zong celaka menggelupur!

-
Resounding 'No' to single stream school system

KUALA LUMPUR (Nov 2, 2009) : Dong Zong (United Chinese School Committees Association) says it is against a single stream school system and will submit a memorandum to the prime minister to express regrets over recent remarks made by academics, MPs and the education minister on the subject.

Speaking to reporters after chairing the annual meeting of Dong Zong affiliates (Dong Lian Hui) in Ipoh on Sunday, the education movement's president Dr Yap Sin Tian said the decision to submit a memorandum to Datuk Seri Najib Abdul Razak was reached in the meeting.

He said Dong Zong would draft the memorandum as soon as possible and seek endorsement from other Chinese groups on the memorandum, the Chinese press reported today.

Yap said the meeting also censured historian Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim for raising the subject of the single stream system.

Khoo had proposed a restructure of the national education system, including the implementation of a single stream, to ensure attainment of the goals of the 1Malaysia concept.

He said the existing school system with various streams does not help the people really understand the meaning of the concept.

Dr Yap Sin TianThis prompted calls by several MPs for the government to introduce a single stream school system as well as dissenting voices from the Chinese community.

Yap said instead of promoting national unity, the implementation of the single stream school system would hamper unity and create racial tensions.

He urged the government and political parties to state their stand on attempts by some people to use the 1Malaysia concept to achieve their political agendas of a "nation state" and a single stream school system.

He also urged all quarters to raise their guard and to stand firm against any assimilation policy.

He said Malaysians must accept the fact that Malaysia is a "multi-national state" (a state which contains two or more ethnic groups as identified by religion, language, or colour) and not a "nation state" (the concept of one country, one race, one culture, one language and a single stream school system).

Meanwhile, Hua Zong (Federation of Chinese Associations of Malaysia) president lambasted proponents of single stream school system for creating the misconception that the current multiple-stream school system and Malaysia's multicultural traits, which are the country's strong points, were stumbling blocks to unity.

"We must remind academics and politicians with extremist thinking not to abuse the 1Malaysia concept," he said at the anniversary celebration of the Perak Chinese Assembly Hall in Ipoh on Sunday night.

Tan Sri Pheng Yin Huah Last week, Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin said he was all for single stream schools to promote unity and 1Malaysia.

However, he said the issue should be looked at in its totality with views from all quarters, including those of the Chinese and Indian communities.

Such schools, he said, were the ultimate objective of the Razak Report but due to circumstances involving the country’s history, it ended up with a multiple-stream system.

Last Saturday, Najib said the government would consider the views of the people before making a decision on the proposal to implement a single stream school system.

He said the government would only change any policy if it had the people's agreement, otherwise it would retain the existing policy.

He said a change to a single stream school system required a major shift in policy and it raised the question of whether the people were ready to forgo their right to choose the type of education they wanted.

(Sumber: The Sun Daily, 2 November 2009)


Kembara Politik:

1. Si celaka Dong Zong sudah bangkit bangun menyeru segala kaumnya untuk bersatu mempertahankan Sekolah Cina yang tidak ada pun dinyatakan haknya dalam Perlembagaan Persekutuan.

2. Mereke-mereka yang dari jenis ini memang terkenal dengan sikap ultra kiasunya. Mereka ini bermulut dan berhati busuk dengan segala jenis tekanan yang diberikan agar kerajaan melepaskan segala dasar Kerajaan yang mereka label 'perkauman'. Mereka hendak kaut semua benda nampak gayanya.

3. Tetapi dalam hal untuk seluruh rakyat bersatu di bawah sekolah satu aliran bahasa Melayu pun mereka bangkang. Mereke ini begitu tebal ke'Cina'annya. Apa-apa yang berkenaan dengan ke'Cina'an tidak boleh diusik disentuh oleh mana-mana pihak. Padahal cadangan Satu Aliran ada juga menyelitkan pembelajaran bahasa ibunda di dalamnya. Tapi kita sudah lihat bahawa apa-apa yang ada kaitan dengan ke'Melayu'an semuanya dipertikai. Semuanya disuruh samarata. Baru adil dakwa mereka ini.

