08 Februari, 2009

Kesetiaan Kepada Raja Dan Negara!


Secara peribadi penulis tidak ambil kisah pun dengan niat Pakatan Rakyat mahu membubarkan DUN sebaik sahaja mendapat khabar angin bahawa akan berlaku lompat parti.

Namun, pembubaran perlulah dibuat dengan cara yang betul, dengan mendapatkan perkenan Sultan Perak Sultan Azlan Shah. Bukannya pembubaran tanpa perkenan tetapi telah diumumkan kepada rakyat terlebih awal. Ini sudah membelakangkan kuasa Sultan namanya.

Setelah Sultan membuat keputusan untuk tidak membenarkan pembubaran DUN (atas alasan PR tidak mendapatkan perkenan terlebih dahulu sebelum pengumuman) dan membenarkan pembentukan kerajaan BN (atas alasan mempunyai majoriti yang cukup untuk membentuk kerajaan), segala tindakan mencabar keputusan Sultan adalah bererti kurang ajar dan melambangkan PENDERHAKAAN!

Terdapat banyak persoalan yang perlu dijawab oleh semua rakyat dengan menggunakan akal fikiran. Persoalan yang timbul akan menyingkap rentetan peristiwa yang akan memperlihatkan betapa Pakatan Rakyat Perak telah mengecewakan rakyat dan menyebabkan Sultan murka.

Adakah kedududan Nizar sebagai MB (sekarang bekas MB) sangat tinggi sehingga beliau merasakan tidak perlu mendapatkan perkenan Sultan terlebih dahulu sebelum membuat sebarang pengumuman pembubaran?

Kenapa bertindak membelakangkan keperluan mendapatkan perkenan Sultan terlebih dahulu? Mana perginya tatacara? Bila sudah umum, baru hendak terhegeh-hegeh menghadap Sultan mahu minta perkenan?

Tindakan Nizar membelakangkan perkenan Sultan sebenarnya bukanlah perkara baru. Sebelum ini pun Nizar pernah mengarahkan Datuk Jamry Suri selaku Pengarah JAIP bertukar ke Sekretariat Negeri tanpa perkenan Sultan selaku Ketua Agama Islam negeri. Akibatnya, Nizar dititahkan Sultan agar menarik kembali pertukaran tersebut. Nizar tidak pernah belajar dari kesilapan lalu.

Namun, ianya tidak berakhir di situ sahaja, Ngeh Ko Ham memberikan reaksi yang kurang beradab dan memprotes tindakan Sultan. Karpal Singh tidak ketinggalan menyertai 'chorus line' ini dengan menyanggah tindakan Sultan dengan membuat kenyataan bahawa Sultan tidak mempunyai hak dalam hal perpindahan Jamry Suri.

Kenyataan yang dibuat oleh mereka-mereka ini nampak seperti mahu membela rakan sealiran. Namun bagi penulis, kenyataan demi kenyataan yang dibuat seolah-olah memperlekeh kuasa dan keputusan Sultan. Merosakkan imej Sultan. Mereka mempertikai segala keputusan yang telah diputus oleh Sultan. Mereka tidak mahu menerima dengan hati terbuka dengan penuh rasa hormat dan insaf. Mereka tidak pernah insaf!

Tindakan pemberian hak milik kekal tanah atau pajakan 999 tahun turut mendapat perhatian Raja Dr Nazrin. Pemberian tanah hak milik kekal kepada sekolah persendirian juga turut tidak terkecuali. Kenapa Raja Dr Nazrin bertitah menyentuh soal tanah dan seakan kecewa dengan tindakan Nizar dalam hal pemberian tanah ini? Tidakkah Nizar sedar isyarat yang diberikan dan cepat-cepat insaf?

Dalam masa itu, rakyat membicarakan pelbagai perkara tanpa mahu memikirkan kesannya kepada imej Sultan. Ramai mempersoal tentang banyak perkara berhubung situasi yang berlaku di Perak ini. Namun, perkara yang paling penting di sini bukanlah lagi terletak pada soal mempertikai pembubaran atau pelantikan MB yang baru.

Ramai cerdik pandai secara selamba membuat ulasan di kaca televisyen dengan menyatakan peri perlunya mandat baru, peri tidak beretikanya lompat parti. Bermacam-macam alasan menjustifikasikan kenyataan yang keluar dari mulut mereka-mereka yang sesetengahnya memegang Ph.D. Namun terlupa akan perkara yang paling penting yang sengaja dipandang sebelah mata oleh pihak ini.

Apa perkara penting tersebut?

Kesetiaan kepada Raja dan Negara! Ingat? Rukun Negara! Menjunjung Titah Sultan! Pernah dengar? Atau sengaja buat-buat tidak pernah dengar dan tahu?

Pelbagai respon diberikan oleh mereka yang kononnya terpelajar tetapi sebenarnya terlebih ajar menjadi kurang ajar, berlagak terlebih pandai sehinggakan menampakkan kebodohan. Rakyat mahukan mandat baru katanya. Perlu diadakan pilihanraya baru dakwanya walau pun sedar Sultan sudah memutuskan mengikut budi bicara Sultan dengan penuh bijaksana akan hal ini.

Rakyat mahukan mandat baru diadakan? Rakyat mana? Rakyat Perak? Rakyat yang berajakan Sultan Perak? Biar betul! Kalau rakyat yang berajakan Sultan Perak atau rakyat di negeri lain yang berajakan Sultan mereka, sudah tentulah mereka akan menjunjung titah Sultan dengan sedaya upaya mereka. Bukannya MENDERHAKA!

Bukannya dipersoal macam ahli akademik dalam sebuah forum yang secara mudah memberikan pandangan kononnya perlu mandat baru. Semasa BN lompat ke PR tidak pula bising bercakap soal mandat. Bila Anwar Ibrahim memancing MP BN untuk tubuh kerajaan Pusat, tidak pula dibincangkan tidak beretika dan sebagainya. Ini hipokrit namanya.

Bawa 31 orang MP BN yang melompat ke PR ke Istana Negara mengadap Yang DiPertuan Agong, apabila Agong perkenan maka bolehlah ambil alih kerajaan Pusat", terang seorang ahli akdemik undang-undang yang menulis panjang lebar dalam Harakah. Tapi lain pula jadinya kalau BN yang gunapakai cara tersebut. Halal bagi PR, haram bagi BN.

Kalau sudah keputusan Sultan menitahkan bubar DUN, rakyat akan ikut, mereka akan turuti titah Sultan. Rakyat tidak mempunyai masalah. Dan jika tiada pembubaran DUN pun rakyat akan terima. Tiada banyak soal. Yang tidak boleh terima hanyalah pemimpin yang mabuk kuasa dan penyokong yang ber'sultan'kan pemimpin!

