30 Oktober, 2010

Ada pihak berangan hendak pinda fakta sejarah...

-
Pertamanya penulis mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) atas pengumuman pelaksanaan subjek Sejarah sebagai mata pelajaran wajib bermula seawal bangku sekolah rendah yang akan mula dilaksanakan pada tahun 2014. Tahniah dan terima kasih buat Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Keputusan Kerajaan itu sebenarnya sangat dialu-alukan oleh rakyat kerana kita semua sudah melihat bagaimana rakyat mudah dipengaruhi oleh anasir-anasir jahat akibat buta sejarah. Dek kerana tidak memahami sejarahlah kita saksikan bagaimana terlalu mudahnya anak muda kita dihasut dakyah jahat yang disebar secara halus oleh pihak-pihak tertentu.

Kepentingan mempelajari dan memahami sejarah ini turut disuarakan oleh Komuniti Demi Negara dalam laman Kempen SSS yang dilancar pada 31 Ogos 2009. Berikut penulis petik antara cadangan yang dimasukkan dalam Memo kepada KPM yang diperoleh dari laman Kempen SSS:

" Mata Pelajaran Sejarah Dimestikan

Melihat betapa pentingnya generasi pelapis negara kita diserapkan dengan pengetahuan sejarah yang kukuh dan mencukupi, kami juga mencadangkan agar subjek Sejarah diwajibkan di semua sekolah di Malaysia. Anak muda yang Celik Sejarah akan memahami asal usul, cara dan konteks pembentukan negara Malaysia.

Ini termasuklah latarbelakang institusi Raja-Raja Melayu, perjuangan wira tanah air kita di zaman silam, peranan Orang Melayu dalam mencetus tamadun dan pembentukan negeri-negeri di Tanah Melayu sejak abad-abad awal selepas Masihi, kemasukan kaum-kaum lain ke Tanah Melayu, permuafakatan di antara kaum yang membawa kepada pembentukan Kontrak Sosial yang tersirat dalam Perlembagaan dan punca termaktubnya hak-hak dan keistimewaan Orang Melayu dalam Perlembagaan.

Masyarakat yang Celik Sejarah akan mencetuskan suasana yang menyemarakkan pengwujudan Bangsa Malaysia yang kita idamkan selama ini. Selagi tidak timbul Bangsa Malaysia ini, selagilah kita berterusan sebagai sebuah negara rojak yang dilanda berbagai gejala sosial yang tidak sihat dan berbahaya kepada keselamatan negara. "

Walau bagaimanapun, sudah ada pihak-pihak yang cuba mempergunakan keputusan Kerajaan ini untuk memenuhi agenda jahat mereka. Sudah ada cakap-cakap dan suara sumbang yang mahukan Sejarah itu ditulis semula mengikut selera mereka.

Dr Mohd Ridhuan Tee menyentuh perkara ini dengan cukup baik melalui artikel beliau yang bertajuk " Sejarah bagaimana yang kita mahu? " yang ditulis pada 26 Oktober 2010. Berikut penulis petik beberapa perenggan artikel beliau:

" Selaku seorang akademia berbangsa Cina, saya amat sedih dengan pemikiran parti-parti politik seperti DAP, MCA dan Gerakan. Kenyataan demi kenyataan dikeluarkan yang amat menghiris, mahukan kerajaan mengkaji semula silibus sejarah yang akan diwajibkan ke atas pelajar sekolah rendah dan menengah tidak lama lagi.

Hujah mereka amat simplistik, sejarah yang sedia ada tidak mencerminkan sejarah yang sebenar. Sejarah yang sebenar mesti mempamerkan sumbangan dan kerjasama kaum. Pada mereka, sumbangan kaum bukan Melayu mesti dimasukkan dan dijadikan teras sejarah. Saya cuba elakkan menggunakan istilah ultra kiasu terhadap golongan ini, biarlah kita berbincang secara adik-beradik.

Saya tidak menafikan sejarah sumbangan bukan Melayu terhadap negara, tetapi perlu diingatkan bahawa sumbangan dan kerjasama kaum adalah sebahagian kecil sahaja dalam urutan sejarah Tanah Melayu dan Malaysia. Ada aspek yang lebih besar lagi yang perlu ditonjolkan, seperti sejarah asal usul Tanah Melayu sebelum kedatangan imigran-imigran ke alam Melayu.

Sesiapa yang mengkaji dan faham sejarah Malaysia, ianya mesti merangkumi asal-usul Tanah Melayu, zaman kegemilangan dan kejatuhan kesultanan Melayu, zaman penjajahan dan kemasukan imigran, kebangkitan nasionalisme Melayu, Malayan Union, Persekutuan Tanah Melayu, penggubalan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu, Kemerdekaan Tanah Melayu, sehinggalah membawa kepada Penubuhan Malaysia. Seterusnya, diikuti dengan dasar-dasar kerajaan selepas peristiwa 13 Mei 1969 sehinggalah ke hari ini.

Kumpulan-kumpulan ekstrim ini asyik-asyik hanya bercakap soal sumbangan bukan Melayu, soal penentangan bukan Melayu terhadap Jepun 1942-45. Sedangkan kita sedia maklum, sejarah penentangan terhadap Jepun juga penuh dengan kontroversi fakta dan dipertikaikan. Adakah benar orang Cina mempertahankan Tanah Melayu atau sekadar membalas dendam terhadap Jepun?

Berkali-kali telah saya nyatakan bahawa penentangan terhadap Jepun, tidak banyak kaitan dengan kemerdekaan, tetapi adalah disebabkan oleh dendam kedua belah pihak yang telah mengalami perang sebelum ini. Sila rujuk sejarah perang China-Jepun 1894-95 dan 1937.

Jangan terlalu obses dengan sumbangan Bintang Tiga atau MPAJA dan Parti Komunis Malaya (PKM), sehingga kita sengaja lupakan sejarah yang sebenar? Maka tidak hairan hari ini tugu MPAJA dibina sebesar-besarnya di Taman Peringatan Nilai. Yang amat pelik, Majlis Perbandaran dan Arkib Negara kurang serius dalam memantau pembinaan tugu dan memorial seperti ini "


Nampaknya usaha untuk pinda sejarah negara mengikut selera pelahap Komunis tidak akan pernah padam. Penulis ada menyentuh perihal selera pelahap Komunis ini melalui penulisan artikel lepas bertajuk " Usaha Pinda Fakta Sejarah Untuk Iktiraf Parti Komunis Malaya (PKM) Sebagai Pejuang Kemerdekaan " yang ditulis oleh blog ini pada 22 Disember 2008.

Pengkhianat! Itulah perkataan yang sangat sesuai buat pihak yang giat memperjuangkan pengiktirafan Parti Komunis Malaya (PKM) yang diharamkan pada 23 Julai 1948 yang mana kini cuba diberikan penghormatan serta pengiktirafan sebagai Pejuang Kemerdekaan.

Cubaan menyeleweng fakta sejarah negara oleh pihak tertentu dilihat sangat jelas sebagai salah satu cara untuk memberikan satu konotasi yang lebih lunak kepada sejarah perjuangan PKM yang selama ini dilihat oleh majoriti orang Melayu sebagai pengganas yang telah membunuh ribuan orang Melayu sebelum dan selepas kemerdekaan Tanah Melayu.

Ingatan kepada pihak ini: Usah bermain api!
+

29 Oktober, 2010

Tak habis-habis nak jadi alien!

-
Berita berikut dimuatkan dalam Harakah Daily pada 27 Oktober 2010:

DAP dakwa kerajaan diskriminasi bina SJK Cina

Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 27 Okt: Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming mendakwa kerajaan mengamalkan diskriminasi dalam pembinaan Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina apabila hanya menyiapkan dua daripada 19 buah yang dijanjikan.

Kor Ming yang juga Penolong Bendahari DAP Kebangsaan berkata, kerajaan juga telah mengurangkan 48 buah SJKC sedangkan sekolah berkenaan mengalami pertambahan murid.

“Saya berasa sangat kesal walaupun kerajaan dalam manifesto pilihan raya telah berjanji untuk memindah enam buah sekolah dan membina 13 buah sekolah jenis kebangsaan Cina yang baru. Setakat hari ini hanya dua buah sahaja yang siap yang 17 buah masih belum dalam operasi.

“Jumlah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina telah berkurangan sebanyak 48 buah. Bayangkan jumlah murid sekolah di sekolah jenis kebangsaan telah bertambah daripada 320 ribu menjadi 640 ribu dan antaranya 75 ribu bukan Cina, tapi Melayu dan India.

“Ini bermaksud sekolah jenis kebangsaan adalah sekolah yang diiktiraf dan menerima semua rakyat tanpa mengira kaum,” katanya dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Beliau turut menggesa kerajaan memansuhkan tiga surat pekeliling dan garis panduan yang didakwa mengamalkan diskriminasi terhadap SJK (C).

Salah satu garis panduan yang dipersoalkan mengenai tindakan kerajaan hanya membenarkan tapak sekolah rezab milik kerajaan dibina sekolah kebangsaan sahaja kecuali mendapat pengecualian daripada menteri.

“Mengapa tapak sekolah rezab kerajaan, tidak boleh dibina semua sekolah tanpa mengira SJK (C) atau SJK (T) dan perkara ini tidak adil adil sama sekali?” soalnya.
Menurutnya, dua lagi garis panduan dan surat pekeliling yang ditetapkan kementerian juga tidak munasabah, antaranya terpaksa mengumpulkan sendiri dana sebanyak 80 peratus bagi SJK untuk membina bangunan baru.

“Semua lembaga pengelola sekolah SJK (C) dan SJK (T) yang ingin membina sekolah baru atas kesesakan bilik darjah perlu mengumpul sendiri dana 80
peratus baru boleh mengemukakan permohonan,” katanya.

Sehubungan itu, katanya masyarakat Cina dalam negara ini perlu menangung perbelanjaan RM 100 juta setahun sebagai sumbangan peribadi kepada sekolah jenis kebangsaan sejak negara merdeka.

Beliau juga mempertikai tindakan kementerian yang tidak membenarkan murid yang belajar di sekolah kebangsaan bertukar ke SJK.

“Saya menerima pelbagai rayuan daripada ibu bapa tetapi masih tidak dibenarkan pertukaran biarpun rayuan demi rayuan dikemukakan.

“Alasan Kementerian Pelajaran prestasi sekolah kebangsaan diukur berdasarkan berapa ramai murid bukan Melayu belajar di sekolah kebangsaan tidak masuk akal,” katanya.