4. Ini bukannya samarata dan adil namanya. Ini namanya ULTRA KIASU!
+

02 November, 2009

Satu Sekolah Untuk Semua (SSS) perlukan suara majoriti rakyat!

-
Rujuk dan baca artikel oleh Portal Kempen SSS. Satu usaha yang tidak pernah luntur dan komited oleh semua komuniti blogger Malaysia. Syabas! Kena lipat gandakan usaha kerana perjuangan belum selesai.

Mari sama-sama berusaha agar Kerajaan dapat signal yang cukup jelas daripada suara majoriti. Suara 'silent majority' yang selama ini tidak mendapat perhatian kerana malas dan keberatan untuk mencampuri urusan remeh dan terlalu bertolak ansur sehinggakan perasaan dan kehendak kita semakin ditolak beransur-ansur.

Untuk renungan dan pembakar semangat buat semua penyokong SSS:

"Tujuan dasar pelajaran di dalam negeri ini ialah bermaksud hendak menyatukan budak-budak daripada semua bangsa di dalam negeri ini dengan memakai satu peraturan pelajaran yang meliputi semua bangsa dengan menggunakan Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa pengantar yang besar, walaupun perkara ini tiada dapat dilaksanakan dengan serta merta melainkan hendaklah diperbuat dengan beransur-ansur."
- Tun Abdul Razak Hussain, Report of the Education Committee 1956 atau Penyata Razak 1956 (diperolehi dari Portal Kempen SSS).

"Kita tidak perlu kepada sekolah yang banyak aliran, bahasa ibunda setiap kaum boleh diselitkan sebagai sebahagian daripada kurikulum di bilik darjah."
- Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim, mSTAR Online, 22 Oktober 2009.

"Kerajaan sedia melaksanakan dasar sekolah satu aliran sekiranya itu kehendak rakyat negara ini."
- PM Dato' Sri Mohd Najib Razak, Utusan Malaysia, 1 November 2009.

"Perbincangan mengenai cadangan agar sekolah satu aliran dilaksanakan perlu diteruskan bagi mendapatkan gambaran yang lebih menyeluruh daripada semua pihak."
- TPM Tan Sri Muhyiddin Yassin, BERNAMA, 29 Oktober 2009.

Bagi penulis, rakyat perlu mendesak Kerajaan agar sebuah pungutan suara atau Referendum dilaksanakan bagi menentukan halatuju pendidikan di negara kita. Pulangkan sahaja persoalan pada hak dan kehendak rakyat.

Mari kita tuntut diadakan Referendum
! "1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan"!
+

01 November, 2009

Sekolah satu aliran asas perpaduan

-
Ku Seman
Ku Hussain

"Kita perlu kembali menelaah Penyata Razak (1956) yang menekankan peri pentingnya bahasa kebangsaan dalam sistem pendidikan untuk membina perpaduan di kalangan pelbagai kaum."

KEGAGALAN menzahirkan sekolah satu aliran selepas lebih setengah abad negara mencapai kemerdekaan adalah manifestasi “perpaduan” di negara ini. Usaha membina dan menyuburkan perpaduan menjadi begitu retorik apabila asasnya pada sekolah satu aliran tidak berupaya dilakukan.

Ini kerana sesetengah pemimpin politik masih terkepung dengan sentimen melulu tentang identiti kaum hingga menolak teras pembinaan sebuah negara bangsa.

Isu sekolah satu aliran yakni tidak ada sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil bukan perkara baru. Isu ini telah dibangkitkan sejak lama dulu oleh pihak yang melihat kepentingan perpaduan melampaui sentimen kaum. Tetapi malangnya ada kalangan pemimpin politik Melayu tidak berani mengambil risiko politiknya. Sementara kalangan pemimpin politik bukan Melayu pula melihat ini sebagai penghapusan identiti kaum masing-masing.

Sekolah satu aliran iaitu sekolah kebangsaan bukan sekolah Melayu tetapi sekolah untuk semua kaum. Sekarang ini pun orang Melayu tidak mempunyai sekolah sendiri berbanding Cina dan India yang mempunyai sekolah jenis kebangsaan. Pemimpin politik bukan Melayu gagal mewaraskan kaum mereka bahawa sekolah satu aliran adalah sekolah semua anak Malaysia.