Yang anehnya, Nizar dengan rasa penuh insaf pernah menyatakan akan menuruti segala keputusan bijaksana Sultan dalam membuat keputusan. Namun apabila keputusan tidak menyebelahinya beliau mengambil langkah menderhaka. Tidak mahu menjunjung titah!

Pakatan Rakyat sengaja mahu menjuruskan para penyokongnya merusuh ke jalanan. Dan Nizar mahu mahkamah pula yang menentukan kedudukannya. Dan bagaimana pula sekiranya mahkamah tidak memihak kepada Nizar? Apa tindakan PR seterusnya?

Beberapa pemimpin dan aktivis Pakatan Rakyat melancarkan kempen di blog-blog dengan mengarahkan pembaca dan penyokongnya menyerbu Buku Pelawat (Guest Book) laman web rasmi Pejabat DYMM Sultan Perak. Kononnya atas alasan sebagai tindakan memberikan pandangan untuk memperbetulkan tindakan Sultan. Kepala otak aktivis ini yang tidak betul, tapi disuruh penyokongnya memperbetulkan Sultan. Protes yang didakwanya dibuat dengan penuh adab. Namun, secara realitinya, tindakan protes itu sebenarnya ialah penderhakaan dan merendahkan keputusan Sultan.

Lihat sahaja betapa kebencian dan kata-kata kesat dilemparkan kepada Sultan Perak di dalam Guest Book tersebut. Kerana apa? Kerana cerdik pandai seperti pemimpin PR, ahli panel forum yang terdiri dari ahli akademik yang sengaja tidak mahu melihat dari perspektif "Kesetiaan Kepada Raja Dan Negara" (mungkin kerana cenderung PR), aktivis dan penyokong yang tidak dapat memahami semangat Rukunegara ini.

Lihat sahaja aktivis Hindraf yang dengan kurang ajar melemparkan kata-kata kesat di blognya. Tajuknya saja sudah membuatkan penulis sangat sakit hati. Penulis tidak tersentuh secara emosi sekiranya activist Hindraf tersebut hanya meyentuh UMNO. Tetapi tindakan menghina Sultan semata-mata bencikan UMNO adalah sangat kurang ajar! Kalau benci UMNO, kutuk saja UMNO. Jangan cuba-cuba berani sentuh dan maki Sultan!

Segelintir orang Melayu nampaknya sudah semakin kabur dan hilang jati diri. Tiada kefahaman perjuangan agama, bangsa dan negara. Sudah tidak lagi meletakkan Raja dan Sultan sebagai simbol yang perlu dijaga dan dijunjung tinggi. Imej baik Sultan diinjak-injak dengan segala perlakuan yang tidak sepatutnya.

Tindakan Sultan tidak perkenan pembubaran DUN dan sebaliknya memberi perkenan BN membentuk kerajaan di Perak, disambut dengan rusuhan dan balingan batu dan objek ke kenderaan dan menahan kenderaan istana tersebut.

Namun, apabila Karpal Singh secara lantang dan kurang ajar bertindak mengumumkan akan memfailkan saman terhadap Sultan, Selasa depan di Mahkamah Tinggi Ipoh, tiada seorang pun daripada mereka-mereka ini mempertahankan Sultan.

Apa reaksi orang Melayu yang menjunjung tinggi kedudukan Sultan?

“Saya orang Melayu, saya tak suka” - Ini jawapan Tun Dr Mahathir apabila disoal berkenaan reaksi orang Melayu berhubung tindakan Karpal Singh yang bercadang memfailkan saman terhadap Sultan Perak Sultan Azlan Shah. Dan penulis sangat percaya jawapan yang sama akan dijawab oleh seluruh orang Melayu kecuali orang Melayu ‘moden’ seperti yang disindir oleh Tun Dr Mahathir. “Orang Melayu ‘moden’ memang sudah ramai yang sokong Karpal. Saya Melayu lama”, kata Tun Dr Mahathir lagi.

Kalau tanya pada penulis, jawapannya ialah “sejuta kali tak suka, bukan setakat tak suka sahaja, tapi marah, bukan setakat marah sahaja tapi marah yang teramat sangat”. Itu perasaan jujur dari penulis. Tiada seorang pun yang suka. Perasaan marah penulis kerana rasa hormat yang tinggi penulis terhadap institusi Kesultanan Melayu. Dan perasaan yang sama juga sepatutnya terdapat dalam setiap orang Melayu, tanpa mengira parti.

Dimana keutamaan mereka? Dan dimana pula keutamaan anda?

Karpal Singh, aktivis HINDRAF, atau pun Kesultanan Melayu? Ketuanan Pakatan Rakyat atau Ketuanan Melayu?

Nak merusuh lagi, tak puas hati lagi? Kalau masih ada lagi niat nak merusuh lagi, memang sangat betul dan sangat bijaksana tindakan Sultan Perak sebab Pakatan Rakyat (dari pemimpin sampailah ke pendokongnya) memang kuat merusuh. Sangat tidak sesuai memerintah Perak!

Sudah-sudah lah tu! Jangan bermain politik yang merugikan bangsa! Sedarlah kembali wahai Melayu.
+

16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sekadar mahu memberi pendapat...

DAP menyatakan tidakan Sultan Perak telah melampaui batas kuasanya. Saya berpendapat ini hanya cakap-cakap politik untuk mengelirukan pandangan umum terhadap realiti politik di negeri Perak. Dalam Undang-undang tubuh negeri Perak, article 16(6) telah menyatakan sekiranya MB telah hilang sokongan majoriti ADUN, maka MB mesti meletakkan jawatan bersama keseluruhan exconya. Pembubaran DUN hanya boleh dilakukan dengan perkenan sultan. Article 16(6) juga tidak menyata secara terperinci bagaimana yang dikatakan sebagai MB telah hilang sokongan majoriti ADUN, yang pastinya tidak ada dinyatakan perlu ada undi tidak percaya kepada MB yang dibuat dalam sidang dewan rakyat seperti yang dituntut oleh MB Nizar.

Sultan Perak telah menjalankan tugasnya dengan adil. Baginda telah memanggil ADUN dari PR,BN dan bebas. 31 ADUN, 28 daripada BN dan 3 daripada bebas telah menyatakan sokongan mereka terhadap kerajaan BN. Dengan sokongan yang diberikan kepada BN boleh diterjemahkan sebagai MB Nizar yang mewakili PR telah hilang sokongan majoriti. Mengikut undang-undang tubuh negeri Perak MB nizar mesti meletak jawatan bersama barisan exconya dan pembubaran DUN adalah hak Sultan. Bagi saya ini cukup adil dan mengikut lunas undang-undang.