Beliau dalam sesi soal jawab dalam Dewan sebelum itu meminta Menteri Pelajaran menyatakan secara terperinci satu demi satu status terkini pembinaan 19 buah Sekolah Jenis Kebangsaan SJK (C) yang diumum serta dijanjikan oleh kerajaan pada 31 Januari 2008 serta kos terlibat dalam menyiapkan sekolah-sekolah tersebut.
Woi Nga Kor Ming! Lu lagi lah tak masuk akal! Minta benda yang tak masuk akal. Kalau nak sangat kerajaan bagi segala peruntukan yang lu asyik minta-minta tu mudah je. Tukar je aliran Cina tu kepada 1 aliran sahaja. Aliran kebangsaan. Tukar SJKC jadi SK. Guna Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama. Bahasa Cina dan bahasa lain sebagai bahasa elektif sahaja. Barulah Perkara 152 Perlembagaan Malaysia dijunjung. Bukannya jadi alien junjung Perlembagaan China. Tukar jadi SK kan senang... semua peruntukan berbillion ringgit lu dapat rasa! Tak payah nak minta-minta dah! Tapi spesis malaun ni mana nak 1 aliran, minta seragamkan sukatan Bahasa Melayu di SJKC pun dia bangkang macam dunia nak kiamat. Bangkang je yang dia pandai. Itu pasal cakap bahasa Kebangsaan macam alien je. Kerajaan suruh seragam dia bangkang, tapi terhegeh-hegeh nak itu nak ini. Tak malu! Memang spesis ULTRAKIASU! Diberi petis idam peha! Boleh blah lah lu!



Jom sokong kempen Satu Sekolah! Baca kat SINI apa yang SSS cadangkan!
+

26 Oktober, 2010

PRK Galas: Macam mana jentera PAS nak kerja keras kalau calon sendiri main sembunyi-sembunyi?

-
Hari ini (26 Oktober 2010) Harakah Daily menyeru seluruh jentera pilihanraya PAS agar berkerja keras memastikan kemenangan di Galas.

Seruan itu dimuatkan di dalam artikel di laman utama muka hadapan Harakah dengan tajuk "Kerja kuat pastikan PAS menang".

Berikut penulis petik semula laporan tersebut:

Kerja kuat pastikan PAS menang

Nazri Abdullah
GUA MUSANG, 26 Okt: Dr Zulkefli Mohamad menyeru semua petugas PAS dan Pakatan Rakyat supaya bekerja kuat bagi mencapai kemenangan dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Galas pada 4 November ini.

Dalam ucapan sulungnya di hadapan ribuan penyokong selepas diisytiharkan calon PAS yang mewakili Pakatan Rakyat dalam PRK Dun Galas, beliau mengucapkan terima kasih kepada penyokong yang hadir memberi sokongan.

"Saya mintak, selepas ini kita sama-sama bekerja kuat untuk memastikan kemenangan PAS di Galas ini," katanya.

Dalam sidang media, Dr Zulkefli berkata, tumpuan utamanya adalah menemui rakyat Galas menjelaskan agenda beliau.

Beliau memberitahu, akan berusaha meneruskan usaha yang telah dilaksanakan wakil rakyat terdahulu, Allahyarham Chek Hashim Sulaima.

"Saya akan teruskan usaha Allahyarham.

"Saya harap pengundi Galas bijak menilai dan akan memberi undi kepada saya mewakili Pakatan Rakyat," katanya.

Berhubung tuduhan pihak tertentu bahawa beliau pernah ditangkap khalwat, Dr Zulkefli menganggap isu tersebut telah selesai.

PRK Dun Galas menyaksikan pertandingan dua penjuru antara beliau dan calon BN, Abdul Aziz Yusof.



Calon Pas, Dr Zulkefli sudah pun menyeru semua petugas Pas berkerja keras demi menjamin kemenangan beliau. Namun seruan itu umpama seperti orang yang ditutup mata disuruhnya tunjukkan arah jalan.

Penulis merasakan bahawa pada PRK kali ini petugas Pas bukan hanya perlu berkerja keras tetapi perlu berkerja lebih-lebih keras lagi kerana calon mereka suka main sembunyi-sembunyi.

Bagaimana mungkin persoalan tentang status beliau boleh dipandang enteng sahaja. Beliau menganggap bahawa isu dimana beliau dituduh ditangkap berkhalwat itu sudah selesai.

Pokoknya, pengundi Galas dan seluruh rakyat yang mengikuti PRK Galas ingin mengetahui cerita sebenar di sebalik persoalan-persoalan yang timbul sepanjang kempen.

Sikap Dr Zulkefli yang tidak mahu memberikan penerangan jelas tentang statusnya kepada penduduk Galas rasanya semacam 'tayangan ulangan cerekarama status calon', seperti mana calon BN di PRK Permatang Pasir pada 2009 dahulu.

Dalam mengulas tentang status Dr Zulkefli, blog Kickdefella menulis seperti berikut:

"Pihak media juga kebingungan dengan status perkahwinan Dr. Zulkefli kerana menurut mereka yang hadir sewaktu pengumuman nama calon PAS minggu lepas, Dr. Zulkefli dikatakan sebagai seorang bujang.

Tetapi di dalam sidang media menafikan beliau pernah ditangkap basah, Dr. Zulkefli dikatakan menyebut nama seorang perempuan sebagai isterinya.


Jika Dr Zulkefli tidak mengambil jalan memberi penjelasan, rasanya jentera Pas sudah pasti mengalami kesukaran dalam kempen pilihanraya yang mana seluruh penduduk Galas dan rakyat mahukan kisah sebenar di sebalik isu yang timbul.

Soalan-soalan mudah seperti "Beristeri? Bujang? Bercerai?" perlu dijawab oleh Pas dan tidak boleh disapu ke bawah tikar sahaja.

Segala isu yang timbul sentiasa diambil kira dan menjadi perkiraan dalam setiap pengundi Galas yang bijak menilai.
+

22 Oktober, 2010

Satira Husin Lempoyang & Satu Sekolah Untuk Semua

-
Ana ketawa besar bila membaca lawak satira si peniaga unta di Bazaar Baghdad merangkap pelakon sambilan wayang P Ramlee iaitu blogger satira blogospera Malaysia Husin Lempoyang.



Mana-mana yang nak hilangkan stress boleh baca lawak Husin sambil minum kopi di SINI. Sorry Sin. Ana nak copy & paste sikit ente punya mesej.

Mesej Husin sebenarnya mudah dan jelas difahami. Kata Husin:

"Memang patut adakan 1Sekolah untuk membentuk perpaduan rakyat pelbagai kaum dari kecil."

Apa lagi? Jom sokong Kempen SSS (klik je pada LOGO SSS).



+

21 Oktober, 2010

Seruan Perpaduan Melalui Kempen Satu Sekolah Untuk Semua (SSS)

-
Terlebih dahulu penulis pohon kemaafan daripada semua sahabat dan pembaca blog kerana sudah lama tidak aktif menulis atas sebab-sebab yang tidak dapat dielak.

Walau bagaimana pun, penulis sempat juga intai-intai perkembangan Kempen Satu Sekolah Untuk Semua (SSS) kerana usaha ini sangat dekat di hati penulis, dan mungkin juga sangat dekat di hati seluruh rakyat Malaysia yang cintakan perpaduan.

Setakat intai-intai sahajalah yang mampu dilakukan, tapi penulis tidak sempat hendak menulis panjang sebagai tanda sokongan yang tidak berbelah bahagi penulis terhadap usaha murni ini.


Intai-intai di laman Kempen SSS, rupa-rupanya sudah ada sebanyak 219 blog yang menyokong Kempen SSS yang tersenarai dalam e-Patriots in Support!

Bagi blog-blog yang turut ingin bersama meyokong kempen ini bolehlah mempamerkan logo SSS (seperti di atas) di blog masing-masing secara kekal sebagai tanda sokongan anda dan memaklumkan kepada pengendali laman Kempen SSS untuk turut disenaraikan.

Persoalan dan jawapan asas tentang Kempen SSS boleh diperoleh di laman Kempen SSS melalui FAQs yang disediakan. Turunkan tandatangan anda di petisyen yang disediakan sekiranya anda menyokong usaha murni ini.

Jangan segan-segan untuk turut sama berkempen kepada rakan-rakan anda kerana usaha murni ini tidak bersalahan (ada sesetengah pihak cuba memesongkan fakta sebenar) dan juga tidak bertentangan dengan Perlembagaan.

Semoga usaha kita secara bersama yang tidak seberapa ini mampu memberikan kesan - tidak besar, kecil pun sudah memadai. Tidak kisahlah sama ada kesannya cepat mahu pun lambat. Apa yang penting, kita telah menyuarakan apa yang kita fikir terbaik demi perpaduan seluruh kaum di Malaysia, bumi bercinta!

Dan suara itu perlu diteruskan tanpa rasa jemu!
+

25 Jun, 2010

Sah! Memang Matang & BertaMADun Mangkok Ayun Sekor Ni!

-
Kepada mereka yang tak pandai nak mendefinasikan MATANG dan BERTAMADUN kenalah tengok betul-betul foto di atas. Foto ini menunjukkan sekor MANGKUK AYUN yang sangat 'MATANG' pemikirannya dan sangat 'BERTAMADUN' orangnya.

(Psttt...Dia cakap dia cukup MATANG & BERTAMADUN, dia dakwa macam tulah secara tak langsung). Ptuiii!!!! Hampeh! Tengok muka dia pun saling tak tumpah macam orang sewel tiga suku. Rambut serabai macam ni kira matang ke? Macam CELAKA adalah!

Badan kurus kering macam kangkung, dada langsung kempis lembik macam tak bersukan, kira budak NERD lah dia ni masa muda-mudanya dulu. Harap lubang pusat je besar, tapi tetap hodoh. Hmmm... tapi cukup sesuai dengan profil MANGKUK AYUN yang 'MATANG' dan 'BERTAMADUN'!

*Foto MANGKUK AYUN bernama Azmi Shahrom - Si Tanggang Melayu Moden.

+

09 Mei, 2010

PERKASA PELAWA PENGAMAL UNDANG-UNDANG SERTAI JAWATANKUASA PENASIHAT UNDANG-UNDANG PERKASA

-

PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA NEGARA (PERKASA) MEMPELAWA KEPADA PENGAMAL PERUNDANGAN/PEGUAM (TERMASUK PEGUAM SYARIAH) YANG BERMINAT UNTUK MENYERTAI JAWATANKUASA PENASIHAT UNDANG-UNDANG PERKASA.