Sebenarnya kegusaran atau sengaja kelihatan gusar bahawa sekolah satu aliran akan menghapuskan identiti kaum adalah suatu yang melulu. Kalau benar sekalipun sekolah satu aliran menghapuskan identiti kaum mereka sepatutnya lebih memikirkan perpaduan dalam negara pelbagai kaum. Perpaduan di mana-mana negara sekalipun adalah tunggak kemajuan. Tidak ada perpaduan bermakna tidak ada kemajuan yang berterusan. Tetapi hakikat dan falsafah sekolah satu aliran di negara ini sama sekali tidak ke arah menghapuskan identiti mana-mana kaum.

Sekolah satu aliran akan membina kebanggaan bersama sebagai warganegara apabila menggunakan bahasa pengantar yang sama iaitu bahasa Melayu, sistem pembelajaran yang sama dan menikmati kemudahan pendidikan yang sama. Persamaan inilah yang menjadi titik mula bagi seseorang warganegara menganggap tiada perbezaan walaupun berlainan kaum. Inilah yang dinamakan perpaduan.

Orang bijak pandai ada berkata, kalau mahu melentur buluh biarlah dari rebungnya. Maknanya masa kecil lagi diasuh hidup dan berinteraksi dengan kaum lain, menggunakan satu bahasa dan memahami budaya rakan sebaya. Tetapi hal ini tidak akan berlaku kalau diberi kelonggaran orang Cina dan India mempunyai sekolah pengantar bahasa ibunda sendiri. Hanya orang Melayu saja yang mengisi sekolah kebangsaan, itu bukan sekolah orang Melayu.

Ungkapan “perpaduan” menjadi semakin memualkan apabila kalangan pemimpin politik tidak berani bertegas untuk membina perpaduan. Perpaduan menjadi barang mainan dan kita telah membuang banyak tenaga dan masa untuk mengisi retorik perpaduan sedangkan kita tidak berani membina asas perpaduan yang kukuh.

Perpaduan tidak boleh tercapai hanya dengan berkempen dengan slogan semata-mata. Perpaduan bukan benda yang boleh ditampal tetapi mesti tumbuh dan subur secara semulajadi.

Melampaui

Sekolah satu aliran harus dilihat melampaui kepentingan politik yang sempit dan sengkek, tidak kiralah sama ada kalangan Melayu atau bukan Melayu. Modul perpaduan menerusi sekolah satu aliran ini tidak wajar dikorbankan hanya kerana mahu menjaga kepentingan dalam politik.

Apakah maknanya kejayaan dan kepentingan politik kalau selepas setengah abad mencapai kemerdekaan kita tidak menggapai perpaduan? Ini satu kegagalan berpolitik sebenarnya.

Gelombang isu yang menjurus kepada sekolah satu aliran kali ini agak hebat. Kalau dibandingkan dengan sebelum ini, kali ini seolah-olah membawa petanda kewarasan kalangan pemimpin politik Melayu, bukan Melayu dan juga kalangan pembangkang. Biarpun ada kalangan pemimpin politik bukan Melayu dan badan bukan kerajaan (NGO) bukan Melayu yang jumud tetapi nada yang lain memperlihatkan keyakinan.

Walau apa sekalipun, gelombang politik Melayu mesti menjadi peneraju supaya gagasan sekolah satu aliran menjadi kenyataan. Tanpa berpaksikan kepada sentimen kaum, pemimpin politik Melayu tidak ada alasan untuk menangguh perlaksanaan sekolah satu aliran. Kalau mereka berkata belum sampai masanya, katakan secara tegas bila masa yang sesuai untuk sekolah satu aliran? Rakyat sudah tidak mahu lagi sikap cuci tangan dan berdolak dalik.

Selepas politik Melayu gagal meletakkan bahasa Melayu seperti termaktub dalam Perlembagaan, apakah mereka juga mahu mencipta kegagalan untuk membina asas perpaduan dengan sekolah satu aliran?