Alangkah malunya saya untuk menerima hakikat bahawa orang yang menderhaka kepada Sultan Perak adalah anak negeri Perak (MB Nizar). Terdapat penyokong fanatik PAS yang menyatakan Sultan Perak tidak adil dan patut ditentang, dan umat islam hanya tidak boleh menderhaka kepada Allah sahaja.

Memang benar umat islam tidak boleh menderhaka kepada Allah, tetapi ingin saya tegaskan disini bahawa islam juga mengajar umatnya supaya taat kepada 'ulul azmi' iaitu pemerintah. Ditanah melayu ini 'ulul azmi' itu adalah Sultan. Kenapa ada penyokong fanatik PAS tidak mengikuti apa yang diajarkan oleh Islam. Tetapi menggunakan islam untuk kepentingan diri??

Penulis kembara politik telah menyatakan banyak ketidakadilan yang berlaku dalam kerajaan PR di Perak didalam blognya. Tetapi saya ingin menyentuh soal pemberian kepada tanah kepada sekolah cina. Pemberian tanah sebanyak 105ekar kepada sekolah persendirian cina dan pemberian tanah sebanyak 26ekar kepada SAR. Pemberian sebanyak ini adalah tidak adil kerana di Perak majoriti orang melayu adalah lebih daripada orang cina. Dalam islam adil ialah meletakkan hak kepada yang berhak. Adakah sekolah cina berhak mendapat pemberian tanah yang lebih?? Sedangkan SAR lebih banyak daripada Sekolah persendirian cina dan orang melayu lebih ramai dari orang cina??.

Disini dapat disimpulkan bahawa MB Nizar adalah seorang yang tidak adil, islam menyatakan seorang pemimpin yang tidak adil adalah pemimpin yang zalim. Pemimpin yang zalim mesti ditentang oleh umat islam. Sepatutnya penyokong fanatik PAS menentang MB Nizar kerana bertindak zalim bukan Kepada Sultan Perak yang bertindak adil. Saya mengucapkan Tahniah kepada kerajaan BN Perak kerana Berjaya merampas kuasa daripada pemimpin yang zalim.-kerawai79

Godisuno berkata...

assalamualaikum,
pada pendapat saya apa yang berlaku di Perak sekarang adalah permainan politik yang memualkan diantara PR dan UMNO. PR seharusnya bertindak gentleman sekiranya sudah kehilangan majoriti maka mereka harus meletakkan jawatan mereka. Permainan ini sebenarnya sudah dimulakan oleh IA lagi apabila mengumumkan untuk merampas kuasa di Parlimen dengan menggalakkan wakil UMNO melompat parti. jadi apa yang berlaku sekarang adalah kesan dari stimulus yang dimulakan oleh UMNO lagi. UMNO pula janganlah kerana hendakkan kuasa sanggup pula menerima mereka yang tidak bermoral dan tidak berprinsip sebagai ahli mereka.

Masih saya ingat dahulu didada-dada akhbar bagaimana pemimpin UMNO mengecam mereka yang dikhabarkan akan melompat ke PR sebagai tidak bermoral. Sekarang kenapa UMNO pula yang menerima mereka-mereka yang tak bermoral ini?

Bagi penyokong-penyokong PR pula janganlah hendak menegakkan benang yang basah pula. PR yang memulakan permainan lompat si katak lompat ini. jadi kenalah menerima hakikat dan natijahnya.

Kepada pemimpin PAS pula, janganlah sampai menggadaikan prinsip, maruah dan agama kerana hendak berkuasa. Bak pepatah Inggeris " walk the talk, talk the walk" dan " action speaks louder than words". Jangan jadi munafik yang berbuat tidak seperti yang dicakapkan.

Kepada pemimpin melayu pula ingatlah bahawa nasib rakyat mesti menjadi agenda utama anda, bukannya nasib anda, keluarga dan kroni anda. Bila kamu menjadi pemimpin yang kamu calonkan diri kamu sendiri untuk jadi pemimpin, apa yang kamu lakukan mestilah untuk tanggungjawab. with position and power come responsibility. jadi bertanggungjawablah. Ingat, di hadapan ALLAH nanti pemimpin akan lebih dahulu dihisab dengan sehalus-halusnya kerana nasib dan hidup rakyat adalah tanggungjawab kamu. Jadi kepada yang mencalonkan diri untuk menjadi pemimpin muhasabahkan diri kamu.

Kembara Politik berkata...

Terima kasih kerawai79,

100% tepat Tuan!

Cuma apa yang penting, semua rakyat perlu terima keputusan Sultan dengan hati yang terbuka dan penuh keinsafan.

Kembara Politik berkata...

Godisuno,

Waalaikummussalam warahmatullah.

Terima kasih atas komen yang diberikan. Sangat2 bersetuju dgn apa yang diperkatakan oleh saudara. Pandangan yg sangat kritis.

Mungkin beberapa artikel dari Harakahdaily ini akan memulangkan paku buah keras kembali kepada PR. Artikel dan interpretasi undang2 yang dibuat di bawah adalah ketika Brader Anwar Bin Ibrahim mahu menumbangkan kerajaan Pusat:

Notis usul tidak perlu 14 hari - Prof Dr Aziz Bari
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=15310&Itemid=1

Pembubaran Parlimen terletak di tangan Agong
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=12222&Itemid=90

Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak - Aziz Bari
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=17063&Itemid=50

Agong tidak boleh bubar Parlimen sesuka hati
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=12232&Itemid=50

Pilihan raya semula bertentangan dengan Perlembagaan - Aziz Bari
http://www.harakahdaily.net/bm/index.php?option=com_content&task=view&id=14797&Itemid=50

Faizal berkata...

selama PR memerintah Perak - memang mengecewakan, semoga dengan BN mendapat balik Perak, segala-galanya akan kembali pulih dan baik2 belaka.