Jawatankuasa ini akan berperanan untuk bertindak bagi segala isu-isu berkaitan perundangan yang melibatkan ahli-ahli dan dasar-dasar perjuangan Perkasa.

Jawatankuasa berperanan untuk mengkaji segala perkembangan sistem perundangan dan isu perundangan semasa dalam negara dan implikasinya kepada masyarakat di Malaysia khususnya kepada orang-orang Melayu dan pribumi.

Seterusnya akan mengadakan usul berkaitan undang-undang dan menyampaikannya kepada kepimpinan Perkasa Pusat untuk tindakan selanjutnya.

Kepada yang beminat sila emailkan kelayakan dan pengalaman tuan/puan ke:


atau berhubung terus dengan:

Pengerusi Jawatankuasa Undang Undang Perkasa Pusat, Dato' Hj Hamzah Bin Mohd Kassim di talian 017-6667822 sebelum 30 Mei 2010.

+

26 Mac, 2010

Dasar Dwi Standard DAP Pulau Pinang: Peniaga Cina Diutamakan, Peniaga Melayu Dirobohkan

-
Sumber: Citrawaras, MyKMU, 23 Mac 2010.

Inilah kisah nasib Melayu di sebuah negeri yang sudah mula ditadbir mengikut nasihat kerajaan Singapura.

Kerajaan Pulau Pinang hari ini telah memasang papan tanda yang melarang kenderaan melalui lorong baru atau digelar sebagai New Lane dari arah Jalan McCalister ke Jalan Datok Keramat. Masa larangan ini ditetapkan untuk waktu 2 tengahhari hingga ke 1 malam setiap hari.

New Lane merupakan tempat popular bagi peniaga makanan Cina yang berniaga di tepi jalan. Tempat ini begitu popular hingga sering mengganggu lalulintas dua hala sejak lama dahulu.

Oleh kerana peniaga ini Cina, maka kerajaan tidak ambil tindakan ke atas mereka tetapi diletakkan papantanda sedemikian untuk mengelakkan kesesakkan pada waktu tersebut supaya lebih selesa peniaga dan pengunjung ke situ.

Begitu sekali kesediaan kerajaan negeri membantu peniaga-peniaga tepi jalan tersebut.

Bagaimana pula dengan peniaga-peniaga Melayu jika berlaku keadaan yang sama?

Bukan niat kami untuk mengungkit isu dari kacamata perkauman tetapi kalau tiada apa-apa berlaku pada peniaga Melayu pun sudah dianggap syukur.

Atas sebab ini difahamkan Pertubuhan-Pertubuhan Melayu sedang merancang akan mengadakan suatu sidang akhbar untuk mengecam sikap double standard pihak kerajaan negeri.

Jelas sekali kerajaan negeri telah membeza-bezakan layanan antara peniaga Melayu dan peniaga Cina. Peniaga Cina yang tidak memohon bantuan sedemikian tetapi dimudahkan lalulintas untuk mereka.

Gerai Melayu dirobohkan walaupun tidak langsung menghalang lalu lintas. Selalunya pihak kerajaan negeri akan melakukan sesuatu yang tegas dengan mengenakan denda atau menggantung lesen perniagaan.

Diharap sidang akhbar dan tuntutan yang dibuat oleh Pertubuhan Melayu itu didengar dan diambilkira

Namun tidak boleh diharapkan dari kerajaan negeri. Pasti mereka akan memberi pelbagai alasan dan menjustifikasi tindakan mereka dengan pelbagai angka dan statistik yang tidak ditolak kemungkinan ianya alasan atau angka yang palsu.

Ini pernah dilakukan mereka dalam pengakuan peruntukan kerajaan negeri kepada sekolah agama rakyat.

Walau macam mana tekanan pun akan diusahakan oleh Pertubuhan Melayu ini, selagi DAP yakin keseluruhan kaum Cina akan menyokong kerajaan DAP di pilihanraya akan datang, mereka tidak akan peduli.

Biarlah macam mana rintihan, kesusuahan atau kesengsaraan hasil tindakan mereka terhadap peniaga Melayu.

Begitulah sikap mereka, selagi mereka merasakan undi Melayu tidak akan mengggugatkan mereka di Pulau Pinang, selagi itu, polisi CAT atau Cina Amat Diutamakan akan terus dikekalkan.

Harap peniaga-penigaa Melayu belajar menyesal mengundi DAP dan Pakatan Rakyat. UMNO dan BN dekatilah mereka dan usah katakan padan saja.
+

11 Mac, 2010

Zulkifli: Why was Karpal let off?

-
By Shuhada Elis

KUALA LUMPUR: DAP national chairman Karpal Singh should have been sacked from the party and Pakatan Rakyat coalition long time ago for his hard-hitting statement against opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim.

In his latest blog posting yesterday, Kulim Bandar Baru member of parliament Zulkifli Noordin, who was recently sacked from PKR, said it was surprising that the DAP stalwart could freely criticise PKR and Pakatan Rakyat leadership without facing any disciplinary action.

"Before this, (Bayan Baru MP) Datuk Seri Zahrain Hashim and (Nibong Tebal MP) Tan Tee Beng had to face disciplinary action for criticising Penang Chief Minister Lim Guan Eng leadership.

"I was even sacked. If our statements were to be compared with Karpal's rude remark, he should have been sacked from DAP and Pakatan Rakyat a long time ago!" Zulkifli wrote at www.zul4kulim.-blogspot.com.

Commenting on another blog posting by PKR Wangsa Maju MP Wee Choo Keong, who questioned Karpal's conflicting statements against Anwar, Zulkifli insinuated of double standards in PKR and Pakatan.

Wee had said that Karpal should declare that he has repented and apologise to Anwar for calling the latter to step down as the opposition leader last year.

However recently the DAP leader had supported Anwar's role in the loose coalition, saying that Anwar continues to command the confidence of opposition MPs.

Zulkifli, who was booted out from PKR for lodging a police report against Pas MP Khalid Samad, questioned whether Pakatan practised double standards.

"I am confident that the rakyat is mature enough to see the coalition's cheap political ploy. I believe the rakyat is sick of this and will punish them in the next election.

"YB Karpal, you are lucky not to be sacked. But wait for the moment when you will be seen as a trouble maker by the little pharaohs, then you will know where you stand," he said.

The syariah lawyer, who is the lead counsel in Anwar's qazaf (false accusation) case against Mohd Saiful Bukhari Azlan, also posted letters of withdrawal from the case on his blog, stating that he was "not ready" to be Anwar's counsel in the sodomy related case.

He was supposed to be present at the Kuala Lumpur syariah court today for the proceedings.

(Source: NST, March 10, 2010)


Q: Why was Karpal let off? - Zulkifli
A: Do read HERE to get the answer.
+

08 Mac, 2010

Permulaan kehancuran PKR

-
Oleh Anwar Hussin dan Haspaizi Mohd Zain
bhnews@bharian.com.my


KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin menganggap pemecatannya daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) adalah permulaan kepada kehancuran parti itu yang kini dikuasai firaun kecil yang bercita-cita mengubah perlembagaan negara ini.

Zulkifli mendakwa penasihat parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak mampu mengawal firaun kecil itu kerana beliau terlalu taksub untuk mengejar cita-cita sebagai Perdana Menteri dan sibuk dengan kes liwat yang dihadapinya di Mahkamah Sesyen.

Berikut soal jawab wartawan dengan Zulkifli di pejabatnya selepas Majlis Pimpinan Tertinggi Pusat (MPP) parti itu memecat beliau daripada parti itu.

Soalan: Adakah firaun kecil cukup bahaya pada pandangan YB (Yang Berhormat).

Jawapan: Cukup bahaya... bahaya kerana mereka mempunyai agenda untuk mengubah kerangka perlembagaan negara yang akan membabitkan segala institusi yang diiktiraf perlembagaan.

Soalan: Tindakan mereka dilihat berbahaya, adakah kepemimpinan PKR tidak boleh mengawal mereka?

Jawapan: Ya dan saya sedih kerana itu.

Soalan: Apa pula pandangan YB mengenai masa depan PKR?

Jawapan: PKR akan hancur kerana keputusan yang dibuat adalah mengikut kepentingan sendiri.

Ramai lagi tokoh-tokoh yang akan keluar, saya sudah dihubungi mereka dan ia akan berlaku tidak lama lagi. Jumlah yang akan keluar itu adalah amat mengejutkan.

Soalan: Apa pendapat YB mengenai kepemimpinan Anwar sekarang?

Jawapan: Saya rasa Anwar perlu keluar daripada ketaksuban mengejar cita-cita ke Putrajaya tetapi menumpu untuk menguatkan parti, itu kesilapan besar beliau sebab semua perjuangan dalam bentuk ceramah mengejar kepada Putrajaya. Saya rasa ia tidak sepatutnya berlaku.

Soalan: Adakah YB muktamad untuk tidak membuat rayuan?

Jawapan: Saya tidak bercadang untuk membuat rayuan, saya kenal firaun kecil ini, mereka hanya berlakon saja seolah-olah semua proses sudah dibuat.

Soalan: Adakah YB jangka akan dipecat?

Jawapan: Tidak... saya jangka akan dipanggil berhubung ketidakpuasan hati terhadap panel bukan Islam (dalam Jawatankuasa Disiplin).


(Sumber: Berita Harian, 7 Mac 2010).
+

12 Februari, 2010

Pakatan Rakyat Model DAP: DAP Kebal! PAS & PKR Bebal!

-
Tindakan Ahli Parlimen Bayan Baru YB Datuk Seri Zahrain keluar dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan mengumumkan berkhidmat sebagai Ahli Parlimen bebas pada pagi 12 Feb 2010 sebenarnya sudah boleh diagak.

Bagi penulis, mana-mana manusia yang waras pasti akan mengambil tindakan sedemikian. Hanya ahli politik dan penyokong yang tidak waras sahaja akan terus bersekongkol dengan Parti Tindakan Demokratik (DAP) yang bersikap chauvinis, ekstremis, diktator, dan berfikiran ala komunis dan terus berasa seolah-olah sangat selesa untuk terus berada dalam Pakatan Rakyat (PR).

Penulis sangat percaya bahawa rakyat sudah mula dapat melihat sendiri rupa dan perangai sebenar DAP. Rakyat sebenarnya sudah banyak kali meluahkan rasa tidak senang hati dengan dasar yang diguna pakai oleh kerajaan PR di negeri-negeri yang didominasi DAP seperti Pulau Pinang, Perak di bawah mantan Menteri Besar (MB) Boneka DAP YB Dato’ Seri Nizar Jamaludin dan Selangor.