Apabila bahasa Melayu menjadi bahasa ketiga atau keempat di negara ini, masa depan sekolah kebangsaan juga akan senasib dengan bahasa Melayu.

Apakah kita masih boleh bercakap tentang “perpaduan kaum” kalau semua warganegara hanya memahami dan mengenali kaum lain selepas mereka di alam pekerjaan? Ini kerana masa kanak-kanak mereka telah dipisahkan oleh sistem pendidikan yang membenarkan sekolah berdasarkan kaum? Meminjam gelombang sekolah satu aliran kali ini yang agak besar, semua pihak mesti mencari kewarasan dengan mengenepikan perjuangan politik kaum yang sempit. Kita perlu kembali menelaah Penyata Razak (1956) yang menekankan tentang peri pentingnya bahasa kebangsaan dalam sistem pendidikan untuk membina perpaduan kalangan pelbagai kaum. Kalangan bukan Melayu mesti diyakinkan bahawa sistem dan dasar pendidikan negara ini tidak pernah mempunyai agenda menghapuskan identiti kaum bukan Melayu.

Di sekolah kebangsaan mereka masih boleh mempelajari bahasa ibunda masing-masing. Agenda utama sekolah satu aliran adalah membina asas perpaduan dan kalau tidak ada asas, berkurunlah kita akan bercakap perkara yang sama tanpa sebarang hasil.