Bila orang bodoh undang-undang, berlagak macam tau serba serbi pasal undang-undang, maka adalah manusia seperti Nizar itu.

salam-sejahtera.blogspot.com

mr10percent berkata...

hampa ni syok sendiri la tulis blog..cuba pi jenguk blog2 lain sama, baru leh terbuka minda tu..cuba hampa baca ni http://art-harun.blogspot.com/2009/02/perak-crisis-unsolicited-legal-opinion.html

SALAM

zafri zainal berkata...

sebagai anak jati perak....11 bulan pemerintahan PR memang menjijikkan...tanah dengan senang di berikan kepada bukan melayu...apa ke bodah namanya tu...Raja Nazrin ada bertitah semua jawatan dalam kerajaan negeri adalah amanah Baginda Sultan..apabila berlakunya penyelewengan dalam urusan pentadbiran negeri Sultan amat murka...Sudah tentu Sultan akan melakukan dan membuat keputusan bagi kesejahteraan rakyat..Oleh kerana ada rakyat yang buta mata dan hati seperti saudara kita mr10percent ni...Sultan perlu bertindak..Agar negeri tidak di jajah seperti p.pinang dan diperintah seperti singapura,dimana melayu di pinggirkan hak-haknya.

Daulat Tuanku!!!

dacing tak berat sebelah berkata...

Isu "NATANG" dulu cam mane? Tak derhaka ker???

waris jari hantu berkata...

natang tu isu aper lak ???? huahuahua .... kalau dah tegar tu ... mende x betul pun jadik "halal". ikut mazhab tok guru x pown agungkan falsampah anwar gay tuh!!!! malas nak layan!

bluehope berkata...

Soalan...bukan siapa yg memerintah tpi bagaimana memerintah. Sape2 pn memerintah kalo ikut cara yg betul...rentak yg 'berjiwa rakyat', rakyat pasti suke.

ngape... nye berkata...

Sabtu, 2009 Februari 14
TIADA SEORANG PUN BOLEH DIIZINKAN MENGATASI UNDANG - UNDANG
Dibawah adalah petikakan dati tulisan Suhaimi Said dari blognya The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Orang UMNO ni sangat bodoh. Pada tahun 1983, UMNO yang pinda Perlembagaan. Dalam pindaan tu, habis kuasa Raja dan Imuniti Raja ditarik oleh UMNO. Maka jadilah Raja itu sebagai Raja di England, hanya berbentuk KERAIAN semata-mata.
Raja tidak ada lagi kuasa dan imuniti, semuanya dah ditarik oleh UMNO. Dan dengan tidak ada imuniti tu, maka Raja seperti rakyat biasa boleh disaman.
Maka berlakulah apa yang berlaku di Perak. Karpal Singh yang tahu undang-undang tu mahu gunakan haknya sebagai citizen mahu saman Raja.
Tiba-tiba UMNO melenting. Pasal apa mahu melenting? Kan awak yang bodoh tarik kuasa dan imuniti Raja?
Aku ada rekod mempertahankan Kuasa dan Imuniti Raja. Ucapan aku di Kota Bharu pada 14 November 1983 menentang Pindaan Perlembagaan tu. Dekat 10,000 orang dengar ceramah aku bersama Allahyarham Ustaz Fadhil (tapi surat khabar alat UMNO kata hanya 1000).
Sekarang nasi dah jadi bubur. Adakah kamu orang UMNO bodoh nak kembalikan kuasa Raja atau tidak? Kalau tak mahu kembalikan semula kuasa Raja, kamu duduk diam, supaya orang tak tahu kamu bodoh!
Posted by Suhaimi Said at 10:54 PM 3 comments

Walau pun didalam kebanyakkan hal, saya bersetuju juga dengan pandangan Sdr Suhaimi Said ni, namun didalam bab pindaan Perlembagaan berkaitan imuniti raja-raja yang dibuat oleh Datuk Sri Dr Mahathir Mohamad ( sekarang Tun ) saya sangat tidak bersetuju dengan beliau .

Saya berpendapat, diantara jasa yang paling besar, yang berjaya dilakukan oleh Tun Dr. Mahathir, selain membangunkan negara sehingga ke taraf sekarang, ialah menghapuskan kekebalan raja-raja Melayu .

Apa tidaknya, sebelum pindaan penghapusan kekebalan raja-raja dilakukan, raja-raja berada diatas undang-undang, mana munkin diterima oleh orang yang waras, seseorang boleh berada diatas undang-undang .

Malah ianya jelas bertentangan dengan ajaran Islam itu sendiri, didalam ajaran Islam, tiada seseorang pun yang boleh mengatasi undang-undang, sebab itulah nabi Muhammad pernah bersabda jika anak ku Fatimah yang mencuri, nescaya akan aku kerat tangannya .

Jelas bahawa didalam Islam, tiada seseorang pun boleh mengatasi undang-undang, oleh itu saya
sangat takjub bagaimana PAS yang mengaku memperjuangkan Islam, boleh terlibat menyokong pengekalan kekebalan raja-raja ?

Jelas kadang-kadang PAS juga berpolitik berdasarkan kepentingan, oleh kerana pada masa itu yang mahu menghapuskan imuniti raja-raja diterajui oleh UMNO, maka PAS tanpa mengira ianya betul atau salah sanggup bersekongkol menentangnya .

Malah Suhaimi Said didalam tulisannya tersangat bangga, kononnya dia menjadi salah seorang
yang membela raja-raja, sepatutnya dia telah dapat anugerah paling kurang pun Datuk, kalau pun tidak Tan Sri, atau pun Tun .

Bahawa sesungguhnya, saya selepas peristiwa tersebut, tawar hati terhadap PAS , sehinggalah sekarang, walaupun sebelum itu, saya ada jugalah menyokong PAS, tetapi kini mengambil pendirian bahawa PAS adalah sama seperti parti politik lain juga, lebih mementingkan keuntungan politik, dari perjuangan Islam sebenar .

Cuba saudara-saudara bayangkan, jika imuniti raja-raja tersebut tidak dihapuskan, raja-raja boleh berbuat apa sahaja kepada orang ramai, hatta membunuh sekali pun, tidak boleh didakwa dimana-mana mahkamah .

Oleh itu wahai saudara-saudaraku didalam UMNO, usahlah mengambil pendirian yang salah didalam perkara ini, kita menjunjung raja-raja selagi ianya tidak melanggar undang-undang, tetapi jika raja-raja melanggar undang-undang, yang salah tetap salah, walaupun ianya seorang raja .

Raja sebenar ialah undang-undang dan perlembagaan, tiada seorang pun boleh diizinkan mengatasi undang-undang .

Kembara Politik berkata...

faizal,

Nampak gayanya politik Perak semakin panas dengan penggantungan MB Zamry Kadir & Exco dari menghadiri sidang DUN.

mr10percent,

Waalaikummussalam warahmatullah.