Namun keluhan rakyat marhaen yang tidak ada kuasa semuanya dipandang sepi dan enteng oleh seluruh kepimpinan PR. Lebih teruk lagi keluhan rakyat tersebut pula mereka tuduh dan label sebagai suara agen Barisan Nasional (BN).

Apakah PR akan berfikir semula setelah beberapa prang pemimpinnya sendiri seperti Zahrain yang menyuarakan suara hati rakyat itu? Atau PR masih lagi dibuai mimpi masih berada dalam keadaan tidak mahu menerima hakikat sebenar? Baguslah kalau begitu! Teruskanlah bermimpi indah!

Barisan kepimpinan gabungan parti DAP-PKR-PAS sebenarnya terlupa atau buat-buat lupa bahawa kemenangan mereka adalah disebabkan rakyat sangat benci dengan sikap tidak ambil berat dan bongkak BN semasa pentadbiran anak-beranak mantan Perdana Menteri (PM) Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Semasa Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU12) dahulu, kalau PR meletakkan calon ‘tunggul kayu’ pun sebagai calonnya, rakyat akan pangkah atau mengundi ‘tunggul kayu’ tersebut sebagai wakil rakyat mereka disebabkan rasa tidak puas hati rakyat terhadap corak pentadbiran BN (dan juga Khairy Jamaludin). Itulah realitinya.

Kini, di bawah pentadbiran PM YAB Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak penulis dapat melihat sendiri bagaimana UMNO dan seluruh parti komponen BN menginsafi kesilapan lalu dan berusaha keras untuk berkhidmat dengan lebih baik demi menjaga kebajikan rakyat keseluruhannya.

Wakil-wakil rakyat BN dilihat lebih rajin turun padang untuk melihat sendiri dan menyelesaikan masalah rakyat di kawasan yang mereka wakili. Masalah rakyat diselesaikan secepat mungkin. Malahan kalau dahulu muka Yang Berhormat (YB) susah hendak nampak, kini asyik nampak muka YB sahaja. Kalau dahulu hantar borang kena tunggu seminggu baru dapat perhatian YB, tapi kini, hari ini hantar borang, esok sudah boleh ambil.

Tetapi dalam masa yang sama, kita semua dapat melihat bagaimana kerajaan yang dikuasai PR yang mana baru mendapat kuasa sudah mula lupa akan janji-janji manis yang ditabur sebelum PRU12 dahulu. Mereka dilihat gagal menunaikan janji-janji yang ditabur. Malahan banyak tindakan kerajaan negeri yang dikuasai PR dilihat jauh lebih teruk dari kerajaan BN di bawah pimpinan Tun Abdullah dahulu.

Bagi penulis, kecelaruan dan tidak berkesannya kerajaan negeri PR adalah salah satunya disebabkan oleh sikap DAP dalam PR. DAP dilihat cuba mencorak hala tuju PR di semua negeri yang dikuasai PR. Malahan di negeri yang mana DAP begitu dominan, rakyat boleh melihat sendiri bagaimana dasar dwi-standard diamalkan.

Di Pulau Pinang contohnya, Zahrain dalam temubual dengan akhbar New Straits Times mendedahkan bagaimana dasar dwi-standard amalan DAP yang hanya ‘bijak’ bertindak terhadap peniaga Melayu.

Malahan, pemimpin DAP di negeri yang dikuasai PAS seperti Kedah juga terpaksa mengikut telunjuk DAP dalam beberapa isu. Kita dapat melihat bagaimana kerajaan PAS Kedah pimpinan YAB MB Dato' Seri Azizan terpaksa menarik kembali beberapa dasar kerajaan negeri yang mendapat tentangan hebat oleh DAP. Malahan DAP dilihat berjaya dilihat sebagai pemberi kata pemutus dalam banyak perkara.

Gesaan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu dari PKR iaitu YB Zulkifli Noordin baru-baru ini bahawa DAP wajib ditendang keluar dari PR jelas menunjukkan bahawa sudah ramai dari kalangan pemimpin PR khususnya pemimpin Melayu sedar hakikat sebenar perjuangan sebuah parti chauvinis bernama DAP (dan rakyat sebenarnya sudah lama sedar!). Mereka sudah dapat melihat bagaimana segala tindak tanduk DAP adalah dengan kos melemahkan PKR dan PAS itu sendiri.

Rakyat yang bersikap celik akal sudah tahu bagaimana cara DAP berpolitik. Rakyat boleh melihat sendiri bagaimana hampir semua pemimpin PR yang mengkritik DAP dihadapkan ke Lembaga Disiplin parti sedangkan selama ini rakyat dihidangkan 'drama' segala tanduk para pemimpin DAP yang mengkritik rakan komponennya contohnya di Selangor dan Kedah tanpa dikenakan sebarang tindakan disiplin.

Pemimpin DAP yang bermulut celupar mengkritik dilihat seolah-olah kebal dari sebarang tindakan disiplin dan tidak boleh disentuh oleh PAS dan PKR. Umum juga melihat bagaimana mulut-mulut busuk pemimpin DAP inilah yang sibuk mencanang agar beberapa pemimpin PR yang mengkritik DAP dikenakan tindakan disiplin.

Dan rakyat juga tahu bahawa pemimpin Melayu PR yang bersuara mengkritik DAP adalah untuk mempertahankan sesuatu isu dan sesuatu perkara yang dekat di hati pengundi Melayu. Mereka ini sudah bosan dilabel agen UMNO sedangkan suara akar umbi mahukan mereka lebih vokal mempertahankan apa yang sepatutnya dipertahankan.

Apakah gesaan Zulkifli agar DAP ditendang keluar akan dipandang sepi? Atau beliau pula yang akan ditendang keluar? Penulis menyarankan agar eloklah jika sekiranya Zulkifli keluar sahaja menjadi Ahli Parlimen bebas daripada terus “menunggang motorsikal Kawasaki yang salah”.

Para pemimpin PR nampaknya masih lagi dibuai mimpi dengan melabel Zulkifli sebagai suara UMNO sedangkan umum mengetahui bahawa parti Melayu dalam PR seperti Pas dan PKR semakin hari semakin susut sokongan dari pengundi Melayu jika dikaji dalam setiap kali selepas Pilihan Raya Kecil (PRK) pasca PRU12.

Persoalannya, sampai bilakah pemimpin dan penyokong PKR dan Pas mahu jadi bebal untuk terus berada dalam PR?
+

02 Februari, 2010

"Malay entrepreneurs were being victimised by his (Lim Guan Eng) double-standard enforcement policy" - Zahrain

-
[ New Straits Times; Feb 2, 2010 ]

Q (NST): Some ask why are you coming out with such strong condemnation of the chief minister only now. He has after all been in power for almost two years.

A (Zahrain): That is not true. I have been vocal over many issues since the Pakatan Rakyat state government was formed. I have been reminding the state leadership to buck up and deliver the election promises. I kept on reminding them that the March 2008 general election result was a protest vote by the voters as we were seen as an alternative at the time. So we must keep on improving ourselves to maintain the support from the rakyat and show that we are better than the previous government. That was why I was vocal against Lim over the deputy chief minister's post, the sacking of PKR Seberang Perai Municipal Council (MPSP) chief whip Johari Kassim (who was later re-instated), the Kampung Lorong Buah Pala debacle and other issues.

Unfortunately, every time I spoke, I was being accused of being an Umno agent but I kept my patience. The question is for how long? I decided that I shouldn't keep mum when Malay entrepreneurs were being victimised by his double-standard enforcement policy.

BORHAN Namat bersama isterinya, Che Nolia Hashim begitu sedih melihat gerai buah-buahan mereka yang telah beroperasi sejak 20 tahun lalu di Permatang Pauh dirobohkan oleh Pejabat Daerah dan Tanah Seberang Perai Tengah, Pulau Pinang, semalam – Mingguan Malaysia, 31 Jan 2010/Sazali Che Din

+

01 Februari, 2010

Dr. Mahathir kecewa parti Melayu tidak bantu kaum sendiri

-
KUALA LUMPUR 30 Jan. - Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, tiga parti utama orang Melayu iaitu UMNO, Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) terlalu 'asyik' mendapatkan sokongan bukan Melayu sehingga tidak mempedulikan rintihan kaum mereka sendiri.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, ketika ini apa jua tuntutan bukan Melayu, sama ada beralas undang-undang, Perlembagaan atau perjanjian lalu, akan dilayan oleh parti-parti berkenaan.

Beliau percaya tindakan itu berpunca daripada keyakinan mereka yang menyedari bahawa orang Melayu tidak mempunyai banyak pilihan ketika pilihan raya dan akan tetap menyokong mereka.

"Tidak perlu saya nyatakan apa yang menyebabkan kita berasa kecewa. Tetapi kita lihat orang yang dulu kata orang Islam jika berkawan dengan bukan Islam akan jadi kafir, sekarang peluk cium orang bukan Islam dan dihalalkan segalanya bagi mereka kerana orang Melayu tetap akan bagi sokongan.

"Ia bukan tindakan yang bijak. Orang Melayu rasa tidak boleh lagi bergantung pada parti-parti politik, sebab itu ditubuhkan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk menyuarakan pendapat mereka," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di hadapan lebih 2,000 hadirin pada majlis pelancaran Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Selangor di Dewan Serbaguna Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), Hulu Kelang di sini hari ini.

Turut hadir, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar; Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali serta beberapa pemimpin NGO Melayu.

Dr. Mahathir menambah, terdapat beberapa NGO Melayu yang menemuinya dan menyatakan kekecewaan mereka terhadap kerajaan dan parti-parti pembangkang.

"Tetapi apa yang mereka boleh buat. Mereka kata, jika terlampau giat suarakan pendirian orang Melayu, mereka akan dituduh rasis dan mungkin juga diambil tindakan oleh pihak berkuasa.

"Akhirnya, mereka datang bertemu bekas Perdana Menteri yang sudah tidak bertaring. Mereka kecewa tetapi tidak dapat suarakan kepada pemimpin Melayu sama ada kerajaan atau parti lawan," ujarnya.

Beliau bagaimanapun mengingatkan orang Melayu agar melakukan protes secara tertib dan tidak melakukan kekacauan sehingga menghancurkan keamanan negara.

"Kalau mereka tidak dengar, kita ada kuasa dalam pilihan raya. Jangan gunakan cara yang boleh merosakkan keamanan.

"Tetapi saya bimbang, sekiranya keadaan ini berterusan, orang Melayu yang sekian lama memendam kekecewaan akan 'meletup'," katanya

(Sumber: Mingguan Malaysia, 31 Januari 2010).


