Hari ini, Dato Hishamuddin Hussein Onn menafikan cadangan Mukhriz sebagai perkauman. Cadangan Mukhriz adalah untuk mengurangkan polarisasi kaum dengan disepadukan sistem persekolahan menjadi satu sistem kebangsaan. Tiada disebut akan menutup sekolah-sekolah vernakular.
Beberapa hari sebelum ini Dato Najib dengan segera mencurah air sejuk ke atas gagasan Mukhriz ini dengan menyatakan ia akan kekal selagi kaum Cina dan India memerlukan.
Hishamuddin dilaporkan Malaysiakini.com seolah-olah berkata usah dipanjangkan isu ini kerana akan membabitkan kedudukkan Sekolah Agama. Sistem pendidikkan kita berasaskan sekolah aliran kebangsaan dan aliran lain-lain yang termasuk sekolah Cina, Tamil, Muballigh Kristian dan Agama Islam. Jika di"kacau" sekolah vernakular, Sekolah Agama kena ikut mengalah.
Sebenarnya pemahaman Hishamuddin itu tidak berapa tepat. Status Sekolah Agama tidak boleh dikira setaraf dengan Sekolah Vernakular. Sekolah Agama mempunyai kedukkan istimewa di bawah Artikel 3, 11 dan 12 Perlembagaan Persekutuan Malaysia bersesuaian sebagai Agama Persekutuan.
Artikel 12, bukan saja begitu kuat sekali menekankan bahawa peruntukkan untuk Sekolah Agama dibenarkan di bawah undang-undang, tetapi tersirat disebalik penulisan undang-undang itu maksud bahawa tidak mengeluarkan peruntukkan untuk aliran Sekolah Agama adalah bertentangan dengan Perlembagaan.
Islam Dalam Perlembagaan
Bagi menerangkan perkara ini, utama sekali diketahui Islam adalah Agama Persekutuan sebagaimana peruntukkan Artikel 3 Perlembagaan Persekutuan, berikut:
3 (1) Islam is the religion of the Federation; but other religions may be practised in peace and harmony in any part of the Federation.
Dengan demikian, jelas tanpa was-was bahawa kedudukkan Islam sebagai Agama Persekutuan meletakkan Islam lebih tinggi di bawah Perlembagaan dengan agama-agama lain.
Setiap kumpulan agama adalah bertanggungjawab ke atas urusan pentadbiran agama masing-masing, seperti mana tercatat dalam Artikel 11 Perlembagaan berikut:
11(3) Every religious group has the right -
(a) to manage its own religious affairs;
(b) to establish and maintain institutions for religious or charitable purposes; and
(c) to acquire and own property and hold and administer it in accordance with law
Dalam hal-hal ini, kedudukkan Islam sebagai Agama Persekutuan lebih tinggi dari taraf Agama Rasmi yang lebih berupa istiadat tetapi ada jurang antara state dengan agama. Pentadbiran Islam di negara ini lebih berstruktur dan rapat state di mana Raja-Raja Melayu adalah Ketua Agama dan urusan hal ehwal Agama Islam jatuh di bawah bidang kuasa rasmi kerajaan-kerajaan negeri dan persekutuan.
Bersesuaian sebagai status Agama Persekutuan, dana kerajaan dibenarkan untuk diguna bagi tujuan pengurusan dan penyebaran. Dalam hal pendidikkan, klausa 12 (2) begitu jelas dan nyata dana kerajaan harus disalurkan untuk tujuan ini.
12(2) Every religious group has the right to establish and maintain institutions for the education of children in its own religion, and there shall be no discrimination on the ground only of religion in any law relating to such institutions or in the administration of any such law; but it shall be lawful for the Federation or a State to establish or maintain or assist in establishing or maintaining Islamic institutions or provide or assist in providing instruction in the religion of Islam and incur such expenditure as may be necessary for the purpose.
Bahagian diatas yang telah dikasar dan diwarnakan bermula dengan perkataan "it shall be lawful for the Federation or a State " untuk menyediakan perbelanjaan untuk pendidikkan agama, termasuk meliputi Sekolah-Sekolah Agama Rakyat.
Dari nasihat dan pandangan seorang bekas hakim, ini adalah satu tuntutan yang tegas. Bagi sesuatu yang dinyatakan sebagai "lawful" (dibenarkan undang-undang), perkataan-perkataan berlawanan adalah lebih menyerlah. Tersirat disebalik adalah ia sesuatu yang "unlawful" (bertentangan undang-undang) bagi perbelanjaan tidak disalurkan kepada Sekolah-Sekolah Agama.