Terima kasih atas link yang diberikan. Saya sudah baca. Bagi saya, penerangan tersebut adalah satu lagi interpretasi undang2 yang dibaca mengikut kesesuaian keadaan. Masing2 sedaya upaya mahu membaca undang2 mengikut kehendak masing2. Memang banyak blogger yang ada legal background yang menulis dan mengulas mempertahankan tindakan Sultan Perak. Namun saya suka menggunakan reference dari Prof Dr Aziz Bari yg condong kepada PR. Dan saya telah cross check dengan intrepretasi Prof Dr Aziz Bari yang membuat intrepretasi bahawa PR boleh menumbangkan kerajaan Pusat BN melalui kaedah yang digunapakai di Perak ketika ini (ketika demam 16 September PR menjadi2. Ingat lagi?). Jadi apa pula yang nak ditwist lagi? Biasalah...kita taksub membaca undang2 mengikut kehendak kita sehingga terlupa bahawa segala tindak tanduk kita mengulas undang2 menjatuhkan imej Sultan Perak. Maaf jika komen saya kurang disenangi.

Zafri Zainal,

Terima kasih atas komen saudara.

dacing tak berat sebelah,

Isu pelantikan MB Tganu, banner natang dikatakan dituju kepada Ahmad Said bukannya kepada Sultan. Dan isu ini dapat diselesaikan secara baik dengan Idris Jusoh & co menerima keputusan Sultan. Tapi saudara terlupa pula bahawa para pendokong PR sudah beratus-ratus mengeluarkan 'banner' menghina, mencaci & memaki Sultan Perak di Buku Pelawat pejabat rasmi DYMM Sultan Perak. Tidak sedar? Dan bagaimana pula dengan tindakan rakan HINDRAF saudara yang menulis menyamakan Sultan dengan anjing? Rujuk sendiri blog rakan HINDRAF saudara itu. Mengapa perlu dipertahakan HINDRAF ini sehingga terdapatnya pemimpin PR yang memperjuangkan pembebasan para pemimpin HINDRAF dan sanggup mengejar pemimpin HINDRAF yang lari ke London? Tindakan yg sangat apolegis! Macam mana dengan dacing saudara sekarang ini? Dah semakin berat kepada HINDRAF?

waris jari hantu,

Terima kasih atas komen yang diberikan.

bluehope,

Terima kasih. Saya suka komen saudara. Memerintah kena ikut cara yang betul.

ngape...nye,

Akta Perlembagaan Pindaan 1993 bukanlah dibuat dengan melucutkan seluruh kekebalan raja. Pindaan 1993 membolehkan raja2 diadili di dalam mahkamah khas yang terdiri dari Majlis Raja2 itu sendiri. Dan kes2 yang diadili pula adalah berkaitan jenayah. Bukannya semacam tindakan Karpal yang ingin mendakwa Sultan di Mahkamah Tinggi atas alasan Sultan tiada kuasa, sedangkan sudah jelas kuasa prerogatif Sultan Perak dalam hal ini. Dan perlu diingat bahawa tidak pula diperuntukkan kepada Dewan untuk meminda hak & keistimewaan Raja-Raja. Segala usaha ke arah itu perlu mendapatkan persetujuan Majlis Raja2, bukan Dewan. Penulisan Suhaimi Said tidak tepat dan banyak dipesong agar ada sentimen boleh dimainkan di situ.

Tanpa Nama berkata...

KP,
Do read Demi Negara latest write up HERE! A spot on as ever.

Kembara Politik berkata...

Tanpa Nama,

Tak pernah miss KijangMas punya artikel. Blog yang wajib dibaca! Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Tak Adil, BN penipuan..!
BN pun derhaka, derhaka kepada keputusan Sultan Terengganu, kepada Sultan dikata binatang…! Mengapa hanya PR dikatakan derhaka bila membantah keputusan Sultan Perak?

Itulah kata2 yg sering dilaung laung oleh penyokong Pakatan Rakyat, yang sememangnya mudah diperdaya oleh pemimpin mereka, yang diketahui umum seringkali memutarbelitkan sesuatu perkara dari fakta dan bukti yang sebenar. Malah kebanyakkan daripada mereka menggunakan gambar, yang mengambarkan beberapa orang memegang sehelai kain sepanduk yg berbunyi “ kami mahu idris….. natang!” sebagai bukti.

Umum telah megetahui keputusan DUN Terengganu PRU12 8 march 2008, telah dimenangi dengan keputusan mandat majoriti diberi kepada BN, yg ketika itu dibawah naungan Datuk Seri Idris Jusuh
BN 24 kerusi
PAS 8 kerusi (pada ketika itu bukan lagi PR)
PKR 0 kerusi (pada ketika itu bukan lagi PR)

Bermula dengan penangguhan majlis angkat sumpah yang dijadualkan 2 hari selepas 8 mac. Kemelut bertambah hangat pada 22 march apabila MPPR (Majlis Penasihat Pemangku Raja) mengeluarkan kenyataan yang menamakan Ahmad Said, 51, sebagai Menteri Besar Terengganu yang baru. Bantahan telah dibuat keesokkan harinya oleh pengikut DS Idris Jusuh, satu perhimpunan menyokong Idris Jusoh yang diadakan di hadapan kediaman rasmi MB, Seri Iman, Kuala Terengganu.

Di antara kain rentang dalam perhimpunan tersebut ada menyatakan "kami nak Idris, natang"..

Fakta: Perhimpunan dibuat didepan kediaman rasmi MB, iaitu Menteri Besar Terengganu yang baru…. Ahmad Said. Sepanduk dituju untk MB bukan sultan.

Fakta: Di Perak, bantahan dibuat depan Istana, dituju terus kepada sultan, ditambah dengan acara keganasan yang ditaja PR.

Namun kemelut berakhir dengan campurtangan Perdana Menteri setelah mengambil kira pendapat orang ramai dan istana. Malah Datuk Seri Idris Jusoh juga menerima hakikat bahawa tugas sebagai menteri besar telah diberi kepada Datuk Ahmad.

Fakta: Malah Datuk Seri Idris Jusoh telah memohon menghadap Agong, Pemangku agong dan MPPR demi memohon ampun dari pihak istana negeri dan Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Dipetuan Agong Tuanku Mizan.

Fakta: Nizar mohon DERHAKA

Walaubagaimanapun semasa kemelut pemilihan Menteri Besar Terengganu, pihak pembangkang telah berjaya mengekspoitasi senario untuk kepentingan politik mereka, dengan menggunakan gambar yang menggambarkan imej beberapa orang memegang kain rentang yang berbunyi “kami mahu idris….natang”

Akhbar dan media pembangkang dan media massa proksi pembangkang, telah berjaya mensensasikan senario kain rentang tersebut yang dilebelkan sebagai UMNO menderhaka kepada Sultan Terengganu. Yang konon dituju kepada sultan Selangor, sedangkan perhimpunan dibuat di kediaman rami MB dan dituju kepada MB baru.