Artikel berkaitan:

The Scribe A Kadir Jasin - Hak Melayu: Umno dan Pas Sama Koro?
+

29 Januari, 2010

Kalimah "Allah": Perbincangan Dari Sudut Linguistik & Implikasinya

-
Rujuk artikel oleh blog On Da Street bertajuk Kalimah "Allah": Dari Sudut Linguistik dan Implikasinya (Bahagian 1). Baca di SINI.
+

20 Januari, 2010

Kalimah "Allah": Anwar Pujuk MP Bukan Islam Lompat Parti?

-
Bro Anwar Bin Ibrahim dikatakan berusaha memujuk Ahli Parlimen (MP) bukan Islam dari Sabah dan Sarawak berikutan isu kalimah "Allah" yang kini sedang hangat. Ini adalah cakap-cakap yang penulis dengar dari seorang sahabat. Entah betul entah tidak, itu penulis tidak tahu. Tapi itulah yang diberitahu oleh sahabat penulis. Penulis harap, cakap-cakap politik ini tidak benar. Buruk benar kelaku Anwar jika beliau gunakan isu ini untuk kepentingan politik peribadinya.
+

16 Januari, 2010

Apa yang masih tinggal pada kita? - Dr Ridhuan Tee

-
Saya terpanggil untuk menulis mengenai polemik kalimah Allah yang telah diputuskan oleh mahkamah yang berpihak kepada Kristian Katolik baru-baru ini. Penulisan yang menyokong keputusan mahkamah memenuhi setiap ruang laman-laman web ultra kiasu tanpa menghiraukan sensitiviti umat Islam. Begitulah wajah sebenarnya mereka yang selalu menuduh media lain tidak betul, siapakah sebenarnya yang betul? Kumpulan ini tidak pernah bersyukur, malah semakin berani menunjukkan belangnya.

Baca lanjut dan komen di RIDHUAN TEE
+

14 Januari, 2010

Kalimah "Allah": Analisa 5-Bintang! Wajib Baca!

-
Baca analisa 5-bintang oleh blogger satD berkenaan isu kalimah "Allah". Sangat berbaloi dibaca dan dijadikan rujukan. Baca di SINI.
+

13 Januari, 2010

Words that only Muslims can use

-
KUANTAN: There are 25 words including "Allah" that cannot be used or associated with a non-Islamic religion in Pahang.

Those who violate the law can be fined a maximum of RM5,000 or two years' jail or both.

Under Section 9(1) of the Control and Restriction of the Propagation of Non-Islamic Religions Enactment 1989, it is an offence for a person to use the words, or any of its derivatives and variations, to express or describe anything related to a non-Islamic religion (religions other than Islam).

These words cannot be used either in writing or in speeches for such a purpose.

The words that have been listed in Part 1 of the schedule under the enactment are Allah, Firman Allah, Ulama, Hadith, Ibadat, Kaabah, Kadi, Ilahi, Wahyu, Mubaligh, Syariah, Qiblat, Haj, Mufti, Rasul, Iman, Dakwah, Injil, Solat, Khalifah, Wali, Fatwa, Kutbah, Nabi and Tabligh.

Section 9(2) also states it is wrong for a non-Muslim to use any of the 10 expressions of Islamic origins, including Subhanallah and Alhamdulillah.

However, non-Muslims can use the expressions by way of quotation or reference.

State Islamic Religious and Malay Customs Council (Maip) deputy president Datuk Seri Wan Abdul Wahid Wan Hassan said the enactment was gazetted on March 1, 1990, a year after it was passed by the state legislative assembly.

"The enactment covers all as it is not a syariah law. Those who violate the enactment can be arrested according to the Criminal Procedure Code," he said yesterday.

He said a police officer, or any authorised person appointed by the sultan could arrest the suspects without a warrant.

"We have a specific law to deal with this matter. I hope everyone respects it."

He said it was also an offence to persuade a Muslim to embrace other religions or send publications of other beliefs to them.

(Source: New Straits Times, January 13, 2010, p. 7)
+

Keep 'Allah' for use only by Muslims, says Selangor sultan

-
SHAH ALAM: Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah wants the word "Allah" to be used by Muslims only and that state should be firm in this stand.

The sultan had also directed the Selangor Islamic Religious Council (Mais) to inform the people that there was already a law preventing the use of the word "Allah" by non-Muslims.

Mais president Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa said the law existed under the Non-Muslim Enactment gazetted in 1988. He said the sultan also wanted everyone to abide by the decision of the Selangor Fatwa Council made on June 10, 2008 that decided that the word "Allah" was exclusive to Muslims.

The sultan had conveyed this to Mais when they met him at Istana Mestika here on Jan 5, Adzib told reporters after a meeting with 38 Muslim non-governmental organisations at the state mosque here yesterday.

He said Mais had ruled on 14 issues, including the word "Allah" used by Muslims and which differed with the God used by Christians, which is based on the concept of the Holy Trinity.

Mais was of the opinion that the "Allah" issue should not have been brought to the courts as it was a non-justifiable matter that rests with the Malay rulers.

"In view of this, we have told our lawyers to file an appeal in court so as to protect the interests of Muslims and we also urge the religious authorities in other states to join us filing the appeal."

Adzib said Mais also urged the Yang di-Pertuan Agong to use his power under Article 130 of the Constitution to refer the matter to the Federal Court for an interpretation of the issue. Mais also called on the Federal Government to ensure that the issue was no longer heard in civil courts by non-Muslim judges.

(Source: New Straits Times, January 12, 2010, p.7)
+

The Allah Controversy: The Future Implications of the High Court Decision

By: Fatimah Zuhri*

[ Please forward/email this to as many people as you know. Feel free to translate to BM or to post/copy this in your websites/blogs. Feel free to send it to the newspaper. Please spread this message. ]

PART 1:

1. By now every single person in this country whether they are Muslim or not, would have realised that on 31st December 2009, Judge Lau Bee Lan have made a ruling to allow the usage of the word "Allah" to be published in The Herald publication.

2. Many of my Muslim friends who are bored/not interested in politics have asked me what is the big deal about this?

3. Let us take a closer look at the future implication of the High Court decision.

4. First of all, we have to understand how Legal System works.

5. When a judge makes a ruling/decision on a case they would tend to refer to previous decision made by the same Court.

6. For example (very simple example):

a) On December 2000, Ali was caught of eating an apple which he took from his neighbour's garden. He was sentenced to pay RM500 and 1 day in jail.

b) On December 2009, Abu was caught with eating an orange which he took from his friend's refrigerator when he was visiting his friend's house.

c) When Abu is brought in front of Judge Fatimah, the Judge will check if there is any previous "similar" decision have been made. The prosecutor (peguam dakwa) will then recommend to the Judge to use the same setence which was made on December 2000 against Ali.

d) This is what we called as "precedent". Since there is an existing "precedent", Judge Fatimah will then sentenced Abu RM500 and 1 day jail.

e) If compared between Ali and Abu, it would look like Abu committed a lesser or different crime but in the eyes of the Law they both committed the same crime and the sentence should be the same.

7. Now let us go back to the High Court decision on the word "Allah". Judge Bee Lan decision was that The Herald is allowed to use the word "Allah" on the basis of "human rights".

8. Unfortunately, there are some highly irresponsible Muslim who say "So what?!".

9. Well, let say a year from now, on 09.01.2011, a person of Hindu or Buddhist or ANY faith go to the court and say " I want the word Allah to be used to refer to my God ".

10. Since there is already a precedent (31.12.2009 - Judge Bee Lan decision), the court will then say OK using the same basis of "human rights" !

11. At the end of the day, everyone will then start to associate the name Allah with their God. It does not matter if the faith is Samawi based (Judaism, Christian and Islam) or non-Samawi based (Hinduism, Buddhism, Ayah Pin, etc...)

12. Again some Muslim will say "So what?".

13. Well, let say Ayah Pin followers go to the public and shouted, "Wahai orang ramai, Ayah Pin ialah Allah!"

14. Another example, a child who was born in a christian family. When this child grows up and see so many contradictions in the Bible (e.g. in 1 Corinthians 5:11 it clearly stated that a person should not drink alcohol, but in Luke Luke 7:33-34 it shows that Jesus/Isa a.s. did drink wine!), the child will grow up becoming an atheist (do not believe in any religion or any God).

15. When this child grew up to become an atheist, when his Muslim friend talk about Islam, he will ridiculed Islam and say " According to Malaysia's legal system, Allah in Islam and Christinanity is the same. So your religion (Islam) is no different from that of my parents (Christianity).

16. Worst, if he marries a Muslim women! I dare not imagine what will happen to their child...

17. If we did not have the High Court decision which equate Christian God = Allah,
perhaps we can tell him,

"Look here my friend, my God is One God, He does not have a son nor does He has any parents, there is none equal or the same to Him. That my friend, is the difference between my religion and that of your parents!"

18. If there is no High Court decision which can equate Christian God = Allah, then the atheist can not say anything else.

19. Now, if you are tired after reading this 19 points, I suggest you have a break first, because there are another 15 points remaining. You can continue at a later time to read point 20-35.


PART 2:

20. Let us take a look at another case. California Proposition 8 which was passed in November 2008 in the United States of America, a day after President Obama was elected to office.

21. Although the issue is different, the implication aspect of it is the same.

22. California Proposition 8 was a proposition to change the constitutional amendment of the United States.

23. A year before (in 2007) the California Supreme Court made a decision that equates Homosexual and Lesbian marriages = Heterosexual marriages.

24. Homosexual marriage is men marrying men and Lesbian marriage is women marrying women. While heterosexual marriage is between a men and a women.

25. The decision by the Court was made under the same basis which our own High Court made the decision on "Allah", which is "Human rights".

26. Imagine my dear readers, how can a marriage between a men and a women is equal to a marriage between homosexuals and lesbian? How can a homosexual or a lesbian couple can have a child? If half of the US population are involved in these sick marriage, in 20 years time, American population will be cut by half.

27, These were the questions raise all around California. The Christians, Muslim, Hindu, Buddhist and Jewish Californinans were upset by this decision.

28. What did they do? They held campaigns, pressured the state government, pressured the federal government and many more.

29. A year later, due to the pressure by the common people, the Court had to hold another round of proposition.

30. On the evening of November 4th 2008, the majority of the Californian people rejoiced and celebrated at the announcement that the proposition to reject the notion normal marriage = Homosexual/Lesbian marriage has succeded.

31. Anyone who have been to the United States, should know that California is like Bangsar. The Californian people are the most liberal people in the United States. Yet they manage to reject the sick notion that normal marriage between a men and a women = homosexual marriages.