Lebih Tinggi Taraf dari Sekolah Vernakular
Jika dirujuk kepada Artikel 152 Perlembagaan berkenaan Bahasa Kebangsaan bersama Artikel 12 berkenaan hak untuk mendapat pendidikkan, kerajaan tidak bertanggungjawab untuk membiayai Sekolah-Sekolah Vernakular.
Artikel 152 (1) menyatakan berikut:
152 (1) The national language shall be the Malay language and shall be in such script as Parliament may by law* provide:
Provided that-
a) no person shall be prohibited or prevented from using (otherwise than for official purposes), or from teaching or learning, any other language; and
(b) nothing in this Clause shall prejudice the right of the Federal Government or of any State Government to preserve and sustain the use and study of the language of any other community in the Federation.
Artikel ini menyatakan Bahasa Melayu dan bukan Bahasa Malaysia adalah Bahasa Kebangsaan dengan beberapa syarat.
Pertama, selagi kaum lain tidak dilarang dan ditegah untuk mengajar dan belajar Bahasa tersebut. Hak ini hanya hak peribadi dan bukan melibatkan kerajaan. Ia bersesuaian dengan hak asasi manusia yang dideklarasi Bangsa-Bangsa Bersatu.
Syarat kedua adalah ia tidak menafikan pihak kerajaan untuk memelihara dan mempertahankan kegunaan dan pengkajian bahasa pelbagai masyarakat-kaum lain di dalam Persekutuan Malaysia. Ini bermakna kerajaan boleh bantu tetapi ayat itu tidak menyatakan kerajaan mesti lakukan.
Artikel 152 (1a) ada menyebut "any other communities" yang bermaksud kaum-kaum lain selain Melayu. Tetapi kaum-kaum Bumiputera di Sabah dan Sarawak tidak tertakluk sebagai masyarakat-kaum lain kerana status Bumiputera mereka. Sebenarnya mereka lebih berhak untuk mendapat peruntukkan kerajaan untuk diajar dan mengajar bahasa ibunda mereka di sekolah-sekolah kebangsaan.
Tersirat disebalik Artikel 152 adalah kerajaan tidak perlu bertanggungjawab untuk memelihara dan mempertahankan kegunaan dan kajian bahasa lain dari Bahasa Melayu dan lebih-lebih lagi untuk mengajar dan belajar bahasa lain.
Dengan demikian, sekolah-sekolah vernakular yang tidak memenuhi aspirasi kebangaan yang tertakluk dalam perlembagaan dan rancangan-rancangan kerajaan yang telah melalui proses Parlimen tidak ada hak di bawah Perlembagaan untuk menuntut sokongan dan bantuan kerajaan, seperti peruntukkan kewangan.
Jelas sekali, tidak ada isu memperjuangkan satu aliran sekolah kebangsaan akan menjejaskan sekolah aliran agama. Dari segi Perlembagaan, Sekolah Agama adalah lebih tinggi taraf dan terlindung dari Sekolah Vernakular.
Harap Hishamuddin membetulkan kesilapan ini. Ini hanya teguran dan pandangan yang hanya ikhlas untuk alif, ba dan ta yang jauh lebih utama dari perkiraan parti dan politik.
* Diedit dan kemaskini 6/12/08 8:00 am
Sumber:
Another Brick in the Wall: Sekolah Agama Rakyat: Betulkah Pemahaman Undang-Undang Kamu, Hishamuddin?
4 ulasan:
Salam perjuangan,
Pls check out datukshaifulkamal’s comment on “Kenapa Tidak Memilih SETIAKAWAN?” at Pemuda IKS blog. We need your professional point of view.
“Memperkasa Generasi Baru”
Pergerakan Pemuda
UMNO Cawangan Taman IKS
Bahagian Batu WP
http://pemudaiks.blogspot.com
Hishammudin should be replaced by someone with courage and substance. He is not suitable to lead PEMUDA UMNO and Kementerian Pendidikan. In order to build a united Malaysia, by hook or by crook all Malaysians must use Bahasa Malaysia as the main language. we cannot survive if different races use different languages. By god, after 51 years of independent, we need to change. Returning the right of Bahasa Malaysia would be the first. Stopping vernacular system should be taken seriously. It seems that chinese and indian do not wish to be assimilated into the main Malaysian culture.
Salam bro thank u for putting me as ur sahabat...
Pemuda IKS;
Thank you for your invitation.
Salam Perjuangan.
Godisuno;
Totally agreed with your point of view. We need more Mukhriz. The problem is: Do we have more Mukhriz?
Bro SatD;
You are most welcome. Thank you for dropping by.
Catat Ulasan