Betulkah BN derhaka kepada Sultan Terengganu, Tuanku Mizan? Persoalannya bukankah Sultan Mizan telah dilantik sebagai Yang Di-Pertuan Agong Negara, malah bidang kuasa baginda sendiri tertakluk kepada undang-undang negara.

Harus juga kita ketahui Tuanku Mizan telah dilantik sebaga Yang Di-Pertua Agong Negara dengan mengikut sistem penggiliran, pada 13 disember 2006 dan tempat baginda sebagai Sultan Terengganu telah gantikan oleh Anakanda Yang Teramat Tengku Muhammad Ismail sebagai Pemangku Raja Terengganu, mengikut undang-undang tubuh Terengganu.
Tengku Muhammad Ismail, yang pada ketika itu berumur 8 tahun, dimasyhurkan pula sebagai Pemangku Raja Terengganu mengikut Syarat (1) Fasal 16AA, Undang-undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu (Bab Yang Kedua) : Pelantikan Pemangku Raja. Baginda dibantu oleh tiga orang ahli Majlis Penasihat Pemangku Raja:
• Yang Amat Mulia Tengku Sri Panglima Raja Tengku Baderulzaman ibni al-Marhum Sultan Mahmud al-Muktafi Billah Shah
• Yang Amat Mulia Tengku Sri Laksamana Raja Tengku Sulaiman ibni al-Marhum Sultan Ismail Nasiruddin Shah
• Yang Arif Datuk Abdul Kadir Sulaiman (Hakim Mahkamah Persekutuan).
Majlis Penasihat Pemangku Raja ditubuhkan berikutan Baginda yang belum mukallaf untuk mentadbir negeri Terengganu sendirian. Senario perlantikan Tengku Muhammad Ismail sebagai Pemangku Sultan telah diketahui dan diterima oleh semua penduduk Terengganu.
Baginda Tuanku Mizan pula yang telah dilantik sebagai Yang Di-Petuan Agong Negara, mengikut syarat dan undang undang persekutuan, Pelantikan Penggiliran Raja. Berdasarkan kepada Perkara 34 (1) Perlembagaan Persekutuan, Seri Paduka tidak boleh menjalankan fungsi sebagai Raja Negeri Terengganu melainkan sebagai Ketua Agama Islam. Sehubungan itu, Yang di-Pertuan Agong tidak mempunyai calon sendiri bagi mengisi jawatan Menteri Besar. Baginda menyedari hakikat bahawa urusan pelantikan Menteri Besar terletak sepenuhnya pada Pemangku Raja dan Majlis Penasihat Pemangku Raja.
Sementara itu pula, dari Undang-Undang Bagi Negeri Terengganu telah dicatat:

UNDANG-UNDANG BAGI DIRI TERENGGANU 1911 (11.11.1911) DENGAN PINDAAN (DITAMBAH KEPADA UNDANG2 DIRI 1911 PADA 21.01.1948 DIKUATKUASA PADA PADA TARIKH YANG SAMA ( FASAL 1 (2)) YANG DIZIN.

FASAL 5 UNDANG2 BAGI NEGERI TERENGGANU( YANG DITAMBAH PADA 1948)

FASAL 5 MEMPERUNTUK RAJA MEMERINTAH MENGIKUT UNDAND2. RAJA BERKUASA MELANTIK MB DAN JUA PADA UNDANG2 DIRI NEGERI TERENGGANU TAMBAHAN 1948 DIBAWAH FASAL10(I) DAN FASAL 14(1)(2).

PERUNTUKAN DIBAWAH UNDANG2 DIRI NEGERI TERENGGANU 1911 FASAL 29 MEMILIH DAN MENJADIKAN MB DAN NAIBNYA ADALAH SEMATA2 HAK BAGI SULTAN (TIDAK DIPINDA)

DIDALAM TAMBAHAN PADA TAHUN 1948 DIPERUNTUKAN DIBAWAH FASAL 10 PERLANTIKAN MB DYMM HENDAKLAH MELANTIK DENGAN SURAT LANTIKAN YANG DITANDA TANGANI OLIH BAGINDA DENGAN MEMAKAI MOHOR NEGERI SEORANG MB MENGIKUT SYARAT2 PERENGAN (1) DIBAWAH SYARAT (2)

FASAL 14 (2)(1) DAN (4) DYMM HENDAKLAH MULA2 MELANTIKAN DAHULU MB UNTUK MENGETUAI MAJLIS MESYUARAT KERAJAAN SEORANG AHLI DUN...

Dalam usaha memilih Menteri Besar, Pemangku Raja dan Majlis Penasihat Raja terikat dengan Perkara 14 (2) Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu. Calon yang layak dilantik sebagai Menteri Besar berdasarkan peruntukan itu hendaklah seorang Ahli Dewan Undangan Negeri Terengganu (ADUN) yang pada fikiran Pemangku Raja dan Majlis Penasihat Pemangku Raja mendapat kepercayaan kebanyakan ahli Dewan tersebut. Oleh itu mana-mana orang yang dilantik sebagai Menteri Besar bukanlah calon Pemangku Raja dan Majlis Penasihat Pemangku Raja atau sesiapa jua tetapi sebaliknya seseorang yang dipilih dan dilantik menurut Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu.

Fakta: Maka disini adalah dengan faktanya Terengganu ketika itu tidak mempunyai Sultan Terengganu. Maka Tuduhan BN telah Derhaka kepada Tuanku Sultan Terengganu adalah tidak benar.

Dengan fakta yang disenaraikan, adalah tidak pernah timbul apa-apa isu atau apa-apa bukti merujuk kepada kontroversi sepanduk @ kain rentang, pada hakikatnya tidak ditujukan kepada Sultan Terengganu.

Dengan fakta yang disenaraikan, dan bukti rentetan senario kejadian yang sebenarnya, adalah tidak menjadi kesalahan, dan tidak keterlaluan, bahawa hakikatnya media massa pembangkang telah berjaya mensensasikan dan memutar belitkan fakta yang ada.

Malah tidak menjadi kesalahan jika saya katakan, pemimpin-pemimpin pembangkang telah bersekongkol untuk menipu rakyat.

Secara ringkasnya, adalah pada hakikat tugas dan peranan Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Petuan Agong Tuanku Mizan adalah mengikut Perundangan Persekutuan yang berdasarkan kepada Perkara 34 (1) Perlembagaan Persekutuan . Yang pada waktu kejadian baginda Tuanku harus menjalankan tugas baginda sebagai Ketua Negara.