32. Dear gentle readers, unfortunately in Malaysia, we have some Muslim who wants to make a political issue out of this. Irresponsible people such as Dato Seri Anwar Ibrahim (PKR) and YB Khalid Samad (PAS) wants to use this issue to gain non-muslim votes for their political party (Pakatan Rakyat)in the up-coming General Election.

33. This is really unfortunate. If one read and understood my points above, you would now realise the future impact of the High Court decision.

34. Currently, the Prime Minister Dato Seri Najib have asked the Home Minister Dato Seri Hishammudin to make an appeal so that the decision can be over-turned. We congratulate this excellent decision by the Government of Malaysia! However we have to continue our campaign. Please do not act in anger. Peaceful campaign and peaceful protest is the way forward.

35. Last, I urge that everyone of us can understand the issue. It is not just about losing a "word". It is more than that. It is for the future of our children and grand children. If we do not defend, a year from now every religion will call their God as Allah. Perhaps who knows, 5 years from now we will have Homosexual marriages as well. Do we want this to happen?

"Tepuk dada tanyalah selera..."

Thank you.

Salam,
Fatimah Zuhri.


*Fatimah Zuhri is a non partisan writer who writes for the well being and love for her children, grandchildren and for her beloved nation, Malaysia

(Source: http://www.facebook.com/note.php?note_id=248615967270)

06 Januari, 2010

Clothos, Atropos and Lachesis: The Three Fates of Malay Politics

An amalgam of viewpoints amongst Malay politicians in the Name of Allah.

[ This article was contributed by Apocryphalist. The original spelling and capitalization have been retained. ]


Amidst the big uproar amongst blogosphere netizens regarding the recent decision by Justice Lau to overturn the decision on the banning of the word Allah in bibles, many eyes turn towards Pas-centric blogs to gauge their views, since the Islamic party has been championing the cause of Islam from time immemorial. Since it is natural to expect their take on such a simple matter, these eyes will mostly be disappointed because these blogs either just mention the issue in passing, or hand-waive it as something relatively unimportant compared to their struggle to wrest power away from the ruling government – or just outrightly go silent altogether. Now perhaps this is because the other component parties in their unholy alliance are mainly supporters of the bible Allah, and making noise would not be in the spirit of the union’s solidarity---thereby pushing the importance of the name of Allah to a backseat position for the moment. Of course, while all these mullings are going on between the upper echelons of PAS and some lower grassroots who are unhappy with the decision, catholic printers are busy seizing the opportunity gap to print with vigor on how all of us Malaysians must calm down, be peaceful and merry and put our trust and faith in the Son of Allah who died on the cross for the sins of even us Malaysians.

Let us view what goes on inside the psyche of certain Malay politicians regarding the issue, how they base their arguments on very feeble and misplaced facts, and how they would use all sorts of circumstantial and irrelevant arguments to prop up their fragile beliefs, mostly to gain political mileage at the expense their religious sanctity.


Clothos: The Weaver of Yarns Khalid Samad

Khalid Samad is a conundric personality. He, together with PAS henchman Dr Dzulkifli Ahmad, appears to be in the forefront of supporting the Catholics’ use of the name Allah in the bibles, appearing in churches to show solidarity and very vigorous in promoting their agendas. I still remember this frail brother of UMNO MP Shahrir Samad, staunch PAS activist who appeared in every issue of Harakah with fresh new issues to be dealt with as part of his ammunition against the “unIslamic UMNO”. After being an almost unrecognized name in Malaysan Politics, his break came when the Anwar issue succeeded in convincing unsuspecting masses to vote him into power, which they did in 2008. Once sworn in as MP, Khalid almost indefatigably churns out issue after issue which almost always snub out every known policy of the previous government. However, his hopes that being such a contemptuous rebel would accord him acceptance and popularity amongst his Malay muslim constituents got dashed when they openly defy and sneer him at each of these issues. At a recent meeting with residents of the Shah Alam section to which he accorded the Temple permit, he was jeered and booed in such manner no politician had ever encountered before, in the usually-gentle and forgiving voter scenarios in Malaysia.

The recent issue of the Allah name change that he champions brought about more problems than he ever cared to admit. In his recent blog article touching the issue, a majority of comments he received (more than 100 and counting) jeered and snubbed his stand, in so far as one commenter calling him the Prostitute of Islam. His other fans, however, keep fanning him with praises, soothing him with encouragements like “YB khalid good job, insyaALLAH ,GOD ya'ni Allah will reward ur good deeds”. It is unclear, however, whether this fan had meant that Khalid should be rewarded by Allah for his fight to establish the widespread acceptance of Allah’s Son and trio of Godhood.

Of course as a defense, YB Khalid does what most wise albeit declining politicians would normally do in such straitened circumstances: maintain a vigilant silence throughout. To dispel any notion of antipathy and disregard over such an important issue, he had put out his cryptic post on the issue, something that he called Siar Ulang (Repeat Broadcast), consisting of the same canned arguments of disjointed Quranic Verses and Malapropic arguments which otherwise had been demolished elsewhere.

Khalid Samad is probably now basking in confusion and uncertainty: partly because the voters in his own constituency are openly demanding that he retract his stand on the Allah issue, and partly because his superiors in PAS are not pleased at the turn of events. It used to be sweet, yes. Before the issue had come to the courts, they had a field day clowning with the issue just because it was UMNO who was championing its cause, and because the enemy of my enemy is my friend, it seemed natural which side of the conflict PAS should be manning their armory. But now things had got too far and the courts have decided. PAS suddenly realizes the gravity of the situation. The shotgun honeymoon is over, and PAS supremo Nik Aziz makes a 360 degree turn on his support. Which leaves Khalid Samad, who had already been given a Jesus Christ Superstar Status by the churches, fazed as to what he should be doing next.


Lachesis: The Measurer of Risks Zulkifli Noordin

In Zulkifli Noordin we find a person more conundric than Khalid Samad himself, not so much because he represents a square peg of a dissenting personality in an otherwise round hole of the opposition alliance, but because what he writes and what he believes in sometimes do not tally with how he acts. Generally regarded as the more moral, the more islamic and the more critical of any politician in any age and era, the conundrum lies in why he chooses to be in an opposition party that has been quite unclear ever since its inception regarding to whom power should be transferred should the BN government were to unlikely fall one day. Is it to Anwar Ibrahim who is facing a serious sodomy trial at the moment? Is the good YB too na├»ve a person as to ignore the signs and rumours circulating around him, like all those zany youtube vidoes that purportedly show the confessions of many people related to Anwar’s sodomy cases, including the one involving the magnanimous Taib Azamuddin, former National Mosque imam, Nallakurappan’s testimony of “the kind of person” Anwar is, former PKR henchman Ezam Md Nor who got jailed and locked-up for his support for Anwar and yet would later leave the party for reasons “too embarassing for certain party and his family to be publicised” and many, many others? The question many people ask is why is a sanctimonious personality like Zulkifli backing the wrong horse? Heck he would perhaps be better off in an Islamic party like PAS. But upon closer scrutiny one suddenly realises this: should Zulkifli Noordin ever leave PKR, the party would be devoid of any sense of corrective morals and sanity checking.

In the recent Allah-name hiatus, YB Zul emerges as a hero. A hero in an otherwise faulty, defeated, non-victorious setting. He quickly disowns Khalid Samad and those muslims who support the catholics’ case, even going as far as to call for Khalid to remove himself from PAS for allowing such desecrations to be happening under his patronage.

It must be very painful just to BE Zulkifli Noordin. All those instances whereby your very principles on the purity of Islam are day in and day out trampled upon by your own non-muslim colleagues in PKR, and worse cases by islamophobe DAP in parliament---all in the name of solidarity based on a fragile alliance. YB Zul is an embodiment of a major puzzlement of the blues of Malaysian politics: what happens when good people join bad companies.


Atrophos: Supreme NGO Dicer Marina Mahathir

Now why is the daughter of a former Prime Minister, ardent newspaper writer, society activist who officially do not belong to any political party, be included in this analysis? Heck, is she even a politician in the first place? Well, simply because: she represents the other factor of the equation. A hidden algorithm in the malay psyche, the neither-here-nor-there-but-still-I-am-everywhere wildcard with a niche following wearing the same feathers. As such, writings from such opinionless opinions are always taken in with spoonfuls of salts, but nevertheless MM has got her own loyal followings who nod agreeingly irrespective of what issue she brings in. She might be defensive in certain issues, liberal in most but when she touches on the recent Allah name issue in her blog Rantings by Marina Mahathir (perhaps blogosphere’s most apt description of what one can expect of a blog), one is surprised at the disjointedness of her arguments, albeit bringing in certain passages of the seerah and the Quran, and how mediocre is her analysis especially regarding an issue as important as matters-of-Tauhid Allah name. It is in no way far from correct to say that MM is, in short, having shoes too big to fit in in the case of the recent Allah issue.

DPMM belong to that class of muslims who like to be labeled as pseudo-liberal, whether the connotation is used in the negative or in the positive sense dependent upon both Time and Circumstances. Her cohorts of the same feather include bloggers like Syed Akbar Ali (who makes a living spewing hatred towards ulamaks or anything that sports turbans and beards, which he hates to the core of his ulna), Anas Zubedy who is an exemplary 1Malaysia proponent and strives for a 1Malaysia, 1Religion crusade almost to the synthesis of Emperor Akbar’s Deen Ilahi and a few others of equal magnanimity. The entire Sisters-in-Islam also has leanings towards this kind liberalism.

But high brow though it may seem, the pseudo-liberal muslims’ arguments are either half-baked or, at best, pure stupid in nature. In actuality, this group’s principle could be summed by just one phrase: “We just couldn’t care less!” But because they can’t be left out in the bandwagon of opinions, they just HAD to say something. They are not the religious type, oh no sir, far from it, but let’s look at some outdated arguments by DPMM herself, and I am sure her cohorts like Anas etc parrot the same principles too:-

1. A confident Muslim is unfazed by the issue of God's name. God speaks to all of humankind in the Quran and never said that only Muslims could call him by the name Allah.
2. A confident Muslim has 99 names to choose from to describe that One God. My favourites are Ar-Rahman (The All-Compassionate) and Ar-Rahim (The All-Merciful).
3. A confident Muslim never gets confused over which is his/her religion and which is other people's. For instance, a confident Muslim knows exactly what the first chapter of the Quran is. And it's not the Lord's Prayer.
4. A confident Muslim will not walk into a church, hear a liturgy in Malay or Arabic where they use the word 'Allah' and then think that he or she is in a mosque. A confident Muslim knows the difference.
5. A confident Muslim is generous, inclusive and doesn't think that his or her brethren is made exclusive through the use of a single language. The confident Muslim is well aware that in the Middle East, all services of ANY religion are in Arabic because that's what they all speak.
6. A confident Muslim knows the basis of his/her faith are the five pillars of Islam and will not be shaken just because other people call God by the same name.
7. A Muslim believes in only One God. Therefore it makes sense that other people should call God by the same name because there is no other God.
I know, I know. We have all seen these kinds of arguments before. We would normally snicker at the immaturity of such ideas. Notice that nowhere here is a solution given of how a “confident muslim” should handle the case of a Catholic conniving an unsuspecting Mat Rempit or Kamping Bohsia into believing that the Allah that we now share since 31st December 2009 actually has a Son and that YOUR salvation, Mat and Minah, depends on your acceptance of this Son who died on the cross for all of us, Hallelujah Goddammit.