(Sumber: Utusan Malaysia, 1 November 2009)
+

Arkib

Label

'Masalah Sikap' vs 'Cemburu' #justiceforMH17 16 September 2008 1Malaysia 1MDB 22 tahun tanpa konflik kaum 3 billion 31 Ogos 2009 5 Ogos 1957 Abdullah ABIM Acaro Solingan Adik Siti Amynur Ain AIDC Air percuma AirAsia Akta hasutan Akta Hasutan 1948 Akta Pendidikan 1996 Aktivis Al-Fatihah Allahyarham Tun Abdul Razak Altantuya Altel Aman Malaysia Ambiga Anak Bangsa Malaysia? Anak Wayang Pas analisa PRU13 ancaman islam di Malaysia. Anjing Gila Anwar Anwar Ibrahim Azan Azizan Azmin Ali babi Badak Pekak Badut Bahasa Kebangsaan Bahasa Malaysia Bahasa Melayu Bajet Pahang 2009 BALACI Bangsa Malaysia Banjir Banjir di Kuantan Banjir di Lipis Bantuan Barisan Nasional Batal Usul Sekat Jualan Arak Behind The Veil Belasungkawa BERSATU Bersih biadap Biadap Hina Nabi Blogger BN BN Perak BOC Boikot barangan israel Boikot produk Yahudi-Amerika Boikot Secara Terancang Bomoh Boneka BR1M Brader Anwar Bin Ibrahim bubar UMNO Bumi Daku cadbury calon boleh menang Carlsberg halal Cawangan UMNO CDM25 Celaka Ceroboh Tanah Milik TNB chedet Chin Peng Chui Jui Meng Cina Cina Boikot Melayu COMANGO Criminalise War Exhibition and Conference 2009 Cuit: Dilema Melayu Moden DAP Datuk Ibrahim Ali Datuk Mukhriz Datuk Mukhriz Mahathir DEB deklarasi rakyat Demi Negara Demonstrasi DERHAKA diesel Din Turtle DNA babi Dokumen Langkah kajang Dong Zong Double Standard Prosedure Dr Abdul Rani Kamarudin Dr Chandra Muzaffar Dr Khir Dr Novandri Dr Ridhuan Tee Abdullah Dr Sidek Baba Dr Yusri Mohamad Dr Zambry Kadir Dr Zuhdi Dr. M DS Anwar DS Anwar Ibrahim DS Najib DUN DUN Perak Durian Runtuh Dyana Sofya DYMM Paduka Seri Sultan Azlan Muhibuddin Shah DYMM Sultan Azlan Shah Dyna Sofya DYTM Raja Dr Nazrin Shah Ekonomi Ekonomi Bumiputera ekonomi melayu Elizabeth Wong Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam) 1988 Selangor Erniceda Etnic Cleansing Eurocopter Evolusi Politik Melayu Fatimah Zuhri's Blog Fatwa Anti Tomboy FELDA FGV fitnah Fitnah Undi Pos Flip-flop Forum Peluk Islam Foto gabungan UMNO dan PAS. gaza Gerakan Razak Gobalakrishnan Hak Istimewa Melayu/Bumiputera Hak Membeli Hak Mengundi Hansard Parlimen Harakah haram harga minyak naik Hari Kemerdekaan hina Hina Fatwa Hina Islam Hina Raja Melayu Hindraf Hipokrit Hishammuddin Tun Hussein Hishamuddin Hj Hadi Awang Hj Naser Disa Hormati murtad hudud Hudud dan Qisas Husam Musa i want to tocuh a dog i want to touch a dog Ideotique IFC india Institusi Raja Islam Islam Agama Persekutuan Islam Agama Rasmi Persekutuan Ismail Mina Ahmad israel Isu CAR Isu Kalimah Allah Isu Ketidakseimbangan Kaum isu lahad datu Isu Menteri Besar Isu Moral Isu Roboh Kuil Isu Scorpene Isu Tanah Kolej Taiping Isu Tanah Perak Jabatan Pendaftaran Negara JAIS JAKIM Jambatan Bengkok Jeff Ooi Jenayah Jom Bantu Jumlah pengundi muda Jurugambar Utusan KAFA Kaki Pembelit kalimah Allah Kamarudin Jaafar KAR1SMA Karpal Singh Kaum Cina Kaum Melayu Kebaikan Kebal Kebebasan Bersuara Kedah Kedai Rakyat 1 Malaysia keistimewaan Melayu Kekejaman Israel ke atas umat Islam kelvin yip Kempen Satu Sekolah Untuk Semua kerajaan islam Keranda 152 Kes Datuk Nasaruddin Hashim (UMNO ke PKR) Kes Liwat Kesetiaan Kepada Raja dan Negara Ketuanan DAP Ketuanan Melayu Ketuanan Pakatan Rakyat Ketum Khalid Ibrahim Kiasu KijangMas Kiki KKM Kongres Ekonomi Islam Ketiga Kontrak Sosial kronisma kuala kangsar Kuala Lumpur Foundation To Criminalise War Kuota Pemilikan 30 % Kuota Pemilikan Rumah 50 % Ladang Babi Lateefa Koya LBGT Lee Kuan Yew lembah klang Lembah Pantai Leong Ngah Ngah LGBT Liberalisasi? Lidah 'tidak rasmi' Pakatan Rakyat = Malaysiakini Lim Guan Eng Lim Kit Siang Lina Joy Logo Halal logo halal JAKIM Lompat Parti Low Siew Moi lowyat M Manoharan M-UPRo Mah Siew Keong Mahkamah Syariah Majlis Amanah Rakyat (MARA) Majlis Fatwa Kebangsaan Majlis Muafakat Melayu Majlis Peguam Malay Mail Cyberspot Malaysia malaysia bukan negara sekular Malaysian Airline System Malaysian Malaysia Mangkat Mangkuk Ayun Azmi Shahrom Manifesto bukan janji Marah-Marah Sayang MAS Masjid Besi Putrajaya MB Kedah MB selangor MCA media sosial melayu Melayu Pulau Pinang Melayu Singapura Membina Negara mencari simcard Altel Menteri besar Selangor merdeka riview Meroyan MH17 MH370 MO1 Monopoli Ekonomi Muhammad Firdaus Dullah Muhyiddin Murtad Muslim UPRo Mustafa Ali Musuh islam Musuh Melayu Musuh Negara Muzakarah Cendekiawan Islam 2009 MyKad Najib Najib Tun Razak Nasrudin Hassan negara islam negara sekular Negarawan Ulung Nga kor ming Ngeh Koo Ham Nik Aziz Nilai Nizar Nizar Boneka DAP Nurul Izzah Obama octoberfest octoberfest2014 OKU OKU dikurung OKU terbiar Omar Ong One utama Open Letter by Matthias Chang PAC Pahang Darul Makmur Pakatan Pakatan Haram Pakatan Rakyat Pakatan Rakyat Perak Pakatan Rakyat. pertusan undi cina Palestin Paneh Miang PAP Parlimen Parti baru Tun M Parti tunggal PAS Pas selangor Pas Terengganu PAS youth Pasca PRU-13 PAU Ke-59 Peguam Negara Pelacuran Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010 PEMBELA Pembohong Pembubaran parlimen Pemuda UMNO Pemuda UMNO Bahagaian Segambut Pemuda UMNO Pahang Penamaan Calon Pencemaran Pencerobohan Tanah Kerajaan Peneroka Pengganas Komunis Pengkhianat pengkhianat negara Pengundi Atas Pagar Penyata Razak 1956 Perak Perbandingan Perdana Menteri Malaysia Ke-6 perkara 11 Perkara 11 Perlembagaan Perkara 12 perkara 121 Perkara 152 Perkara 153 perkara 3 Perkara 3 Perlembagaan PERKASA perkauman Perkhidmatan Awam Pulau Pinang perkongsian kuasa. Perlembagaan Perlembagaan Persekutuan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu Perpaduan Perpaduan Melayu/Islam Persekutuan Tanah Melayu pesawat MAS terhempas pesta arak pesta arak terbuka Petisyen petrol Petronas Pilihanraya Masjid PKM PKNS PKPIM PKR Polarisasi Kaum Politik Perak Portal Kempen SSS PPSMI PR PRK Bagan Pinang PRK Bukit Gantang PRK Galas PRK Kuala Terengganu PRK Teluk Intan PRN pro-pembangkang produk cina produk melayu Prof Dr Aziz Bari Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim Prof. P Ramasamy propaganda PRU 14 PRU12 PRU13 Puasa Ramadhan Pulau Pinang Puppet Master Putera Sultan Selangor Putrajaya Qarinah Qazaf Rabindranath Tagore racist Raja Nong Chick Raja-Raja Melayu Rakyat Malaysia? Rasuah Razak Baginda RBA Reaksi pemimpin politik Reflections: Melayu Lama Ronnie Liu Rukun Negara Rusia Rusia Border Rusuhan Saham FGV Saiful Bukhari Azlan Sakmongkol AK47 Salah Guna Kuasa SAR Sastera Satira Satu Malaysia Sekolah Agama Sekolah Kebangsaan Sekolah Satu Aliran Sekolah Vernakular Seks sekular Selangor Sepitman Begins sesat Shafie Apdal shah alam Sidek Baba Sistem Pendidikan Kebangsaan skandal kewangan Skuad Banjir Pemuda sokongan masyarakat kepada MAS Solat Hajat SPR SRJK Persendirian steering lock SUARAM subsidi Sultan Perak Sultan Selangor Sumpah Laknat Sun Tzu'z Art of War sungai besar surah al kafirun Syed Azmi Alhabshi syiah Tan Sri Isa Samad Tan Sri Khalid Ibrahim Tan Sri Muhyiddin Tanah Kebun Peneroka Techno Crap Teluk Intan tembak Tender Tanah tender terbuka Tengku Adnan Teresa Kok terhempas The Economist The Unspinners The War Crimes Commission and Tribunal 2009 Titah DYMM Sultan Selangor Titah DYTM Raja Muda Perak di Majlis Perasmian Penutupan Kongres Ekonomi Islam Ketiga Toyota Camry 2.4 Perak Truth for Teoh Beng Hock Tsunami Cina Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah Tulisan Jawi Tun Dr. Mahathir Mohamad Tun M tuntutan Ukraine UMNO UMNO Seremban Uncle sim Undang-undang antilompat parti wakil rakyat Undang-Undang Tubuh Negeri Perak Undi cina undi hantu Usahawan Bumiputera Pahang Ustaz Kazim Elias Utusan Malaysia V. Sivakumar video WADAH wall street journal Wan Azizah Wasiat Raja-Raja Melayu Wong Siew Teng aka Agnes Wong Yayasan Anti Peperangan Kuala Lumpur Yusuf Qardhawi Zahid Hamidi Zahrain Zaini Hassan Zulkifli Noordin