Sementara tugas Baginda di negeri asalnya telah diserahkan kepada Pemangku Sultan (yang muda remaja) dengan bantuan Majlis Penasihat Raja (MPPR).

Maka tidak timbul isu derhaka kepada Sulatan Terengganu pada waktu kejadian

Media Pembangkang Menyerang Dengan Fitnah (atas anggapan BN Derhaka Di Terengganu)
Bermula 27 march 2008, beberapa media pembangkang memuat andaian fitnah, dimulai oleh Harakah dan diikuti oleh beberapa media proksi PAS telah menyebarkan fitnah terhadap BN dengan menggunakan isu Derhaka UMNO kepada Sultan Terengganu, sedangkan seperti apa yang bentangkan diatas, dengan mengambil kira undang2 diri Terengganu dan undang2 persekutuan, isu derhaka kepada Sultan Terengganu tidak pernah timbul.
Mengikut lapuran Harakah Daily, asas tuduhan dibuat adalah semata mata berdasarkan kain rentang adalah tidak mencukupi untuk membolehkan Harakah memfitnah UMNO menderhaka kepada Sultan Terengganu, ini adalah kerana Undang2 Diri Teranggau dan Undang2 Persekutuan dengan affirmatifnya telah menggaris pandu bidang kuasa Agong Negara, Pemangku Sultan dan MPPR.
Tambahan pula, untuk membaca anggapan “derhaka kepada sultan” yang diterbitkan oleh Harakah supaya anggapan tersebut terhadap UMNO bukan sahaja memberikan makna yang lebih buruk daripada yang biasa kepada ungkapan derhaka tetapi juga bertentangan dengan prinsip tafsiran yang mantap atas statut memfitnah dan terlalu keras dan berniat buruk terhadap BN.Seharusnya sebagai media massa, Harakah haruslah mewartakan apa-apa isu dengan menggunakan fakta dan Harakah seharusnya menilai dan memperhalusi undang2 dan dalam kes ini, undang2 diri Terengganu dan undang2 persekutuan. Dengan ini, tidak menjadi keterlaluan bahawa Harakah telah terkilaf di sisi undang-undang dengan menggunakan anggapan “Derhaka kepada Sultan”…. Dan Harakah, dan pemimpin PAS telah berniat buruk dan busuk untuk memalukan BN.

Kembara Politik berkata...

Tanpa Nama,

Terima kasih atas info berkenaan isu Deris Natang tersebut.

