DAP melalui Setiausaha Publisiti,
Tony Pua yang juga merupakan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara telah mengeluarkan kenyataan membidas analisa Pengarah Operasi Penyelidikan Pas Pusat, Dr. Mohd Zuhdi Marzuki. Tony Pua (dalam Sinar Harian, 30 Julai 2014) telah meletakkan label rasis dan ekstremis ke atas Dr. Zuhdi.
Persoalannya, apakah benar apa yang ditulis oleh Dr. Zuhdi itu bersifat rasis dan ekstremis? Penulis tidak fikir apa yang ditulis oleh Dr Zuhdi adalah menjadi satu kesalahan sehingga boleh dilabel rasis dan ekstremis oleh DAP.
Apa yang dikatakan oleh beliau adalah sesuatu yang benar dan apa yang lebih penting ianya bersandarkan undang-undang. Malah DAP boleh sahaja membuat laporan polis sekiranya berpendapat bahawa analisa Dr Zuhdi itu rasis dan ekstremis.
Persoalannya, apakah benar apa yang ditulis oleh Dr. Zuhdi itu bersifat rasis dan ekstremis? Penulis tidak fikir apa yang ditulis oleh Dr Zuhdi adalah menjadi satu kesalahan sehingga boleh dilabel rasis dan ekstremis oleh DAP.
Apa yang dikatakan oleh beliau adalah sesuatu yang benar dan apa yang lebih penting ianya bersandarkan undang-undang. Malah DAP boleh sahaja membuat laporan polis sekiranya berpendapat bahawa analisa Dr Zuhdi itu rasis dan ekstremis.
Penulis percaya DAP tidak akan berani berbuat
demikian kerana sedar bahawa mereka membuat kenyataan yang tidak bersandarkan
pada undang-undang yang sah. Sebaliknya apa yang diperkatakan oleh Dr Zuhdi
adalah bersandarkan undang-undang yang sah yang terpakai dan masih berjalan
dalam negara ini.
Berikut antara apa yang DAP persoalkan . (Untuk laporan penuh, sila rujuk Sinar Harian):
Yang mencetuskan kontroversi adalah isi kandungan mesej
beliau bahawa selepas penceraian daripada PR, "DAP, gereja dan non-Muslim
melalak isu serbuan, kalimah ALLAH, kita boleh jentik saja mereka. Hujung tahun
ini ubah sempadan kembalikan semula kuasa politik Melayu Islam. So mana-mana
suara non-muslim, gereja, kita boleh sergah macam sebelum ini.”
‘Analisa’ Dr Mohd Zuhdi jelas menunjukkan fikiran rasis dan
ekstremis beliau di mana hak rakyat Malaysia yang bukan Islam dan bukan Melayu
dijentik dan disergah.
Dr Mohd Zuhdi berpendapat bahawa antara faedah penceraian adalah ia dapat “kembalikan semula kuasa politik Melayu Islam”.
Dr Mohd Zuhdi berpendapat bahawa antara faedah penceraian adalah ia dapat “kembalikan semula kuasa politik Melayu Islam”.
Isunya ialah Dr Mohd Zuhdi telah membongkarkan fikiran dan sifat rasis dan ekstremis beliau dalam analisanya.
Oleh sebab itu, nama beliau masih tidak “dapat dibersihkan daripada tanggapan buruk pelbagai golongan.”
Rakyat Malaysia meminta supaya Dr Mohd Zuhdi menyedari pemikiran sempit beliau dan memohon maaf ke atas pendapat beliau.
Kalau pemikiran yang rasis dan ekstremis tersebut tidak dikesali, kami tidak beringin Dr Mohd Zuhdi terus berada dalam PR, mahupun beliau mungkin tidak berniat keluar.
Pada masa yang sama, kami berharap supaya Pas mengambil tindakan ke atas pemimpin-pemimpin yang berpemikiran sempit seperti Dr Mohd Zuhdi supaya nama baik parti Pas yang berslogan “Pas for All” tidak terus tercemar.
Oleh sebab itu, nama beliau masih tidak “dapat dibersihkan daripada tanggapan buruk pelbagai golongan.”
Rakyat Malaysia meminta supaya Dr Mohd Zuhdi menyedari pemikiran sempit beliau dan memohon maaf ke atas pendapat beliau.
Kalau pemikiran yang rasis dan ekstremis tersebut tidak dikesali, kami tidak beringin Dr Mohd Zuhdi terus berada dalam PR, mahupun beliau mungkin tidak berniat keluar.