In actuality, what DPMM has done is this. She has imaginary reduced herself (and entices her readers to do the same too) to the level of the Rempits and Bohsias and try to convey to us that if such a situation comes to HER, HER faith would be strong enough to dispel all these false dakyahs. Now how conceited can one get? To not be able to rise above one’s own coccoon and think for the general ummah? To equate that the station of faith of the ummah is actually where HER station currently resides? If HER faith is as strong as she claims it is, to which I reserve my opinion, what makes her think that all others in the nation, particular our unsuspecting younger ones, are modeled according to her station too?

And there we have it. The beautiful colors of Rangoli in the Malaysian Landscape of ideas, The Three Fates that weave and yarn the fabric of the Malaysian Muslim Society, spewed forth by a simple but sensitive issue of the Allah name change. Clothos. Artropos. Lachesis.

Apocryphalist

03 Januari, 2010

Kalimah 'Allah': Kerana Pulut Santan Binasa...

-
Sebelum berlangsungnya Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12) iaitu pada Januari 2008, Dewan Ulamak PAS Pusat (DUPP) sudah pun ‘menjual’ kalimah ALLAH untuk ditukar dengan undi-undi kepada calon Pakatan Rakyat (PR). DUPP telah mengeluarkan “fatwa politik” 3 Januari 2008 seperti berikut:

Tidak Salah Penganut Kristian Guna Kalimah Allah – Dewan Ulamak Pas Pusat

Ditulis oleh Harakah, Khamis, 03 Januari 2008
Oleh: Azamin Amin

KUALA LUMPUR: Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, YB Dato’ Ustaz Haji Mohamed Daud Al-Iraqi menjelaskan, tidak menjadi kesalahan kepada penganut Kristian dan Yahudi menggunakan kalimah ‘Allah’ malah ia sering digunakan oleh umat Kristian dan Yahudi sejak dari dahulu.


“Fatwa politik” untuk raih undi PRU-12 pada Mac 2008 ini sememangnya mendapat pujian dari bukan Islam, secara spesifiknya dari pihak gereja Kristian. Malah, pihak gereja Kristian secara terang-terangan telah menyatakan sokongan politiknya kepada PR dalam PRU-12 yang lalu. Sokongan beberapa pemimpin Pas seperti YB Khalid Samad terhadap usaha pihak gereja Kristian amat dialu-alukan oleh pihak gereja Kristian. Apa pun, terima kasih dan syabas buat YB Zulkifli Noordin kerana tegas dalam hal ini walaupun terpaksa menentang arus sokongan yang diberikan oleh ramai pemimpin Pakatan Rakyat terhadap gereja Kristian.

Surat-surat sokongan politik oleh pihak gereja Kristian dikeluarkan dan boleh didapati secara meluas menjelang dan selepas hari pengundian PRU-12 menyeru diberikan sokongan kepada PR. Dan kita semua tahu hasilnya — PR berjaya menafikan penguasaan 2/3 Barisan Nasional (BN) dalam Parlimen dan berjaya menguasai 5 buah negeri +1 — Pulau Pinang, Selangor, Perak, Kedah, Kelantan, dan Wilayah Persekutuan. Blog Andak memberikan kronologi yang cukup baik melalui artikel bertajuk "Pakatan Rakyat: Jual Kalimah 'Allah' Untuk Beli Undi Kristian?"

Pengundi sebenarnya tidak sedar bahawa undi dan sokongan padu yang diberikan oleh pihak gereja Kristian bukanlah secara percuma. Sokongan pihak gereja Kristian demi memastikan kemenangan PR sebenarnya melibatkan kos yang sangat tinggi. “Lampu hijau” penggunaan perkataan “ALLAH” oleh Pas dijadikan hujah oleh pihak Gereja Kristian dengan memetik bahawa perjuangan Gereja Kristian turut disokong kuat oleh PAS.

Sokongan Pas itu dicanang oleh pihak Geraja Kristian dalam laman sesawang Herald Malaysia Online (30 Disember 2009). Berikut sedikit sedutan petikan (rujuk ayat digaris merah):




The Malaysia Islamic Party (PAS) says it supports the Catholic Church’s fight to overturn a government ban on the use of the term ‘Allah’ to describe God in Christian texts. “I personally believe and Pas as well believe the way forward for a mutually respecting religious relationship, especially in a plural, multi-racial and multicultural society like Malaysia, is not to deny the right of others to use the name of Allah,” Zulfikar Ahmad, a PAS official said.

Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia, Zainul Rijal Abu Bakar (2 Januari 2010) menekankan bahawa:
Hanya Islam sahaja satu-satunya agama yang disebut di dalam Perlembagaan Persekutuan. Tiada agama lain disebut secara spesifik di dalam Perlembagaan Persekutuan melainkan hanya disebut sebagai boleh diamalkan dalam keadaan aman dan harmoni dalam negara sahaja. Ini adalah jaminan Perlembagaan bahawa pengamalan agama lain oleh orang bukan Islam dibenarkan tertakluk kepada Perkara 11(4) iaitu berkaitan sekatan penyebaran agama bukan Islam kepada orang Islam.

Umat Islam adalah umat majoriti di negara kita. Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan menyatakan Agama Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan. Makna ‘boleh diamalkan dengan aman dan damai’ ialah agama lain selain agama Islam boleh diamalkan di mana-mana bahagian Persekutuan selagi ia tidak menghakis kedamaian dan keamanan agama bagi Persekutuan iaitu Islam. Inilah kedudukan istimewa Islam.


Keputusan hakim yang menentang perintah KDN yang mana yakin bahawa penggunaan kalimah Allah oleh pihak gereja Kristian akan menyebabkan ketidak tenteraman awam ditolak kerana ‘lampu hijau’ yang diberikan oleh Pas dan segelintir umat Islam ini. Sokongan umat Islam di dalam Pas akhirnya dijadikan hujah menentang KDN. Sokongan Pas terhadap pihak gereja Kristian berkenaan penggunaan kalimah Allah ini menidakkan hujah 'mewujudkan keadaan tidak tenteram' oleh KDN. Dan semua umat Islam di Malaysia (mahupun di seluruh dunia) tahu kesudahannya.



Hakim nampaknya melihat 'sokongan' yang diberikan PAS dan PR sebagai bukti bahawa pihak gereja Kristian tidak menyalahi Perlembagaan Persekutuan yang menggariskan bahawa agama lain selain Islam boleh diamalkan dengan syarat diamalkan secara aman di Malaysia. Hakim mungkin melihat bahawa orang Islam dilihat tidak mempunyai masalah dengan penggunaan perkataan Allah oleh orang bukan Islam semata-mata adanya sokongan berdasarkan ‘fatwa politik’ pancing undi oleh Dewan Ulamak Pas Pusat ini.

Inilah yang berlaku apabila PAS sudah hilang kewarasan berfikir secara lebih mendalam dan jauh untuk melihat agenda tersembunyi apabila sudah dikuasai nafsu terlalu obses ingin berkuasa. PAS gagal membaca (kerana dibutakan oleh sikap terlalu bencikan UMNO) agenda tersembunyi pihak yang sememangnya tidak pernah redha akan agama Islam.

Implikasi kes ini sangat besar terhadap umat Islam. Kalimah 'Allah' tidak lagi ekslusif buat umat Islam. Apakah maksudnya? Apa akan jadi di masa hadapan? Besarkah implikasinya? Besar! Sangat besar. Salah satunya ialah kalimah Allah mungkin akan dipersendakan dengan pelbagai cara. Contohnya, mencacah tattoo kalimah Allah dalam tulisan Arab di badan seseorang yang bukan Islam dengan mengambil alasan 'Allah' adalah hak semua. Apakah perkara ini akan berlaku di bumi Malaysia ini? Minta dijauhkan. Nauzubillah! Jangan sudah terlambat baharu kita mahu menyesal.

Penghakiman dibuat juga adalah berlandaskan hujah hak semua individu untuk menggunakan sebarang perkataan termasuk kalimah Allah. Kita tidak salahkan hakim yang sememangnya bukan beragama Islam dan membuat keputusan berdasarkan reaksi umat Islam sendiri. Bukan salah hakim kerana terdapatnya umat Islam sendiri yang menunjukkan sikap 'tidak mengapa' dan sanggup menggadai kalimah Allah semata-mata kerana undi. Tetapi adakah di masa akan datang kita boleh menahan orang bukan Islam menyalahgunakan kalimah Allah disebabkan sikap umat Islam kita sendiri pada hari ini?

Apakah orang Islam dalam PAS dan PKR masih lagi dibutakan setelah umat Islam seluruh negara mula bersuara menzahirkan rasa kurang senang dan membongkar motif tersembunyi? Wahai semua umat Islam! Bangkitlah kembali bersatu dalam hal ini. Biarlah perbezaan politik ditolak ke tepi buat seketika. Berfikirlah dengan rasional demi kesucian Islam di bumi Malaysia. Sama-sama kita nyatakan pendirian secara tegas.

Sama-sama kita berdoa agar perkara ini dapat diselesaikan sebaik mungkin mengikut lunas undang-undang yang ada. Masih ada lagi ruang rayuan di Mahkamah Rayuan dan seterusnya di Mahkamah Persekutuan. Bukti baharu seperti "bantahan dan suasana mengancam keselamatan negara" masih boleh dikemukakan walaupun di peringkat Rayuan. Penulis percaya bahawa sistem perundangan di Malaysia berjalan dengan baik.
+

Arkib

Label

'Masalah Sikap' vs 'Cemburu' #justiceforMH17 16 September 2008 1Malaysia 1MDB 22 tahun tanpa konflik kaum 3 billion 31 Ogos 2009 5 Ogos 1957 Abdullah ABIM Acaro Solingan Adik Siti Amynur Ain AIDC Air percuma AirAsia Akta hasutan Akta Hasutan 1948 Akta Pendidikan 1996 Aktivis Al-Fatihah Allahyarham Tun Abdul Razak Altantuya Altel Aman Malaysia Ambiga Anak Bangsa Malaysia? Anak Wayang Pas analisa PRU13 ancaman islam di Malaysia. Anjing Gila Anwar Anwar Ibrahim Azan Azizan Azmin Ali babi Badak Pekak Badut Bahasa Kebangsaan Bahasa Malaysia Bahasa Melayu Bajet Pahang 2009 BALACI Bangsa Malaysia Banjir Banjir di Kuantan Banjir di Lipis Bantuan Barisan Nasional Batal Usul Sekat Jualan Arak Behind The Veil Belasungkawa BERSATU Bersih biadap Biadap Hina Nabi Blogger BN BN Perak BOC Boikot barangan israel Boikot produk Yahudi-Amerika Boikot Secara Terancang Bomoh Boneka BR1M Brader Anwar Bin Ibrahim bubar UMNO Bumi Daku cadbury calon boleh menang Carlsberg halal Cawangan UMNO CDM25 Celaka Ceroboh Tanah Milik TNB chedet Chin Peng Chui Jui Meng Cina Cina Boikot Melayu COMANGO Criminalise War Exhibition and Conference 2009 Cuit: Dilema Melayu Moden DAP Datuk Ibrahim Ali Datuk Mukhriz Datuk Mukhriz Mahathir DEB deklarasi rakyat Demi Negara Demonstrasi DERHAKA diesel Din Turtle DNA babi Dokumen Langkah kajang Dong Zong Double Standard Prosedure Dr Abdul Rani Kamarudin Dr Chandra Muzaffar Dr Khir Dr Novandri Dr Ridhuan Tee Abdullah Dr Sidek Baba Dr Yusri Mohamad Dr Zambry Kadir Dr Zuhdi Dr. M DS Anwar DS Anwar Ibrahim DS Najib DUN DUN Perak Durian Runtuh Dyana Sofya DYMM Paduka Seri Sultan Azlan Muhibuddin Shah DYMM Sultan Azlan Shah Dyna Sofya DYTM Raja Dr Nazrin Shah Ekonomi Ekonomi Bumiputera ekonomi melayu Elizabeth Wong Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam) 1988 Selangor Erniceda Etnic Cleansing Eurocopter Evolusi Politik Melayu Fatimah Zuhri's Blog Fatwa Anti Tomboy FELDA FGV fitnah Fitnah Undi Pos Flip-flop Forum Peluk Islam Foto gabungan UMNO dan PAS. gaza Gerakan Razak Gobalakrishnan Hak Istimewa Melayu/Bumiputera Hak Membeli Hak Mengundi Hansard Parlimen Harakah haram harga minyak naik Hari Kemerdekaan hina Hina Fatwa Hina Islam Hina Raja Melayu Hindraf Hipokrit Hishammuddin Tun Hussein Hishamuddin Hj Hadi Awang Hj Naser Disa Hormati murtad hudud Hudud dan Qisas Husam Musa i want to tocuh a dog i want to touch a dog Ideotique IFC india Institusi Raja Islam Islam Agama Persekutuan Islam Agama Rasmi Persekutuan Ismail Mina Ahmad israel Isu CAR Isu Kalimah Allah Isu Ketidakseimbangan Kaum isu lahad datu Isu Menteri Besar Isu Moral Isu Roboh Kuil Isu Scorpene Isu Tanah Kolej Taiping Isu Tanah Perak Jabatan Pendaftaran Negara JAIS JAKIM Jambatan Bengkok Jeff Ooi Jenayah Jom Bantu Jumlah pengundi muda Jurugambar Utusan KAFA Kaki Pembelit kalimah Allah Kamarudin Jaafar KAR1SMA Karpal Singh Kaum Cina Kaum Melayu Kebaikan Kebal Kebebasan Bersuara Kedah Kedai Rakyat 1 Malaysia keistimewaan Melayu Kekejaman Israel ke atas umat Islam kelvin yip Kempen Satu Sekolah Untuk Semua kerajaan islam Keranda 152 Kes Datuk Nasaruddin Hashim (UMNO ke PKR) Kes Liwat Kesetiaan Kepada Raja dan Negara Ketuanan DAP Ketuanan Melayu Ketuanan Pakatan Rakyat Ketum Khalid Ibrahim Kiasu KijangMas Kiki KKM Kongres Ekonomi Islam Ketiga Kontrak Sosial kronisma kuala kangsar Kuala Lumpur Foundation To Criminalise War Kuota Pemilikan 30 % Kuota Pemilikan Rumah 50 % Ladang Babi Lateefa Koya LBGT Lee Kuan Yew lembah klang Lembah Pantai Leong Ngah Ngah LGBT Liberalisasi? Lidah 'tidak rasmi' Pakatan Rakyat = Malaysiakini Lim Guan Eng Lim Kit Siang Lina Joy Logo Halal logo halal JAKIM Lompat Parti Low Siew Moi lowyat M Manoharan M-UPRo Mah Siew Keong Mahkamah Syariah Majlis Amanah Rakyat (MARA) Majlis Fatwa Kebangsaan Majlis Muafakat Melayu Majlis Peguam Malay Mail Cyberspot Malaysia malaysia bukan negara sekular Malaysian Airline System Malaysian Malaysia Mangkat Mangkuk Ayun Azmi Shahrom Manifesto bukan janji Marah-Marah Sayang MAS Masjid Besi Putrajaya MB Kedah MB selangor MCA media sosial melayu Melayu Pulau Pinang Melayu Singapura Membina Negara mencari simcard Altel Menteri besar Selangor merdeka riview Meroyan MH17 MH370 MO1 Monopoli Ekonomi Muhammad Firdaus Dullah Muhyiddin Murtad Muslim UPRo Mustafa Ali Musuh islam Musuh Melayu Musuh Negara Muzakarah Cendekiawan Islam 2009 MyKad Najib Najib Tun Razak Nasrudin Hassan negara islam negara sekular Negarawan Ulung Nga kor ming Ngeh Koo Ham Nik Aziz Nilai Nizar Nizar Boneka DAP Nurul Izzah Obama octoberfest octoberfest2014 OKU OKU dikurung OKU terbiar Omar Ong One utama Open Letter by Matthias Chang PAC Pahang Darul Makmur Pakatan Pakatan Haram Pakatan Rakyat Pakatan Rakyat Perak Pakatan Rakyat. pertusan undi cina Palestin Paneh Miang PAP Parlimen Parti baru Tun M Parti tunggal PAS Pas selangor Pas Terengganu PAS youth Pasca PRU-13 PAU Ke-59 Peguam Negara Pelacuran Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010 PEMBELA Pembohong Pembubaran parlimen Pemuda UMNO Pemuda UMNO Bahagaian Segambut Pemuda UMNO Pahang Penamaan Calon Pencemaran Pencerobohan Tanah Kerajaan Peneroka Pengganas Komunis Pengkhianat pengkhianat negara Pengundi Atas Pagar Penyata Razak 1956 Perak Perbandingan Perdana Menteri Malaysia Ke-6 perkara 11 Perkara 11 Perlembagaan Perkara 12 perkara 121 Perkara 152 Perkara 153 perkara 3 Perkara 3 Perlembagaan PERKASA perkauman Perkhidmatan Awam Pulau Pinang perkongsian kuasa. Perlembagaan Perlembagaan Persekutuan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu Perpaduan Perpaduan Melayu/Islam Persekutuan Tanah Melayu pesawat MAS terhempas pesta arak pesta arak terbuka Petisyen petrol Petronas Pilihanraya Masjid PKM PKNS PKPIM PKR Polarisasi Kaum Politik Perak Portal Kempen SSS PPSMI PR PRK Bagan Pinang PRK Bukit Gantang PRK Galas PRK Kuala Terengganu PRK Teluk Intan PRN pro-pembangkang produk cina produk melayu Prof Dr Aziz Bari Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim Prof. P Ramasamy propaganda PRU 14 PRU12 PRU13 Puasa Ramadhan Pulau Pinang Puppet Master Putera Sultan Selangor Putrajaya Qarinah Qazaf Rabindranath Tagore racist Raja Nong Chick Raja-Raja Melayu Rakyat Malaysia? Rasuah Razak Baginda RBA Reaksi pemimpin politik Reflections: Melayu Lama Ronnie Liu Rukun Negara Rusia Rusia Border Rusuhan Saham FGV Saiful Bukhari Azlan Sakmongkol AK47 Salah Guna Kuasa SAR Sastera Satira Satu Malaysia Sekolah Agama Sekolah Kebangsaan Sekolah Satu Aliran Sekolah Vernakular Seks sekular Selangor Sepitman Begins sesat Shafie Apdal shah alam Sidek Baba Sistem Pendidikan Kebangsaan skandal kewangan Skuad Banjir Pemuda sokongan masyarakat kepada MAS Solat Hajat SPR SRJK Persendirian steering lock SUARAM subsidi Sultan Perak Sultan Selangor Sumpah Laknat Sun Tzu'z Art of War sungai besar surah al kafirun Syed Azmi Alhabshi syiah Tan Sri Isa Samad Tan Sri Khalid Ibrahim Tan Sri Muhyiddin Tanah Kebun Peneroka Techno Crap Teluk Intan tembak Tender Tanah tender terbuka Tengku Adnan Teresa Kok terhempas The Economist The Unspinners The War Crimes Commission and Tribunal 2009 Titah DYMM Sultan Selangor Titah DYTM Raja Muda Perak di Majlis Perasmian Penutupan Kongres Ekonomi Islam Ketiga Toyota Camry 2.4 Perak Truth for Teoh Beng Hock Tsunami Cina Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah Tulisan Jawi Tun Dr. Mahathir Mohamad Tun M tuntutan Ukraine UMNO UMNO Seremban Uncle sim Undang-undang antilompat parti wakil rakyat Undang-Undang Tubuh Negeri Perak Undi cina undi hantu Usahawan Bumiputera Pahang Ustaz Kazim Elias Utusan Malaysia V. Sivakumar video WADAH wall street journal Wan Azizah Wasiat Raja-Raja Melayu Wong Siew Teng aka Agnes Wong Yayasan Anti Peperangan Kuala Lumpur Yusuf Qardhawi Zahid Hamidi Zahrain Zaini Hassan Zulkifli Noordin