Label

#justiceforMH17 'Masalah Sikap' vs 'Cemburu' 16 September 2008 1Malaysia 22 tahun tanpa konflik kaum 3 billion 31 Ogos 2009 5 Ogos 1957 Abdullah ABIM Acaro Solingan Adik Siti Amynur Ain AIDC Air percuma AirAsia Akta hasutan Akta Hasutan 1948 Akta Pendidikan 1996 Aktivis Al-Fatihah Allahyarham Tun Abdul Razak Altantuya Altel Aman Malaysia Ambiga Anak Bangsa Malaysia? Anak Wayang Pas analisa PRU13 ancaman islam di Malaysia. Anjing Gila Anwar Anwar Ibrahim Azan Azizan Azmin Ali babi Badak Pekak Badut Bahasa Kebangsaan Bahasa Malaysia Bahasa Melayu Bajet Pahang 2009 BALACI Bangsa Malaysia Banjir Banjir di Kuantan Banjir di Lipis Bantuan Barisan Nasional Batal Usul Sekat Jualan Arak Behind The Veil Belasungkawa Bersih biadap Biadap Hina Nabi Blogger BN BN Perak BOC Boikot barangan israel Boikot produk Yahudi-Amerika Boikot Secara Terancang Bomoh Boneka BR1M Brader Anwar Bin Ibrahim bubar UMNO Bumi Daku cadbury calon boleh menang Carlsberg halal CDM25 Celaka Ceroboh Tanah Milik TNB Chin Peng Chui Jui Meng Cina Cina Boikot Melayu COMANGO Criminalise War Exhibition and Conference 2009 Cuit: Dilema Melayu Moden DAP Datuk Ibrahim Ali Datuk Mukhriz Datuk Mukhriz Mahathir DEB Demi Negara Demonstrasi DERHAKA diesel Din Turtle DNA babi Dokumen Langkah kajang Dong Zong Double Standard Prosedure Dr Abdul Rani Kamarudin Dr Chandra Muzaffar Dr Khir Dr Novandri Dr Ridhuan Tee Abdullah Dr Sidek Baba Dr Yusri Mohamad Dr Zambry Kadir Dr Zuhdi Dr. M DS Anwar DS Anwar Ibrahim DS Najib DUN DUN Perak Durian Runtuh Dyana Sofya DYMM Paduka Seri Sultan Azlan Muhibuddin Shah DYMM Sultan Azlan Shah Dyna Sofya DYTM Raja Dr Nazrin Shah Ekonomi Ekonomi Bumiputera ekonomi melayu Elizabeth Wong Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam) 1988 Selangor Erniceda Etnic Cleansing Eurocopter Evolusi Politik Melayu Fatimah Zuhri's Blog Fatwa Anti Tomboy FELDA FGV fitnah Fitnah Undi Pos Flip-flop Forum Peluk Islam Foto gabungan UMNO dan PAS. gaza Gerakan Razak Gobalakrishnan Hak Istimewa Melayu/Bumiputera Hak Membeli Hak Mengundi Hansard Parlimen Harakah haram harga minyak naik Hari Kemerdekaan hina Hina Fatwa Hina Islam Hina Raja Melayu Hindraf Hipokrit Hishammuddin Tun Hussein Hishamuddin Hj Hadi Awang Hj Naser Disa Hormati murtad hudud Hudud dan Qisas Husam Musa i want to touch a dog Ideotique IFC india Institusi Raja Islam Islam Agama Persekutuan Islam Agama Rasmi Persekutuan Ismail Mina Ahmad israel Isu CAR Isu Kalimah Allah Isu Ketidakseimbangan Kaum isu lahad datu Isu Menteri Besar Isu Moral Isu Roboh Kuil Isu Scorpene Isu Tanah Kolej Taiping Isu Tanah Perak Jabatan Pendaftaran Negara JAIS JAKIM Jambatan Bengkok Jeff Ooi Jenayah Jom Bantu Jumlah pengundi muda Jurugambar Utusan KAFA Kaki Pembelit kalimah Allah Kamarudin Jaafar KAR1SMA Karpal Singh Kaum Cina Kaum Melayu Kebaikan Kebal Kebebasan Bersuara Kedah Kedai Rakyat 1 Malaysia keistimewaan Melayu Kekejaman Israel ke atas umat Islam kelvin yip Kempen Satu Sekolah Untuk Semua kerajaan islam Keranda 152 Kes Datuk Nasaruddin Hashim (UMNO ke PKR) Kes Liwat Kesetiaan Kepada Raja dan Negara Ketuanan DAP Ketuanan Melayu Ketuanan Pakatan Rakyat Ketum Khalid Ibrahim Kiasu KijangMas Kiki KKM Kongres Ekonomi Islam Ketiga Kontrak Sosial kronisma Kuala Lumpur Foundation To Criminalise War Kuota Pemilikan 30 % Kuota Pemilikan Rumah 50 % Ladang Babi Lateefa Koya LBGT Lee Kuan Yew lembah klang Lembah Pantai Leong Ngah Ngah LGBT Liberalisasi? Lidah 'tidak rasmi' Pakatan Rakyat = Malaysiakini Lim Guan Eng Lim Kit Siang Lina Joy Logo Halal logo halal JAKIM Lompat Parti Low Siew Moi lowyat M Manoharan M-UPRo Mah Siew Keong Mahkamah Syariah Majlis Amanah Rakyat (MARA) Majlis Fatwa Kebangsaan Majlis Muafakat Melayu Majlis Peguam Malay Mail Cyberspot Malaysia malaysia bukan negara sekular Malaysian Airline System Malaysian Malaysia Mangkat Mangkuk Ayun Azmi Shahrom Manifesto bukan janji Marah-Marah Sayang MAS Masjid Besi Putrajaya MB Kedah MB selangor MCA media sosial melayu Melayu Pulau Pinang Melayu Singapura Membina Negara mencari simcard Altel Menteri besar Selangor merdeka riview Meroyan MH17 MH370 Monopoli Ekonomi Muhammad Firdaus Dullah Muhyiddin Murtad Muslim UPRo Mustafa Ali Musuh islam Musuh Melayu Musuh Negara Muzakarah Cendekiawan Islam 2009 MyKad Najib Najib Tun Razak Nasrudin Hassan negara islam negara sekular Negarawan Ulung Nga kor ming Ngeh Koo Ham Nik Aziz Nilai Nizar Nizar Boneka DAP Nurul Izzah Obama octoberfest2014 OKU OKU dikurung OKU terbiar Omar Ong One utama Open Letter by Matthias Chang PAC Pahang Darul Makmur Pakatan Pakatan Haram Pakatan Rakyat Pakatan Rakyat Perak Pakatan Rakyat. pertusan undi cina Palestin Paneh Miang PAP Parlimen Parti tunggal PAS Pas selangor Pas Terengganu PAS youth Pasca PRU-13 PAU Ke-59 Peguam Negara Pelacuran Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010 PEMBELA Pembohong Pembubaran parlimen Pemuda UMNO Pemuda UMNO Bahagaian Segambut Pemuda UMNO Pahang Penamaan Calon Pencemaran Pencerobohan Tanah Kerajaan Peneroka Pengganas Komunis Pengkhianat pengkhianat negara Pengundi Atas Pagar Penyata Razak 1956 Perak Perbandingan Perdana Menteri Malaysia Ke-6 perkara 11 Perkara 11 Perlembagaan Perkara 12 perkara 121 Perkara 152 Perkara 153 perkara 3 Perkara 3 Perlembagaan PERKASA perkauman Perkhidmatan Awam Pulau Pinang perkongsian kuasa. Perlembagaan Perlembagaan Persekutuan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu Perpaduan Perpaduan Melayu/Islam Persekutuan Tanah Melayu pesawat MAS terhempas pesta arak pesta arak terbuka Petisyen petrol Petronas Pilihanraya Masjid PKM PKNS PKPIM PKR Polarisasi Kaum Politik Perak Portal Kempen SSS PPSMI PR PRK Bagan Pinang PRK Bukit Gantang PRK Galas PRK Kuala Terengganu PRK Teluk Intan pro-pembangkang produk cina produk melayu Prof Dr Aziz Bari Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim Prof. P Ramasamy PRU12 PRU13 Puasa Ramadhan Pulau Pinang Puppet Master Putera Sultan Selangor Putrajaya Qarinah Qazaf Rabindranath Tagore racist Raja Nong Chick Raja-Raja Melayu Rakyat Malaysia? Rasuah Razak Baginda RBA Reaksi pemimpin politik Reflections: Melayu Lama Ronnie Liu Rukun Negara Rusia Rusia Border Rusuhan Saham FGV Saiful Bukhari Azlan Sakmongkol AK47 Salah Guna Kuasa SAR Sastera Satira Satu Malaysia Sekolah Agama Sekolah Kebangsaan Sekolah Satu Aliran Sekolah Vernakular Seks sekular Selangor Sepitman Begins sesat Shafie Apdal shah alam Sidek Baba Sistem Pendidikan Kebangsaan Skuad Banjir Pemuda sokongan masyarakat kepada MAS Solat Hajat SPR SRJK Persendirian steering lock SUARAM subsidi Sultan Perak Sultan Selangor Sumpah Laknat Sun Tzu'z Art of War surah al kafirun Syed Azmi Alhabshi syiah Tan Sri Isa Samad Tan Sri Khalid Ibrahim Tan Sri Muhyiddin Tanah Kebun Peneroka Techno Crap Teluk Intan tembak Tender Tanah tender terbuka Tengku Adnan Teresa Kok terhempas The Economist The Unspinners The War Crimes Commission and Tribunal 2009 Titah DYMM Sultan Selangor Titah DYTM Raja Muda Perak di Majlis Perasmian Penutupan Kongres Ekonomi Islam Ketiga Toyota Camry 2.4 Perak Truth for Teoh Beng Hock Tsunami Cina Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah Tulisan Jawi Tun Dr. Mahathir Mohamad tuntutan Ukraine UMNO UMNO Seremban Uncle sim Undang-undang antilompat parti wakil rakyat Undang-Undang Tubuh Negeri Perak Undi cina undi hantu Usahawan Bumiputera Pahang Ustaz Kazim Elias Utusan Malaysia V. Sivakumar video WADAH wall street journal Wan Azizah Wasiat Raja-Raja Melayu Wong Siew Teng aka Agnes Wong Yayasan Anti Peperangan Kuala Lumpur Yusuf Qardhawi Zahid Hamidi Zahrain Zaini Hassan Zulkifli Noordin