Pada masa yang sama, kami berharap supaya Pas mengambil tindakan ke atas pemimpin-pemimpin yang berpemikiran sempit seperti Dr Mohd Zuhdi supaya nama baik parti Pas yang berslogan “Pas for All” tidak terus tercemar.
Di dalam kenyataan Tony Pua itu beliau ada menyatakan bahawa apa yang kontroversi ialah analisa Dr. Zuhdi yang membidas campur tangan DAP, pihak gereja dan bukan Muslim dalam hal yang berkaitan dengan aktiviti pemurtadan oleh pihak gereja dan penggunaan kalimah Allah oleh pihak gereja Katolik di Selangor. Ini yang mendorong Tony Pua melabel Dr. Zuhdi sebagai rasis dan ektremis.
Hakikatnya, apa yang dikatakan oleh Dr. Zuhdi adalah cerminan daripada peruntukan undang-undang dalam Perlembagaan Persekutuan, secara khusunya Perkara 11. Sepatutnya Dr. Zuhdi tidak dilabel sebagai rasis dan ekstremis, sebaliknya sebagai rakyat yang berani menegakkan apa yang benar seperti yang dimaktub kemas dalam Perlembagaan negara.
Perkara 11(1) menyatakan bahawa tiap-tiap orang berhak menganuti agama masing-masing. Tetapi Perkara 11(1) juga menyatakan pengembangan agama selain Islam tertakluk kepada Perkara 11(4) yang menyatakan undang-undang negeri dan Persekutuan boleh digubal bagi mengawal dan menyekat pengembangan agama lain terhadap umat Islam. Perkara 11(1) hendaklah dibaca bersama Perkara 11(4).
Jadi dalam hal analisa Dr. Zuhdi yang menyentuh pemeriksaan pihak berkuasa agama Islam ke atas gereja yang jelas melanggar Perlembagaan ini tidaklah boleh DAP label sebagai rasis dan ekstremis. Sebetulnya DAP, pihak gereja dan bukan Islam yang persoal Perkara 11 ini yang wajar dilabel rasis dan ekstremis.
Dalam hal penyalahgunaan kalimah Allah oleh pihak gereja Katolik di Selangor pula ianya jelas melanggar undang-undang kerajaan negeri Selangor. Dalam Seksyen 9, Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam) Selangor 1988 jelas melarang penggunaan perkataan berkait rapat dengan Islam termasuklah kalimah ALLAH bagi tujuan pengembangan oleh agama selain Islam. Kedegilan DAP dan pihak gereja Katolik dalam isu kalimah Allah secara jelas turut melanggar Perkara 3 yang mana menggariskan Islam adalah agama bagi Persekutuan, walau bagaimanapun, agama lain boleh diamalkan dengan syarat diamalkan secara aman damai.
Jadi, yang rasis dan ekstremis bukanlah Dr. Zuhdi, tetapi DAP yang secara terang-terangan tidak menghormati undang-undang seperti termaktub dalam Perkara 11 dan Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam) Selangor 1988.
Telunjuk DAP kepada Dr Zuhdi dengan label rasis dan ekstremis nampak sangat canggung kerana tidak ada salahnya dengan analisa tersebut. Sebaliknya tindakan DAP membidas analisa tersebut jelas memperlihatkan niat sebenar DAP. Niat sebenar DAP ialah mempertikai Perkara 11(4) dan Enakmen Selangor 1988 yang sesungguhnya tidak cocok dengan selera mereka. Hajat besar mereka sudah pun disuarakan oleh 3 ADUN DAP Selangor yang mahu Enakmen 1988 ini dipinda.
Kepada sahabat di pihak Pas. Apakah dengan terpelantingnya Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor dan digantikan dengan boneka DAP iaitu bini Anwar Ibrahim mampu mempertahankan apa yang selama ini Khalid Ibrahim cuba pertahankan walau pun berdepan tekanan hebat DAP, pihak gereja dan bukan Islam seperti mana analisa Dr Zuhdi itu?
Mampukah Pas Selangor menegakkan apa yang hak seperti termaktub dalam undang-undang? Atau selepas ini terus disenyapkan oleh suara-suara garang DAP, gereja dan bukan Islam di Selangor? Apa pilihan Pas buat masa ini? Ayuh kuak ke tepi perbezaan kita. Bersatulah demi kuasa politik Melayu Islam di Selangor.
Hakikatnya, apa yang dikatakan oleh Dr. Zuhdi adalah cerminan daripada peruntukan undang-undang dalam Perlembagaan Persekutuan, secara khusunya Perkara 11. Sepatutnya Dr. Zuhdi tidak dilabel sebagai rasis dan ekstremis, sebaliknya sebagai rakyat yang berani menegakkan apa yang benar seperti yang dimaktub kemas dalam Perlembagaan negara.
Perkara 11(1) menyatakan bahawa tiap-tiap orang berhak menganuti agama masing-masing. Tetapi Perkara 11(1) juga menyatakan pengembangan agama selain Islam tertakluk kepada Perkara 11(4) yang menyatakan undang-undang negeri dan Persekutuan boleh digubal bagi mengawal dan menyekat pengembangan agama lain terhadap umat Islam. Perkara 11(1) hendaklah dibaca bersama Perkara 11(4).
Jadi dalam hal analisa Dr. Zuhdi yang menyentuh pemeriksaan pihak berkuasa agama Islam ke atas gereja yang jelas melanggar Perlembagaan ini tidaklah boleh DAP label sebagai rasis dan ekstremis. Sebetulnya DAP, pihak gereja dan bukan Islam yang persoal Perkara 11 ini yang wajar dilabel rasis dan ekstremis.
Dalam hal penyalahgunaan kalimah Allah oleh pihak gereja Katolik di Selangor pula ianya jelas melanggar undang-undang kerajaan negeri Selangor. Dalam Seksyen 9, Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam) Selangor 1988 jelas melarang penggunaan perkataan berkait rapat dengan Islam termasuklah kalimah ALLAH bagi tujuan pengembangan oleh agama selain Islam. Kedegilan DAP dan pihak gereja Katolik dalam isu kalimah Allah secara jelas turut melanggar Perkara 3 yang mana menggariskan Islam adalah agama bagi Persekutuan, walau bagaimanapun, agama lain boleh diamalkan dengan syarat diamalkan secara aman damai.
Jadi, yang rasis dan ekstremis bukanlah Dr. Zuhdi, tetapi DAP yang secara terang-terangan tidak menghormati undang-undang seperti termaktub dalam Perkara 11 dan Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam) Selangor 1988.
Telunjuk DAP kepada Dr Zuhdi dengan label rasis dan ekstremis nampak sangat canggung kerana tidak ada salahnya dengan analisa tersebut. Sebaliknya tindakan DAP membidas analisa tersebut jelas memperlihatkan niat sebenar DAP. Niat sebenar DAP ialah mempertikai Perkara 11(4) dan Enakmen Selangor 1988 yang sesungguhnya tidak cocok dengan selera mereka. Hajat besar mereka sudah pun disuarakan oleh 3 ADUN DAP Selangor yang mahu Enakmen 1988 ini dipinda.
Kepada sahabat di pihak Pas. Apakah dengan terpelantingnya Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor dan digantikan dengan boneka DAP iaitu bini Anwar Ibrahim mampu mempertahankan apa yang selama ini Khalid Ibrahim cuba pertahankan walau pun berdepan tekanan hebat DAP, pihak gereja dan bukan Islam seperti mana analisa Dr Zuhdi itu?
Mampukah Pas Selangor menegakkan apa yang hak seperti termaktub dalam undang-undang? Atau selepas ini terus disenyapkan oleh suara-suara garang DAP, gereja dan bukan Islam di Selangor? Apa pilihan Pas buat masa ini? Ayuh kuak ke tepi perbezaan kita. Bersatulah demi kuasa politik Melayu Islam di Selangor.
Rujukan:
Abdul Monir Yaacob. (2009). “Perlaksanaan Perundangan Islam di
Malaysia: Satu Penilaian”. Dalam Jurnal Fiqh, No. 6 (2009) 1-20.
Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang
Islam), 1988 (Negeri Selangor).
NurHafilah Musa. (2007). “Undang-undang Kawalan
Penyebaran Agama Bukan Islam Kepada Orang Islam – Satu Penilaian Selepas 50
Tahun Perlembagaan Persekutuan”. Kertas kerja dibentang dalam Persidangan Tuanku Jaafar 2007, 20 &
22 Ogos 2007, anjuran Fakulti Undang-Undang UKM.
Tony
Pua. (dalam Sinar Harian, 30 Julai
2014). “Kenyataan rasis: DAP mahu Zuhdi minta maaf”.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan